Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en lang og tung fødsel m nr.1, og endte opp m epidural og vakumforløsning. Hadde egentlig gledet mg til fødselen, men smertene overgikk alt jeg trodde var mulig. Nå er det snart termin med nr.2, og denne gangen gruer jeg meg en del. Alle sier at fødsel nr.2 er lettere enn den første, men stemmer det med deres erfaringer?

Anonymous poster hash: 60874...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh, hell yes!

Skrevet

Min første fødsel var som din, virker det som. Andre fødsel var helt annerledes. Gikk så fort at jeg ikke rakk epidural, gikk fra 5 til 10 cm på fem minutter! Og det var de samme minuttene jeg ropte på epidural, resten var håndterlig. Første fødsel syntes jeg ikke var håndterlig i det hele tatt.

Tror andre fødsel er lettere for de fleste. Håper det gjelder deg også :)

Skrevet

Normalt sett skal fødsel nr to gå raskere, men jeg tviler på at det gjør mindre vondt. Fordelen er at man ikke er fullstendig utslitt når de tøffe takene starter, og kanskje takler det bedre. Jordmor sier i allefall til meg at hun regner med at neste fødsel kommer til å gå som en drøm i forhold til forrige.

Skrevet

Mine fødsler var egentlig ganske like, selv om fødsel nummer 2 tok litt kortere tid. Endte opp med epidural begge gangene, og smertene var like ille begge ganger. Men den store forskjeller var at jeg var forberedt ved fødsel nummer to. Jeg visste hva jeg gikk til, og jeg kjente mine egne grenser for hva jeg tåler av smerte. Jeg var mye mer klar på hva jeg ville (selv om jeg var åpen for råd underveis, og hadde absolutt ikke bestemt meg for at jeg ville ha epidural denne gangen også). Men når valgene først var tatt, så sto jeg på mitt, og sa klart i fra. Dette gjorde fødsel nummer to til en mye bedre opplevelse fordi jeg følte at jeg hadde kontroll. Det gjorde jeg ikke under første fødsel.

Skrevet

Fødsel nr 2 var MYE bedre enn nr 1! :jepp:

Første var som din med vakuum og epidural, + igangsatt, stormrier, drypp, klipp, svak baby, utkjørt mamma osv.

Andre startet av seg selv, gikk mye fortere, fra 3 til 10 cm på under en time, to små rifter og frisk og rask baby og mamma :)

Skrevet

Vil bare gjenta at smertene var mye mindre også for min del. På sitt sterkeste gjorde riene like vondt. Men første fødsel var en eneste sammenhengende rie på sitt verste. Den andre bare de ti siste minuttene - da var det smerteprogresjon på riene jevnt og trutt og jeg hadde pauser hele veien fram til dette punktet. Men ja, de siste ti minuttene hylte jeg, men så var det altså slutt og pressriene begynte.

Skrevet

Andre fødsel var hundre ganger lettare enn første. Første varte i 19 timar og enda med vakum (baby var stjernekikker, derfor tyngre å få ut) eg var heilt utslitt, følte det som et traume.

Andre fødsel var igangsatt pga overtid, og varte i 5timar berre. Full kontroll heile veien, og ein flott fødsel. Barnepleiaren kommenterte at eg smilte til sambo mellom pressriene. :)

Skrevet

TS her. Tusen takk for svar. Kjenner jeg blir litt beroliget nå. Tror nok jeg kan holde ut smertene, bare de ikka varer så lenge. Det mest slitsomme med nr.1, var at det drøyde sånn ut i tid. Voldsomme smarter, men ingen framgang på en måte, så jeg var så utslitt på slutten. Hadde i tillegg gått med rier et par dager før vi dro på sykehuset. Selve pressriene husker jeg ikke som så ille, for da nærmet det seg slutten og jeg hadde fått hvilt litt etter å ha fått epidural. Datser på at det går bedre denne gangen. Ut må jo babyen uansett!

Anonymous poster hash: 60874...2d1
Skrevet (endret)

Med nummer en ble jeg igangsatt. Det tok lang tid, og endte med epidural og en (brutal) vaccumforløsning.

Nummer to kom i full fart! Hadde 9cm åpning når jeg kom på fødestua. Det var vondt ja, men overkommelig siden jeg slapp å holde på i evigheter. Rakk ikke å tenke på epidural, eller badekar for den saks skyld. ;) Formen etterpå var mye bedre også!

Endret av Miss I.W.
Skrevet

Ja, min andre fødsel var mye lettere. Første tok 16 timer og endte med tangforløsning og tredjegradsruptur. Andre fødsel tok to timer og formen etterpå var super. Smertenivået var imidlertid på ingen måte lavere. Tredje fødsel var raskere enn andre (mindre enn en halvtime fra start til slutt), men med høyere smertenivå enn de andre fødslene (kanskje ikke så rart). Fødsel nr 2 var den beste i allefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...