AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har en sønn på 14 år som jeg ikke har hatt samtalen om blomster og bier om. Jeg vet at han har hatt litt om det på skolen og i konfirmasjonsundervisninga(borgerlig). Jeg prøvde å spørre om han hadde lært noe om blomster og bier på skolen. Da ble han bare sint og vil ikke snakke om det. Er det viktig å sette seg ned å snakke om blomster og bier og når og hvordan bør mang gjøre det? Anonymous poster hash: bcb0e...ae4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg syns ikke det er nødvendig (og gosh såå flaut for ham). Men du kan jo åpne for om han har noen spørsmål, selv om jeg syns det er pappaen sin jobb når det gjelder sønner. Anonymous poster hash: 760ff...d6d 1
Lou Salome Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Det holder vel med: husk seksuell lavalder er 16 år, BRUK KONDOM, og har du noen spørsmål, snakk med pappa". 3
LukaFrost Skrevet 9. oktober 2013 #4 Skrevet 9. oktober 2013 Det er vel litt i seneste laget å vente med denne samtalen til poden er 14 år? Tar man ikke små drypp i løpet av hele oppveksten? 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 Ser ikke poenget ved det, nei. Er selv jente på 17 år uten å ha hatt den praten med mamma selv. Mulig det er derfor keg loker så mye inne på seksual-forumet her haha, nei men seriøst, alt finnes på nettet med klaraklok og ung.noAnonymous poster hash: af448...d58
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Ser ikke poenget ved det, nei. Er selv jente på 17 år uten å ha hatt den praten med mamma selv. Mulig det er derfor keg loker så mye inne på seksual-forumet her haha, nei men seriøst, alt finnes på nettet med klaraklok og ung.no. Så lenge han vet dere ikke dømmer har om han har noen spørsmål (er vel først om noen år han blir komfortabel nok til å spørre tho)Anonymous poster hash: af448...d58
Djungelvrål Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg fortalte det da han var 4-5, Han spurte selv. En fjortenåring vet alt allerede. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #8 Skrevet 10. oktober 2013 Enten tar man litt og litt fra de er små, ellers dropper man det helt. Han kommer til å dø av tenåringsskam hvis du snakker med ham nå som ha er 14. Mest sansynlig har han drevet med solosex en god stund allerede. Prevensjon, svangerskap og alt det der lærer de på skolen. Anonymous poster hash: 54b93...070
MissEi Skrevet 10. oktober 2013 #9 Skrevet 10. oktober 2013 Tror barn må ha små drypp hele tiden, fikk det selv å har aldri hatt et problem om å snakke med mor det
minister-mio Skrevet 10. oktober 2013 #11 Skrevet 10. oktober 2013 Den praten er vel noe man tar med små barn som lurer? Har du ikke tatt den praten før er det liten vits i nå, han vet nok like mye som deg nå
flicka Skrevet 10. oktober 2013 #12 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg er på vei ut av tenårene nå, og min mor har aldri hatt samtalen. Seksualundervisningen på skolen, pluss det uendelige internettet, som kan gi svar på hva som helst, har liksom vært nok. Eneste hun gjorde, var å sette meg på p-piller i det øyeblikket hun fant ut at jeg hadde noe som helst relasjon til en gutt(Akkurat i tide, var det også!). Gi gutten kondomer. Det er nok det eneste han får bruk for fra foreldre i den alderen (eller i det minste om et år eller to, da). Sannsynligvis vet han det meste som er å vite i teorien allerede.
Hedda-78 Skrevet 11. oktober 2013 #13 Skrevet 11. oktober 2013 Dropp "nå må du og jeg ha en prat". I en alder av 14 vet han nok det meste allerede. Og det han ikke vet, finner han ut i sitt eget tempo med årene, og er i allefall ikke noe mor skal legge seg oppi! For jenter synes jeg det er helt ok at mor/far ordner p-piller, og for gutter er det vel ikke unormalt at far stikker noen kondomer til gutten en gang det passer. Men noe særlig prat.. nei. Slikt kommer i små drypp opp igjennom oppveksten. Da gutten min var tre spurte han hvordan babyer kommer ut av magen, når han var fire spurte han hvordan en kalv kommer seg inn i kua, og når han var fem spurte han hva testiklene hans er til, og hvordan babyer kommer inn i magen til damene. Alt dette forklarte jeg; på en måte som han kan forstå (om enn noe flau...).
Marianne84 Skrevet 11. oktober 2013 #14 Skrevet 11. oktober 2013 Unnskyld,men har du ikke gjort det FØR han blei 14 år så bør du ikke begynne nå..
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #15 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg er jente på snart 20 år. Og jeg hadde dødd av flauhet om mamma eller pappa plutselig hadde satt seg ned med meg for å fortelle om "blomsten og bien" når jeg var 14. Jeg visste jo allerede det meste da. Begynte jo å ha sex rett etter jeg ble 16, og det eneste pappa sa første gangen jeg skulle overnatte hos kjæresten var" husk kondom no da :P". Anonymous poster hash: f18a5...08f 1
Gjest white tiger Skrevet 12. oktober 2013 #16 Skrevet 12. oktober 2013 Det er litt i seneste laget å ta praten med ham nå ja, han kommer bare til å bli dødsflau. Og blomster og bier? Det er vel sånn man forklarer en 3-4-åring sex. Min jente på 6 spurte om hvordan babyen kom seg ut av magen, så jeg forklarte det jeg. "Er det det hullet som er mellom tissen og rompa?" spurte hun. "Det vet jeg hvor er!" Regner med at spørsmålet om hvordan babyer blir til kommer i nærmeste fremtid, og da blir det ikke noe blomster og bie forklaring på meg, kommer til å si det sånn som det er. Jeg kommer nok til å ha en åpen dialog med døtrene mine om sånne "flaue" ting, slik at de skal vite at de kan komme til meg å spørre/fortelle om noe hvis de skulle ha behov for det. Tror det er bedre enn å la være å snakke om sex og kropp til de plutselig er tenåringer. Da blir det flaut for alle parter. 1
Gjest slettetbruker Skrevet 12. oktober 2013 #17 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg tror han vet ganske mye fra før av.. Jeg er 15 og lærte dette da jeg var 6 år elns via tv, internett og venner. Man kan liksom ikke unngå det.
HappyToughts Skrevet 13. oktober 2013 #18 Skrevet 13. oktober 2013 Det er litt i seneste laget å ta praten med ham nå ja, han kommer bare til å bli dødsflau. Og blomster og bier? Det er vel sånn man forklarer en 3-4-åring sex. Min jente på 6 spurte om hvordan babyen kom seg ut av magen, så jeg forklarte det jeg. "Er det det hullet som er mellom tissen og rompa?" spurte hun. "Det vet jeg hvor er!" Regner med at spørsmålet om hvordan babyer blir til kommer i nærmeste fremtid, og da blir det ikke noe blomster og bie forklaring på meg, kommer til å si det sånn som det er. Jeg kommer nok til å ha en åpen dialog med døtrene mine om sånne "flaue" ting, slik at de skal vite at de kan komme til meg å spørre/fortelle om noe hvis de skulle ha behov for det. Tror det er bedre enn å la være å snakke om sex og kropp til de plutselig er tenåringer. Da blir det flaut for alle parter. Signerer denne. Jeg har ikke barn selv, men sambo har to gutter på 6 og 9. Vi har allerede hatt samtale om at å ta på tissen sin er noe man gjør når man er alene på rommet sitt, og hvordan babyer blir til. vi har også fortalt at voksne koser sammen uten å lage baby, og at det kan skje med litt forskjellige lyder. Når de blir litt eldre, (FØR de begynner på ungdommsskolen) Vil jeg at vi skal fortelle dem om FØLELSER rundt seksualitet. er skuffet over at ingen andre her inne har nevnt dette. Det er mye "tut og kjør for tiden"- media og musikkverdenen fokuserer ikke akkuratt på kjærlighet:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå