Gå til innhold

Kroppen sier stopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så shaky at jeg nesten ikke klarer å skrive. Jeg har de siste 3 månedene levd på sukker. Jeg har rett og slett kun spist godteri. Lange dager på jobb, og rett hjem til godteriposen. Vi snakker 500-700 g hver dag. Spiser et par knekkebrød om dagen i tillegg, men det er det eneste av ekte mat jeg har spist den siste tiden.

Jeg vet jo at dette ikke bra, men jeg klarer ikke gjøre noe med det. Jeg handler inn sunn og god mat, men ender likevel opp med godteri.

Jeg er i midten av 20 årene og slank, men har definitvt begynt å legge på meg litt. Energinivået har vært greit. Men nå har kroppen sagt stopp. I dag føler jeg meg helt elendig. Jeg svetter, er varm, svimmel og holder på å besvime hver gang jeg står oppreist.

Hva i alle dager gjør jeg? Jeg sliter med blodsukkeret fra før, da det er mye diabetes i genene mine. Akkurat nå føles det som at kroppen ikke klarer mer. Og det skjønner jeg godt.

Ingen vil tro at jeg bare spiser godteri, for det synes jo ikke på meg. Folk tror jeg spiser sunt og trener. Men jeg har jo egentlig aldri trent i hele mitt liv! Og kosten er jo helt motbydelig.

Anonymous poster hash: cc1cc...2cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, blir kvalm bare av tanken på en slik kosthold. Jaja, du får vel begynne å spise litt bedre da? Slutte å kjøpe godis.

Anonymous poster hash: 998f1...4f7
  • Liker 1
Gjest Propelly
Skrevet

Først og fremst klarer du ikke å ta tak i problemet før du vet årsaken til problemet. Hvorfor har det blitt sånn? :-)

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg holder på sånn. Har ingen grunn til det.

Har selvføleglig mine problemer, men det burde da ikke gå ut over kostholdet.

Til AB: jeg blir kvalm selv! Ligger i senga og har det helt jævlig.

Hver dag sier jeg til meg selv at nå er det slutt på godteri. Men neste dag er jeg jaggu meg i gang igjen :sukk:

Skrevet

Og folk sier at sukker ikke skaper avhengighet...

Du trenger rett og slett en avvenningskur.

• Liker 4
Skrevet

Og folk sier at sukker ikke skaper avhengighet...

Du trenger rett og slett en avvenningskur.

Enig. Å gå coldturkey kan også være farlig. Trapp ned med godterispisinga og spis også ordentlig mat. Selv om du sikkert får kalorioverskudd av det og går opp, må du jo ha næringsstoffer. Så få du heller ta det av deg igjen etterpå.

Anonymous poster hash: c7f2e...0d3

• Liker 3
Skrevet

Enig. Å gå coldturkey kan også være farlig. Trapp ned med godterispisinga og spis også ordentlig mat. Selv om du sikkert får kalorioverskudd av det og går opp, må du jo ha næringsstoffer. Så få du heller ta det av deg igjen etterpå.

Anonymous poster hash: c7f2e...0d3

Det er vel ikke farlig å slutte å spise sukker??

Hun kommer til å ha en massiv sukker-hangover, men etter en ukes tid er den over.

Det farlige er jo å fortsette som hun gjør nå.

• Liker 5
Skrevet

I morgen skal jeg prøve å kun spise normal mat. Håper jeg klarer det!

Skal prøve å kutte ut godteri tvert. Må klare det.

Skrevet

Det er vel ikke farlig å slutte å spise sukker??

Hun kommer til å ha en massiv sukker-hangover, men etter en ukes tid er den over.

Det farlige er jo å fortsette som hun gjør nå.

Jo, det kan være farlig å slutte på dagen når man har holdt på så lenge. Men selvsagt så kan det være vanskelig for en person som TS å spise mindre og mindre av det i stedet for å kutte tvert, for om man kutter tvert er det bare å ikke handle inn godteri.

Anonymous poster hash: b4fbd...164

Skrevet

Dette tror jeg faktisk at jeg ville tatt opp med en lege. Det kan hende at du har fått mangler på grunn av kostholdet, og at du derfor føler deg så ille. Få tatt blodprøver, og kanskje du får noen tips til hvordan du kan snu dette.

Anonymous poster hash: 43896...c5a
  • Liker 3
Skrevet

Så det siste svaret sa noe av det jeg tenker om saken, men skriver likevel... Kom deg til lege. Jeg tror det er umulig å leve på dette i tre måneder uten å få mangler, og sånt er lett å fikse så lenge du vet hva det er. Å kutte ut sukker er en viktig ting du kan gjøre, men det å kvitte seg med symptomer på mangelsykdommer først, er slett ingen dårlig idé. Man blir jo litt sliten av å gå rundt med søtsug, så det å fjerne andre problemer først, kan kanskje gjøre det litt lettere for deg.

Gjest Runforit
Skrevet

Jo, det kan være farlig å slutte på dagen når man har holdt på så lenge. Men selvsagt så kan det være vanskelig for en person som TS å spise mindre og mindre av det i stedet for å kutte tvert, for om man kutter tvert er det bare å ikke handle inn godteri. Anonymous poster hash: b4fbd...164

Dette må du begrunne. Hvorfor er det farlig?

Hva er det som er farlig med å kutte sukker?

Hva negative og helseskadelige bieffekter kan TS få av å kutte sukker tvert?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det sånn da jeg hadde lave nivåer av jern. Støtter forslaget om å gå til lege.

Anonymous poster hash: d6991...853
Skrevet

Første dag uten godteri!! Herregud jeg klarte det. Det var ikke lett altså.

Er det ikke litt dumt å gå til legen? Jeg vet jo at jeg antageligvis mangler det meste av jern, vitaminer ol. Burde jeg ikke spise vanlig mat en periode først, for deretter å evnt ta en legesjekk? Eller?

Skrevet

Å kutte ut sukker helt høres faktisk lurt ut i ditt tilfelle. Å trappe ned på en avhengighet er sjelden gunstig.

Jeg var selv så avhengig av yoghurtnøtter og sjokolade at jeg ble ukonsentrert og svettet hvis jeg ikke hadde spist det på en hel dag. En dag bestemte jeg meg for at nok var nok og kuttet det ut helt etter å ha lagt på meg 4 kilo på tre uker. Det funket faktisk grådig bra. Når jeg i ettertid unner meg litt sjokolade eller nøtter kjenner jeg av og til abstinensene etter mer dagen etter, men å spise næringsrike måltid i stedet for en hel boks yoghurtnøtter føles befriende og litt som en seier egentlig. Det er det som driver meg til å moderere meg nå!

Skrevet

Hvordan går det med deg nå TS, på tredje dagen i godtestoppet? Håper du klarer deg fint uten altfor masse fristelser nå i helgen!

Skrevet

Hvordan går det med deg nå TS, på tredje dagen i godtestoppet? Håper du klarer deg fint uten altfor masse fristelser nå i helgen!

Så hyggelig at du spør:)

Jeg hadde en drittdag i går, så spiste litt godteri :sjenert:

I dag har jeg ikke spist godteri og skal heller ikke! Men det blir pizza og druer:)

Skrevet

Jeg har tydeligvis viljestyrke, for nå har jeg klart 4 dager uten godteri! Det går bra, selvom jeg selvfølgelig dør etter å kjøpe smågodt.

Merker at jeg har gått ganske mye ned i vekt de siste dagene, som jeg i utgangspunktet ikke trenger (har BMI 20). Men skal ikke klage så lenge jeg er sunn:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...