AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er samboer med en mann som har en sønn fra tidligere forhold. De gikk fra hverandre da sønnen var 1, 5 år pga morens rusproblemer. Far kom hjem og fant mor ruset på sofaen og guttungen vandrene rundt på egenhånd. Barnevernet grep inn og far fikk beskjed om at mor må ut ellers tar de barnet. Etter dette har mor vært til og fra i mange år. Hun kan gå flere måneder uten å la høre fra seg før hun ringer og vil se gutten. Hun har vært til avrusing 9 ganger de siste 5 årene. Vi er nå inne på tanken om å gå rettens vei slik at far får hele omsorgen, da det virker svært ødeleggende for gutten og ha en mor som dukker opp og krever samvær innimellom for så å bli borte. I tillegg må han ha hennes signatur på pass o.l noe som gjorde at vi ikke fikk reist i sommer fordi vi ikke fikk tak i mor. Noen som har vært borti sånne tilfeller før? Hvordan skal far gå frem for å få hele foreldreansvaret selv? Vil han i det hele tatt ha noe sak her?Anonymous poster hash: 6c0f4...83f
Gjest Miranda2011 Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 I løpet av fem år har hun vært til og fra avrusing ni ganger, på tide faren går rettens vei nå ja. Vet ikke hvordan en går frem, det første er vel å kontakte en advokat, så tar han det videre til retten. Håper det ordner seg for dere, til det beste for barnet, lykke til. 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Det beste for barnet er å få det stabilt rundt seg med trygge rammer. I dette tilfellet er det klart best at far får hovedomsorgen mener jeg. Det kan likevel være bra for barnet dersom mor får besøksrett, slik at barnet fortsatt kan se mor innimellom (dersom hun ikke er uberegnelig eller annet). Tror nok far burde kontakte advokat og få litt rådgivning hvordan han skal gå frem. Håper det ordner seg for alle parter og at mor også får hjelp. Lykke tilAnonymous poster hash: 799bb...17c 1
Gjest Atheena Skrevet 10. oktober 2013 #4 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er enig i at det virker som det er veldig riktig at far får hovedansvaret. Hun har tross alt hatt 5 år til å skjerpe seg nå. Jeg ville ha kontaktet advokat. Selv om han får hovedansvaret så er det jo en mulighet fremdeles for mor å se barnet, men da blir det på faren sine premisser og ikke hennes.
andy capp Skrevet 10. oktober 2013 #5 Skrevet 10. oktober 2013 Saksgangen er i grove trekk slik: - Innom familievernkontoret for å få meklingsattest. Far bestiller time, møter ikke mor opp, får far uansett attest på forsøkt mekling. - Ta ut stevning for tingretten. Her er det som regel lett å få veiledningstime med enddommer ved aktuell domstol. Her vil han få hjelp til å sette opp stevningen og veiledning i forhold til momenter og dokumentasjon han trenger. - Ta en prat med barnevernet og forsikre seg om at han har deres støtte. Det meste er grei skuring og vil kunne håndteres på egen hånd. Men dersom det er fare for at mor motsetter seg at far skal har foreldreansvaret alene og kommer til å stille med egen advokat, ville jeg sørget for å ha advokat selv også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå