Gå til innhold

Ekg hjemme i 48 timer, noen som har tatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta EKG test som varer i 48 timer til fredag. Og jeg gruer meg egentlig. For er så redd jeg ikke skal få sove. Hørt en del om at folk har hatt problemer med å sove. Og at man ikke kan ligge på magen?! Jeg klarer ikke å sovne på ryggen. Også siden det er 48 timer den skal sitte på, så får jeg ikke dusjet på en hel helg.

Hvordan ser den EKG ut? (stor / liten?)
Er ledningene synlig?

Hva anbefaler dere om natta?

Detter elektrodene lett av? Eller sitter dem godt fast?
Hva vil skje hvis dem detter av?

Dette går man vel igjennom på sykehuset?

Mange spørsmål. Men jeg er så usikker og jeg vil helst være forberedt til helga! Det er noe jeg ikke føler for, for har hørt om folk som har tatt 24 timers test, men ikke 48. Men vil jo finne ut hva som feiler meg, så man må bare komme seg igjennom det. Godt det er en helg da jeg ikke jobber!

Anonymous poster hash: 46140...c35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe å grue seg til! Kjedelig å ikke kunne dusje, men du får ta et tak med kluten i helgen i stedet. Boksen har man som regel i i beltet eller i en snor rundt halsen. Elektrodene er festet godt. Spør om alt dette på sykehuset i morgen! Lykke til, håper alt står bra til med hjertet ditt :)

Anonymous poster hash: 72069...1db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det et par ganger. Aldri store bokser, varierer fra en litt klumpete mobil til det dobbelte. Veldig kjedelig å prøve å gjemme ledningene under trange eller utringede klær. Fra midjen og ned kan du jo dusje uten noe særlig problemer, og resten kan du ta med en klut i løpet av to dager.
Elektrodene sitter godt på, med mindre du pirker og river så sitter de fast. Detter de av kan de jo ikke ta til seg noe videre nyttig informasjon, men som sagt, de detter ikke av hvis du ikke pirker.
Hadde en liten boks festa på brystet en gang, med masse elektroder rundt. De skrubba ned huden først og festa den med ekstremt klistrete teip. Holdt på å klø meg i hjel fordi det ble svett og irritert rundt der og jeg kom jo f*an ikke til. Vanskelig å sove på magen med det på brystet. Og så er det ganske enkelt vanskelig å sovne når man har på seg noe som helst som kjennes unaturlig.

Anonymous poster hash: be6e8...2fa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 24 timers ekg og en ukes ekg. Den jeg skulle ha i 24 timer var som en gammeldags iPod med en del ledninger, men et skjerf skjuler den bra. Den jeg hadde på i en uke var mye mindre og satt bare på to punkter, et på brystet og et på siden ved ribbeina. Når jeg skulle dusje tok jeg bare av den og satte på nye klistrelapper når jeg var ferdig. Det gikk helg greit å sove med den jeg hadde i en uke. Den andre var jo litt større, men det gikk greit å sove med den og. Jeg fikk litt kløe etter å ha hatt på de klistrelappene, anbefaler deg å kjøpe en 1% hydrokortidonsalve på apoteket og smøre på så slipper du det problemet (når du er ferdig med den ekg selvfølgelig). På den jeg hadde i en uke måtte jeg trykke på en knapp hvis jeg merket ubehag og så skrive Kl og dato og hva som skjedde på en lapp. Den tar da opp hjerterytmen i en liten stund. Du får nok heller den som er litt større da du ikke skal ha den på så lenge. Hvis elektrodene detter av bare setter du de på igjen. De sitter godt, men man kan være uheldig og rive de av hvis man skifter feks. Du får sikkert beskjed om å utsette deg for aktivitet som fremkaller plagene (men det får du beskjed om på sykehuset)

Ikke stress med det, det går helt fint :) lykke til

Anonymous poster hash: d2a02...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk null info på sykehuset, men hadde fått info her inne i forkant så jeg hadde på meg løse klær og skjerf. Det var ingen måte å feste boksen jeg hadde (klumpete mobil) i beltet på, men jeg fikk stappet den i buksen. Hjemme hadde jeg på meg en hettegenser og la boksen i lommen på den. Elektrodene og ledningene stakk godt utenfor genser (øverst) så skjerf er lurt. Jeg sover også på magen og fikk lagt meg midt mellom å ligge på siden og å ligge på magen, da fikk jeg sove. Også er det viktig å ikke svette for da kan de dette av.

Anonymous poster hash: e6649...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Får meg til å roe meg litt ned. :-P Gruer meg bare til i morgen. Men det går vel bra, så lenge de finner ut hva det er som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt 24-timers måling og synes det var uproblematisk. Ledningene var litt all over the place og boksen var ganske stor og vanskelig å skjule under klærne, men i forhold til å gå med 24-timers blodtrykksmåler var dette en sann fryd. Jeg fikk sove uten problemer også.

Jeg bare forklarte for kollegaer at jeg hadde på en sånn boks så slapp de å lure og jeg slapp å føle meg rar.

Anonymous poster hash: 56df9...4f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den boksen er litt ubehagelig å ha hengene der. Men det går bra. :-) Litt vanskelig å skjule, men det går nok bra. Da er det bare å vente til søndag til jeg kan ta den av. :-) Nå skal jeg kose meg resten av kvelden med samboer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...