Bestee Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Her er litt jordmorfilosofi. For de som lurer.. http://www.sykepleien.no/nyhet/860535/onsker-debatt-om-epidural http://www.jordmorforeningen.no/jm/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2008/Smerte/No-gain-without-pain Endret 9. oktober 2013 av Bestee
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Tanta mi er jordmor, og ettersom jeg selv er gravid nå, har jeg pratet litt med henne ang. epidural. Jeg fortalte henne at jeg i utgangspunktet ikke ønsket, men at jeg er ydmyk, og har ingen problemer med å "krype til korset" om jeg ser at jeg trenger likevel. Hennes mening var at mange fødende er fryktelig bestemte på at de skal greie seg uten epidural, og sliter seg fullstendig ut før utdrivningsfasen. De har vanskeligheter med å holde ut, og er gjerne utslitt lenge før de skal presse. I slike tilfeller er det av og til greit å innse at man trenger litt hjelp til å komme seg igjennom fødselen.Anonymous poster hash: 22977...107 2
Bestee Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2013 Tanta mi er jordmor, og ettersom jeg selv er gravid nå, har jeg pratet litt med henne ang. epidural. Jeg fortalte henne at jeg i utgangspunktet ikke ønsket, men at jeg er ydmyk, og har ingen problemer med å "krype til korset" om jeg ser at jeg trenger likevel. Hennes mening var at mange fødende er fryktelig bestemte på at de skal greie seg uten epidural, og sliter seg fullstendig ut før utdrivningsfasen. De har vanskeligheter med å holde ut, og er gjerne utslitt lenge før de skal presse. I slike tilfeller er det av og til greit å innse at man trenger litt hjelp til å komme seg igjennom fødselen.Anonymous poster hash: 22977...107 Håper jeg får tanta di som jordmor under min neste fødsel! Jeg hadde dessverre en jordmor forrige gang som overhodet ikke så poenget med epidural.
SmallTalk Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Ikke akkurat oppløftende lesing. Det er ikke rart at mange ikke føler at de blir hørt av jordmor når de ønsker epidural under fødsel når majoriteten av jordmødre helst ser at de fødende ikke benytter seg av tilbudet. Vel, hvorfor er det da et tilbud? Endret 9. oktober 2013 av SmallTalk 4
Gjest Keikolina Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Hadde den forbanna epiduralen fungert så Var ingen smertelindring for meg, fikk 3 doser.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Håper jeg får tanta di som jordmor under min neste fødsel! Jeg hadde dessverre en jordmor forrige gang som overhodet ikke så poenget med epidural. Huff, det kan ikke ha vært noe hyggelig å ligge der med så store smerter og samtidig bli møtt med en sånn "ovenifra og ned"-holdning fra jordmor. Det er jo vi som ligger der og har vondt, og ser poenget med epidural. Det er så absolutt ikke opp til jordmor å avgjøre hva man føler er best. Når det er sagt, så skulle jeg ønske at jeg fikk henne som jordmor selv. Hun er et så varmt, og blidt menneske som kan snu enhver ubehagelig situasjon til det motsatte! ...men det ville nok blitt litt rart Anonymous poster hash: 22977...107 2
Bestee Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg tror mange jordmødre undervurderer hva som kan bli følgene av å nekte epidural og annen smertelindring. For meg resulterte det i traumer og fødselsdepresjon. Jeg sliter fortsatt med dette, over 3 år etter. 1
Silfen Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Selvsagt kan jordmødre avgjøre. Selvsagt. hvor mange hyler ikke etter epi ved 9-10 cm? Hallo. Man kan ikke dytte i folk epi ukritisk! 1
Bestee Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2013 Huff, det kan ikke ha vært noe hyggelig å ligge der med så store smerter og samtidig bli møtt med en sånn "ovenifra og ned"-holdning fra jordmor. Det er jo vi som ligger der og har vondt, og ser poenget med epidural. Det er så absolutt ikke opp til jordmor å avgjøre hva man føler er best.Når det er sagt, så skulle jeg ønske at jeg fikk henne som jordmor selv. Hun er et så varmt, og blidt menneske som kan snu enhver ubehagelig situasjon til det motsatte! ...men det ville nok blitt litt rart Anonymous poster hash: 22977...107 He he.. Kunne kanskje blitt litt rart, men kanskje veldig fint også..
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Selvsagt kan jordmødre avgjøre. Selvsagt. hvor mange hyler ikke etter epi ved 9-10 cm? Hallo. Man kan ikke dytte i folk epi ukritisk! De kan avgjøre hva som faktisk er best, ja! Om det er ting som gjør at en ikke bør få. Men les nå hva jeg skriver! De kan ikke avgjøre hva en selv føler er best.Anonymous poster hash: 22977...107
SmallTalk Skrevet 9. oktober 2013 #12 Skrevet 9. oktober 2013 Selvsagt kan jordmødre avgjøre. Selvsagt. hvor mange hyler ikke etter epi ved 9-10 cm? Hallo. Man kan ikke dytte i folk epi ukritisk! Man trenger ikke stå på bremsene bare fordi man frykter for en knekk i arbeidsstoltheten sin heller... Dersom en fødende på 4 cm har bestemt seg for epidural så har ikke jordmor noen som helst rett til å nekte henne det dersom det ikke er kontraindisert av medisinske årsaker. Og den vurderingen er det anestesilegen som tar. 4
Bestee Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2013 Selvsagt kan jordmødre avgjøre. Selvsagt. hvor mange hyler ikke etter epi ved 9-10 cm? Hallo. Man kan ikke dytte i folk epi ukritisk! Dette sier seg jo selv. Det har heller ingen ting med saken å gjøre. Før 3-4 cm og etter 8-9 cm regnes stort sett som for tidlig og for sent. Problemet kommer jo som regel når jordmor nekter hele veien.. Hvorfor nekte en kvinne med 5 cm åpning epidural, som ganske tydelig vil ha timer igjen med rier foran seg? 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 Selvsagt kan jordmødre avgjøre. Selvsagt. hvor mange hyler ikke etter epi ved 9-10 cm? Hallo. Man kan ikke dytte i folk epi ukritisk! Det er vel heller ved 7-8 man hyler... Anonymous poster hash: 59ca1...211 1
Gjest RompeRusk Skrevet 9. oktober 2013 #15 Skrevet 9. oktober 2013 I utgangspunktet hadde jeg planer om å ha epidural, uansett. Men de siste ukene har jeg lest litt rundt omkring det med epidural, sett på både negative og positive sider, og konkludert med at jeg vil bruke epidural som nødløsning. Nå vet en jo aldri hvilken fødsel man får, men nå har jeg den innstillingen at jeg i størst mulig grad vil benytte meg av akupunktur og varmevann
Longgone Skrevet 9. oktober 2013 #16 Skrevet 9. oktober 2013 Hadde den forbanna epiduralen fungert så Var ingen smertelindring for meg, fikk 3 doser. Samme her :-/ Ventet på den i 6 timer og når jeg endelig fikk virket den ikke i det hele tatt!
Silfen Skrevet 9. oktober 2013 #17 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Hele denne holdningen med "den fødende har bestemt seg" er bare tull. Ved BEHOV burde være gjennomgangstonen. Som rusket skriver; dersom det trengs. Og av og til TROR man det er behov, når det ikke er det, og DA er det jordmorens ekspertise kommer inn. Og av og til tar jordmoren feil og burde ringt på anestesien langt tidligere. Dette er selvsagt noe som bør unngås så godt det lar seg gjøre. Men jeg er så lei den jævla holdningen om at JEG SKAL HA; UANSETT HVA. Det er bra teit å få ting man ikke trenger. Som noen sier; det blir jo kanskje verre senere. Teit. Endret 9. oktober 2013 av Silfen 4
Bestee Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #18 Skrevet 9. oktober 2013 Helt enig i at det er tåpelig å bestemme seg for det på forhånd, for man kan virkelig ikke vite om man føler behov for det før man er der. Jeg hadde heller aldri den holdningen før fødsel, men tenkte at jeg ville ha det om smertene ble for store. Jeg har faktisk aldri snakket med noen som har bestemt seg for epidural på forhånd, og jeg tror ikke det er veldig utbredt heller. Men at en kvinne tror hun trenger smertestillende er bare tull og tøys. Jordmoren vet ikke hva slags smerter denne kvinnen gjennomgår, og kan (les: burde) derfor heller ikke avgjøre om det trengs smertestillende pga magefølelse. Dette er gambling med smerter på høyt nivå. Enten så har man behov for hjelp, eller så har man ikke. Man kjenner selv når grensen er nådd for hva en kan tåle. Når jeg kjente at jeg begynte å miste kontrollen ba jeg jordmor om epidural. Fikk ikke, mistet kontrollen (som jeg visste jeg kom til å gjøre), og alt ble et rent helvete. 3
Gjest RompeRusk Skrevet 9. oktober 2013 #19 Skrevet 9. oktober 2013 Helt enig i at det er tåpelig å bestemme seg for det på forhånd, for man kan virkelig ikke vite om man føler behov for det før man er der. Jeg hadde heller aldri den holdningen før fødsel, men tenkte at jeg ville ha det om smertene ble for store. Jeg har faktisk aldri snakket med noen som har bestemt seg for epidural på forhånd, og jeg tror ikke det er veldig utbredt heller. Men at en kvinne tror hun trenger smertestillende er bare tull og tøys. Jordmoren vet ikke hva slags smerter denne kvinnen gjennomgår, og kan (les: burde) derfor heller ikke avgjøre om det trengs smertestillende pga magefølelse. Dette er gambling med smerter på høyt nivå. Enten så har man behov for hjelp, eller så har man ikke. Man kjenner selv når grensen er nådd for hva en kan tåle. Når jeg kjente at jeg begynte å miste kontrollen ba jeg jordmor om epidural. Fikk ikke, mistet kontrollen (som jeg visste jeg kom til å gjøre), og alt ble et rent helvete. vel, problemet er jo at den ikke kan settes etter så og så mange cm :/
Bestee Skrevet 9. oktober 2013 Forfatter #20 Skrevet 9. oktober 2013 vel, problemet er jo at den ikke kan settes etter så og så mange cm :/ Vet ikke helt hvilken del av teksten du sikter til, men om du tenker på det siste avsnittet kan jeg opplyse om at jeg ba om epidural ved 5 cm, så var langt unna å være for sent ute. Så lenge det lar seg gjøre medisinsk sett (etter 3-4 cm og før 8-9 cm) burde man ikke bli nektet smertestillende når man har behov for det. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå