Gå til innhold

Bruker du vonde sko fordi at de er moderne nå?

Bruker du vonde sko fordi de er moderne?  

1 stemme

1. 1. Bruker du vonde sko fordi de er moderne?

• Nei, sko skal være gode å gå i
      28
    • Ja jeg vil jo helst gå i det andre har som er moderne og pent
      0
    • Jeg har både gode og vonde sko
      15

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar
Skrevet

Kjøper og bruker du sko som er vonde å gå i? Bare for at de er fine eller moderne?

Mange sko eller støvletter er kjempespisse, eller har veldig høye hæler. Og føttene mine samarbeider ikke om å tvinges ned i slike over lengre tid. :-?

Så jeg lurer jo - er det bare MEG som ikke takler disse skoene - bruker egentlig alle andre de og så bare tåler dere at de er vonde?

Er det egentlig bra for foten å gå i vonde sko?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt dårlig erfaring med spisse sko, kommer det nok an på skoene du har prøvd. Det finnes massevis av gode skomerker som har spisse modeller. Mange blir veldig overrasket når jeg foreslår visse skotyper de mener "de absolutt ikke klarer å gå med". De er kjempegode, men da krever det jo at du har en sko med riktig passform for foten din.

Mange spisse er bedre en vanlige pensko eller pumps.

Fordi spissen kommer i tillegg er det jo ikke noe av foten din som skal inn der. Om det er sånn at de føles trange på siden er det fordi den er for smal til foten din, eller at den kanskje er litt for liten. Dyre sko er ikke nødvendigvis gode. Det er skinnet og lesten det kommer an på.

Når det gjelder høye hæler fortår jeg deg, dette er unaturlig for kroppen. Ryggen kommer i feil stilling. Mange damer som har brukt høye hæler hele livet sier at de ikke klarer å gå på annet. Mange mener derfor at det ikke er "noe galt" med å gå i høye hæler, men det er faktisk fordi en har vendt seg til å gå på denne måten. En føler rett og slett at en faller bakover.

Jeg har masse erfaring med sko, så om du liker spisse sko, men ikke finner noen gode kan jeg sikkert tipse deg om mange gode merker.

Skrevet

Ta vare på føttene deine og bruk gode sko så ofte som mulig. Spisse sko og høye hæler er ok ved bruk i spesielle anledninger, men ikke til hverdags. Husk at det du opplever som "litt ubehagelig" nå i ung alder kan ende med at både føtter, rygg, nakke, og i verste fall hele holdningen din blir skadet og dette kan medføre kroniske plager! Slike skader er unødvendige :-(

Skrevet
Ta vare på føttene dine og bruk gode sko så ofte som mulig.

:enig_animasjon: Dette er jeg enig i! Man skal ha føttene myye lenger enn en tror.

Spisse sko og høye hæler er ok ved bruk i spesielle anledninger, men ikke til hverdags.

Her må jeg bare pirke litt. Ja, høye sko er fyfy for ryggen. :fy: Spisse sko derimot har ingenting med saken å gjøre.( Dersom man kjøper sko som passer til foten.) Du har alt fra spisse turnsko til åletrange italienske lærsålesko.

Spisse sko er ikke lenger som før da ALT skulle inn i tuppen. Man har faktisk like god plass til foten i disse som hvilken som helst annen sko. Men de må være brede og lange nok! Hvis man ikke har det "ødelegger" man føttene, og man det blir også større sjanse for å få sånne vonde kuler på siden av tåballen som gjør at en må gå med sko som små prammer når man blir eldre. Det får man også om man bruker trange sko med firkantet eller rund tupp.

Gjest Virvar
Skrevet

Jeg trodde alt skulle inn i spissen på skoen jeg. Og storetåen min er for stor til det *ler*. Så da blir den helt skvist der inni. Men blir ikke skoene veldig lange om foten ikke skal presses inn i spissen da?

Jeg sliter med å gå med høye hæler. Etter en kveld på byen i støvlettene mine med 4 cm hæl på :oops: - så kan jeg gå nesten en uke med smerter forran på leggen. Å gå i nedoverbakker eller trapper er veldig vondt. Også under foten får jeg vondt siden all tyngden kommer der når jeg går med hæler. De støvlettene er gode til kort tids bruk. Men skal man få så vondt?

Skrevet

Spør etter størrelsen du bruker til vanlig. Skoene ser innmari lange ut jo, men man blir utrolig for vant til å se foten sin der ute! Ikke rart du fikk litt vondt kattepusen :) For andre som er vant til å se føtter med spisse lange sko, ser ikke foten for stor ut i det hele tatt. Det er bare det å bli vant til det først.

Når det gjelder høye hæler kan man nok få litt vondt om man ikke bruker det så ofte. Foten blir jo strukket litt på en måte, men det burde jo ikke være så vondt at du lider da.

Om det er under tåballen du får vondt, sånn under foran på foten finnes det spesielle halvsåler for høyhælede sko.De har en slags støtdempende pute og ble laget for pumps i den tid. Om du får plass til det foran i skoen hjelper det mange damer. Ellers hjelper det også litt med en myk såle inni for eksempel.

Sko med lærsåler blir automatisk mye hardere å gå på, og er ingen komfortsko.(annet enn at de er bedre på det med svette da ;) ) Om du har muligheten til å velge mellom sko med gummisåler, eller lærsåler er de med gummi å foretrekke. Det blir mykere å gå på, på en måte en slags dempende effekt, i all fall i forhold til læret. I tillegg er det lurere for været her i Norge. Lærsåler tåler nemlig ikke godt vann. Mange skoleverandører fra f.eks italia legger nå på gummisåler spesielt for de nordlige landene :) Det er kjempebra. Om skoene dine har lærsåle, og du bruker de til annet bruk enn tørt vær legger skomakere på gumisåler til en billig penge.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg går ofte i både spisse og høyhælte sko jeg. De jeg bruker er faktisk ganske gode å gå i, men jeg sparer de aller høyeste hælene til spesielle anledninger.

Jeg kjøper aldri sko som er vonde å gå i.

Gjest Fighter
Skrevet

Kunne aldri ha falt meg inn å brukt sko som er vode å gå i fordi det er mote.

Skrevet

Helt enig.

Skrevet

Samme her!

Jeg bryr meg svært lite om hva andre mener og "vet", jeg bruker det jeg liker og som passer meg.

Gjest 3llie
Skrevet

Har faktisk aldri hatt et par sko som har vært vonde å gå i, men nå har jeg veldig små føtter.. kanskje det er derfor. Bruker alle typer sko.

Skrevet

De eneste vonde skoene jeg har hatt var bunadskoene.. og det var absolutt ikke moten som valgte dem... :sjarmor:

Ellers prøver jeg å finne "moderne nok" sko som er gode å gå i .. og må jeg fire på noe av det.. velger jeg gode sko... Orker ikke gå å ha vondt i bena..

Skrevet

Selvfølgelig kjøper jeg ikke sko som er vonde å gå i... :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Sko skal ikke være vonde, men jeg er ikke enig i at "spisse, høye, moderne osv" sko er vonde å gå i.

Kvalitetssko i riktig størrelse er aldri vonde å gå i!

Jeg har sylskarpe spisser og sylskarpe heler, men de er gode å gå i (alt er relativt, de er jo ikke likegode som joggesko). Selvfølgelig vet jeg at jeg ikke skal gå forlenge i høye hæler, men etter en lang kveld på byen med dansing har jeg ikke vondt i føttene i det hele tatt!

Skrevet

For å si det sånn :

Jeg har neppe noen sinne kjøpt sko bare fordi de er moderne og "in".

Jeg kjøper ofte tilsynelatende "upraktiske" sko, gjerne litt spisse pensko med feminin look, fordi jeg synes de er fine. De kan noen ganger være litt knotete å gå i, og det er fort gjort å få litt vondt i føttene. Men da lider jeg meg litt gjennom, bare fordi de er kule å ha på :wink:

Stort sett har jeg sko som sitter ganske bra, og det er gjerne selskapsskoene som er litt ubehagelige å ha på lenge av gangen. Ellers kjøper jeg de skoene jeg har lyst på, uavhengig av moten.

:)

Gjest 1111
Skrevet

For det første så tror jeg ikke at jeg følger "skomoten", har ingen spisse eller høye sko som jeg bruker til hverdags.

Derimot ville det aldri falt meg inn å bruke vonde sko fordi det er mote :roll:

Skrevet
For det første så tror jeg ikke at jeg følger "skomoten", har ingen spisse eller høye sko som jeg bruker til hverdags.

Derimot ville det aldri falt meg inn å bruke vonde sko fordi det er mote :roll:

Ikke jeg heller har det, og jeg ville heller ikke brukt sko bare pga. moten.

Skrevet

Joa - skal vel innrømmes at jeg har kjøpt sko som ser lekre ut, men som er pyton å ha på. Og da bruker jeg dem litt likevel, fordi de ser pene ut :sjarmor:

Men jeg bruker ikke "vonde" sko en hel dag på jobben feks...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...