Gå til innhold

Høyt blodtrykk i ganske ung alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i midten av 30-årene og har hatt tendenser til forhøyet blodtrykk siden slutten av 20-årene. Først nå har det tatt helt av og jeg er under utredning. Selvfølgelig vil jeg ikke begynne på blodtrykksmedisin i ung alder så jeg inngikk avtale med legen om å legge om livsstilen, først og fremst ved å trimme mer. Det har jeg gjort så jeg er nå godt i gang med en bedre livsstil.

For noen dager siden var jeg til nyrerøntgen (renografi) og skulle ta en runde med bilder mens jeg hadde blodtrykksmedisin i kroppen. Før jeg fikk medisinen tok de blodtrykket på meg og det var skyhøyt! 202/120 eller noe deromkring. Andre måling var hakket lavere (ca 198/110, husker ikke helt nøyaktig) men fremdeles skyhøyt. Jeg hadde riktignok høy puls men ellers var jeg svært lite stresset eller oppjaget. Så fikk jeg blodtrykksmedisinen og ble målt jevnlig. Den laveste målingen de tok (og det var etter å ha tatt blodtrykksmedisin) var ca 150/100. Hvis jeg måler tilfeldig hjemme, i avslappet tilstand (uten noen blodtrykksmedisin) med håndleddsmåler har det i det siste ligget på 135-142 i overtrykk og mellom 85 og 90 i undertrykk. Altså litt forhøyet men ikke hårreisende, og ikke i nærheten av verdiene jeg fikk på sykehuset.

Jeg har to ganger gått med 24-timers måler og begge gangene har jeg hatt forhøyet blodtrykk på dagtid (gjennomsnittlig nærmere 155/95 men opp i 170/100) og normalt blodtrykk på gjennomsnittlig 130/75 om natta når jeg sover.

Er det flere som har høyt blodtrykk i høvelig ung alder? Har dere jevnt over høyt eller hopper det opp og ned som hos meg? Og har dere noen underliggende sykdom eller finner ikke legen noen grunn til det høye blodtrykket?

Anonymous poster hash: b76d2...37d
Skrevet

Du har vel ikke "hvit frakk-hypertensjon"? Ei jeg kjenner får vanvittig blodtrykk bare noen nevner blodtrykkssjekk.

Lavkarbokosthold, spesielt ketogene eller nært ketegoene varianter, har svært god effekt på høyt blodtrykk da det frigjør en hel del natrium. Faktisk såpass mye at mange må passe på å spise ekstra salt.

Det er også en forutsetning at man drikker nok væske.

Hva tenker du om å legge om kostholdet? Er det helt uaktuelt?

Skrevet

Jeg fikk høyt blodtrykk fra jeg var 16, men med en gang de testet mange ganger på rad så fant de ut at det bare var fordi jeg var stressa.

Og lavere blodtrykk får man nødvendigvis ikke av lavkarbo. Tvert i mot så er det en del som opplever høyere blodtrykk og mer svingninger i blodsukkeret av det, så det er absolutt ikke noe som funker for alle.

Anonymous poster hash: ca27c...127
Skrevet

Er det andre i familien din som har høyt blodtrykk? Er du overvektig? Røyker du? Drikker du mye alkohol?

De vanligste årsakene til høyt blodtrykk er arv kombinert med uheldig livsstil. Men hos unge kan det være fysiske årsaker, f.eks. innsnevring på blodåren inn i en nyre (som de nok har utelukket på renografi).

Trening er veldig bra behandling for blodtrykk, men ikke nødvendigvis nok. Husk at det ikke er noe nederlag å begynne på blodtrykksmedisiner, det er viktigere å forebygge evt. komplikasjoner det høye trykket kan gi.

Anonymous poster hash: 57a85...bfa
Skrevet

Dersom det hadde vært "hvit frakk-hypertensjon" hadde blodtrykket vel vært fint på 24-timers måling hjemme, så det er nok ikke bare det ihvertfall. Men joda jeg klarer aldri å slappe av nok på et legekontor til å få hviletrykk. Til og med når jeg måler hjemme blir jeg litt ekstra oppkavet fordi jeg er spent på resultatet, og den der måleren man får på seg på 24-timers måling stresser meg litt opp også. Piper som et uvær og blåser seg opp så det gjør vondt i armen. Tror nok jeg veldig lett får høyt blodtrykk fordi jeg er en nervøs person som i tillegg er redd for å ha høyt blodtrykk. Men en ting er høyt blodtrykk, det som bekymrer meg er at jeg har så skiftende blodtrykk som tydeligvis varierer mellom 125-205 i overtrykk og 70-120 i undertrykk. Selv om det ikke hopper såpass voldsomt hele tiden, hver dag, er det likevel skummelt store svingninger synes jeg.

Jeg er for å endre litt på kostholdet men lavkarbo ønsker jeg ikke å satse på. Jeg har begynt å spise mye mer grønnsaker (var skammelig dårlig til det før) og da mye brokkoli, blomkål og grønnerter. Er også glad i ruccolablader på maten. Er veldig glad i fisk så det prøver jeg å spise mye av, mens kjøtt spiser jeg mindre av. Legen ga beskjed om å kutte ned på salt men det går greit da jeg ikke er så veldig glad i salt. Mat andre synes er passe salt synes jeg ofte er for salt. Maten i seg selv er bra nok men jeg er litt for glad i sjokolade. Prøver å kutte ned der også, så jobber med den saken.

Når det gjelder livsstil og sånn så er jeg overvektig men røyker ikke, drikker lite og sjeldent alkohol og er tidligere sofapotet som nå har begynt å gå tur så ofte som mulig. Ikke rusletur men skikkelig fart der jeg går/småjogger meg svett og andpusten. Så langt har kondisen blitt mye bedre ihvertfall. Blodtrykket blir forhåpentligvis bedre etterhvert. På morssiden er det tendenser til høyt blodtrykk men ikke på farssiden. Ingen av familiesidene mine har vært hardt rammet av hjerte/karsykdommer som hjerteinfarkt og slag. Den eneste jeg vet om var min bestefar som i en alder av 86 år fikk et ras av sykdommer, inkludert slag, hjerteinfarkt og kreft.

Renografien har jeg ikke fått svar på enda, så aner ikke hva de har funnet ut der. Men selvsagt vil jeg heller gå på blodtrykksmedisin enn å ende opp med skader på kroppen og i verste fall slag/hjerneblødning eller noe. Jeg får se an hvordan ting blir fremover. Jeg tviler vel egentlig på at jeg er en av de få som har en underliggende årsak til høyt blodtrykk, så jeg får bare mosjonere videre, prøve å leve høvelig sunt og se om det hjelper. Jeg blir ihvertfall godt fulgt opp av fastlegen.

Anonymous poster hash: b76d2...37d
Skrevet

Jeg har høyt blodtrykk. Måtte starte på BT medisin (2typer) når jeg var 20. Endret livsstil totalt, kosthold, trente, slanket meg osv (var litt overvektig, ikke spesielt mye) så ble jeg gravid og måtte slutte på medisinen. I 1 mnd var blodtrykket fint. Hadde en spontanabort 2 uker senere og ble da målt på nytt og blodtrykket hadde da steget igjen, ventet noen uker, men var bare blitt høyere. Måtte dessverre begynne på medisin igjen.. Og har nå fått beskjed om at jeg mest sannsynlig må bruke medisin resten av livet... De finner ingen årsak.

BT var på det høyeste 169/116. Er nå 22år.

Anonymous poster hash: 4d5ee...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...