AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er en jente på 17 år. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt en føfekk på størrelse med pekefingernaglen på rumpa. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å fjerne den fordi jeg synes den er stygg, men etter jeg har sett på alle arrene moren min har fått etter at hun har fjernet føflekker og jeg tror jeg synes det blir finere om jeg har den der. Men en annen ting er at jeg er livredd for å få kreft. Jeg har ikke merket at føflekken har endret seg eller noe, men nå i det siste når jeg tenker mye på om jeg skal fjerne den eller ikke virker det som om jeg kjenner at den er der. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forklare det men det kjennes ut som om noen tar å trykker den innover. Så jeg vil bare vite hva som er tegnene på at en føflekk kan ha kreft i seg? Jeg vil til legen for å få skjekket det, men vil bare vite sånn ca om det haster å få gjort det. Anonymous poster hash: 764fe...0fb
Gjest RompeRusk Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er en jente på 17 år. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt en føfekk på størrelse med pekefingernaglen på rumpa. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å fjerne den fordi jeg synes den er stygg, men etter jeg har sett på alle arrene moren min har fått etter at hun har fjernet føflekker og jeg tror jeg synes det blir finere om jeg har den der. Men en annen ting er at jeg er livredd for å få kreft. Jeg har ikke merket at føflekken har endret seg eller noe, men nå i det siste når jeg tenker mye på om jeg skal fjerne den eller ikke virker det som om jeg kjenner at den er der. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forklare det men det kjennes ut som om noen tar å trykker den innover. Så jeg vil bare vite hva som er tegnene på at en føflekk kan ha kreft i seg? Jeg vil til legen for å få skjekket det, men vil bare vite sånn ca om det haster å få gjort det.Anonymous poster hash: 764fe...0fb om den forandrer utseende (størrelse, farge) eller begynner å klø/væske, bør du sjekke den ut
Rosa Sitron Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Vet ikke hvor du bor men hudlegen i Moss har fjernet fler hos meg uten arr.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #4 Skrevet 9. oktober 2013 Vet ikke hvor du bor men hudlegen i Moss har fjernet fler hos meg uten arr. Bor i Ålesund området så blir litt langt.. men jeg vet at hun som er fastlegen min ikke er noe særlig flink så jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre det, får finne en hudlege eller noe om jeg skal gjøre det. Anonymous poster hash: 764fe...0fb
Nerine_ Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 Vet ikke hvor du bor men hudlegen i Moss har fjernet fler hos meg uten arr. Det er også avhengig av hudens evne til å danne arr, noen får mindre pene arr uansett teknikk.
Gjest Blomst83 Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg har nettopp fjernet en på ryggen hos fastlegen min,og det ble ikke noe stygt arr,men om det så hadde blitt det hadde det ikke i mine øyne spilt så stor rolle. Det er jo på ryggen,og ikke midt i ansiktet, Din er jo på rumpa,så du hvis det skulle bli et stygt arr har det egentlig så mye å si,eller?
Noteknekk Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Fant dette på teres colosseum (en klinikk) sin hjemmeside: Føflekkreft: Hva er faresignalene? En enkelt måte for deg å vurdere om en føflekk er mistenkelig er ABCDE -reglen. Disse kriteriene er internasjonale. A står for asymmetri; formen på føflekken er uregelmessig B står for border (grense); uregelmessig og/eller uskarp grense mot normal hud C står for colour (farge); uregelmessig farge – især svart eller blå farge D står for diameter; føflekker er over 5 mm i diameter E står for elevation (hevet); endring av deler av overflaten så den er hevet eller evt blør Har du en føflekk med en eller flere av disse kriteriene, bør du oppsøke lege. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 Er dette så mye å lage sak ut av da. Gå til en skikkelig hudlege, de kan fjerne dem slik at det blir mer eller mindre usynlig arr. Anonymous poster hash: e7e9d...eed
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #9 Skrevet 14. oktober 2013 Er det aldresgrense på å fjerne føflekker? Om man har med foreldre og tillatelse får man lov da selvom man er under 18-16? Har en stor føflekk som stikker ut som jeg gjerne skulle få fjernet, men vet ikke hvor jeg sjekker opp dette. Får lov av foreldrene mine, og hvor mye koster det evt.? Anonymous poster hash: c7479...236
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #10 Skrevet 14. oktober 2013 Du kan eventuelt vente til du blir litt eldre. Unge folk får faktisk mer/styggere arr enn eldre. Anonymous poster hash: 5bed1...3b3
Gjest s@nd Skrevet 14. oktober 2013 #11 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg ville gått til en hudlege eller noe og fått sjekket det opp men om det ikke er noe galt utseendemessing, om det ikke klør eller den endrer seg på noen måte, er den trygg. Om du er i tvil bør du gå til lege.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #12 Skrevet 14. oktober 2013 Fant dette på teres colosseum (en klinikk) sin hjemmeside: Føflekkreft: Hva er faresignalene? En enkelt måte for deg å vurdere om en føflekk er mistenkelig er ABCDE -reglen. Disse kriteriene er internasjonale. A står for asymmetri; formen på føflekken er uregelmessig B står for border (grense); uregelmessig og/eller uskarp grense mot normal hud C står for colour (farge); uregelmessig farge – især svart eller blå farge D står for diameter; føflekker er over 5 mm i diameter E står for elevation (hevet); endring av deler av overflaten så den er hevet eller evt blør Har du en føflekk med en eller flere av disse kriteriene, bør du oppsøke lege. Fårstod ikke helt A B og E. Noen som kan forklare med litt andre ord? Anonymous poster hash: 764fe...0fb
Noteknekk Skrevet 14. oktober 2013 #13 Skrevet 14. oktober 2013 A: At formen er uregelmessig, at den ikke er rund, og spesielt hvis dette er noe som har endret seg. B: At føflekken liksom blender seg med huden, at du ikke ser tydelig skille mellom føflekk og hud. E: At deler av føflekken står mer ut enn resten (kan også tolkes som at hele gjør det), eller at den blør.
Magnifique Skrevet 14. oktober 2013 #14 Skrevet 14. oktober 2013 Hei. Vil bare fortelle deg at det er veldig sjeldent at så unge mennesker som deg får føflekkreft. Med mindre føflekken forandrer enten farge (til svart/mørkebrun), begynner å væske/blø, eller klø, kan du være temmelig trygg. Hvis du har en føflekk, som er mer enn 4-5 mm, kan du gå til fastlegen din og få sjekket den ut. Han/hun vil se med en gang om det er noe i veien. Om du likevel skulle velge å få den fjernet, ville jeg fått henvisning til hudlege, og får utført inngrepet der. Jeg har selv fjernet føflekker både hos fastlege og hudlege, og må si at hudlegen gjorde en bedre jobb. Fastlegen min stripset ikke igjen såret, og gjorde dermed slik at jeg fikk et mindre pent, åpent arr, som fremdeles er veldig tydelig og farget. Nå er det selvsagt ikke slik at allel fastleger er helt håpløse, men en hudlege har tross alt litt mer erfaring og kunnskap innenfor området. - Lykke til!
Kiarapus Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Har du noen andre arr? Kanskje du er like heldig som meg? Både min mor og min søster har fjernet føflekker, og de har fått lite pene arr. Derfor var jeg sikker på at jeg også ville få det.Fjernet en føflekk midt i pannen, og det vises ikke i det heletatt. Jeg synes ett arr en en liten pris å betale for å slippe å være redd for å få kreft jeg da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå