Gå til innhold

Jerntabletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag har jeg gitt blod for første gang, og fikk med jerntabletter hjem. Men jeg var visst så spent at jeg ikke fikk med meg alt. Når på døgnet bør disse tas? Med eller uten mat? En eller flere tabletter på en gang? Andre ting jeg bør vite om?

Anonymous poster hash: deb3c...ba4

Skrevet

Uten mat, sammen med noe som inneholder c-vitamin. Ikke sammen med melk, kaffe ellers te.

Det kan være litt hardt for magen, så jeg ville fordelt det opp. Hva slags type jerntabletter er det?

Anonymous poster hash: 00c50...757
Skrevet

Da jeg gikk på det så tok jeg det 2 ganger dagen + sammen med appelsinjuice. Men det kommer jo ann på, aldri gitt blod. Så vet ikke hvor ofte du må ta det.

Skrevet

Duroferon 100 mg. Hva betyr uten mat, og ikke sammen med melk, te eller kaffi? En time etter - er det nok tid?

Skrevet

Duroferon 100 mg. Hva betyr uten mat, og ikke sammen med melk, te eller kaffi? En time etter - er det nok tid?

Nei, minst 2-3 timer.

Skrevet

Jeg ble anbefalt å ta jerntabletter (Duroferon) i forbindelse med et måltid, bare ikke sammen med melk, te eller kaffe. Disse tablettene er harde for magen så man kan slippe en del mageplager om man tar tablettene sammen med litt mat.

Anonymous poster hash: 9787b...44f
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ble anbefalt å ta jerntabletter (Duroferon) i forbindelse med et måltid, bare ikke sammen med melk, te eller kaffe. Disse tablettene er harde for magen så man kan slippe en del mageplager om man tar tablettene sammen med litt mat.

Anonymous poster hash: 9787b...44f

Det stemmer, men man får bedre opptak ved å ta utenom måltid.

Skrevet

Ikke mer enn 1 tablett. Duroferon er hard mot magen og 100 mg er mer enn nok.

Ta det sammen med mat, men ikke melk eller kaffe.

Anonymous poster hash: e0e16...2b9
Skrevet

Skal taes uten mat, men du må gjerne drikke appelsinjuice til (c-vitaminer hjelper å ta jernet opp i kroppen). Jeg fikk beskjed om at man kan ta den med mat om man skulle merke ubehag (mageproblemer) av tablettene.
Kan vel forsåvidt taes når som helst på døgnet, men er vel gjerne greiest å ta den om morgenen når du står opp før frokost :)

Jeg fikk beskjed om å ta 1 tablett hver dag.

Skrevet

Syns damen nevnte noe om at noen tok to. Og hvis man ikke merker ubehag går vel det bra? Men betyr det to på en gang eller f.eks morgen og kveld?

Skrevet

Syns damen nevnte noe om at noen tok to. Og hvis man ikke merker ubehag går vel det bra? Men betyr det to på en gang eller f.eks morgen og kveld?

Så sant du ikke får noe ubehag så kan du ta to, om du tar to skal de tas en om morgenen og en om kvelden.

Men det er ikke nødvendig å ta to. Ved profylaktisk bruk, som du gjør ved blodgivning, så holder det i lange baner å ta 1 tablett. Jern er giftig i store doser, selv om det ikke er normalt hos kvinner å bli forgiftet av jern pga menstruasjon og hos deg i tillegg blodgivning.

Anonymous poster hash: e0e16...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...