AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Hvordan måler de egentlig hvor mange som ser på et tv-program? Regner de med de som har sett på det aktuelle programmet i fem min eller kanskje kun noen sekunder, eller de som har sett hele programmet? Alltid lurt på det. Samme med Youtube. Hvor lenge skal man ha sett på en video for at det regnes som en view? Anonymous poster hash: 9b93a...efc 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg har hørt at endel mennesker har en boks dom registrerer hva de ser på, og så regnes det ut hvor mange som har sett programmet, sånn ca Anonymous poster hash: 708a9...ca8
Gjest Snoken- Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Har du noen gang lurt på hvordan radio- og TV kanalene vet hvilke programmer som er populære? Hvordan kan de vite hvor mange lyttere eller seere et bestemt radio- eller TV-program har? Det finner de svar på ved å invitere personer til å bli medlem av TNS Gallup Mediepanel. TNS Gallup Mediepanel er en gruppe husstander som er tilfeldig utvalgt til å representere alle husstander i Norge. Ved hjelp av moderne, elektronisk måleutstyr, registreres hvilke radio- og TV-kanaler hver person i disse husstandene hører og ser på. Disse opplysningene overføres til TNS Gallup hver natt, og vi kan dermed beregne lytter- og seertall for hele befolkningen. Mediepanelet gjennomføres på oppdrag fra de største radio- og TV-kanalene i Norge. Resultatene brukes hver dag i planleggingen av sendingene og utforming av et bedre programtilbud. Undersøkelsen er også et viktig beslutningsgrunnlag for næringsliv, forskere og offentlig forvaltning.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #4 Skrevet 9. oktober 2013 Fjernsynsseere beregnes ut fra folk som har måleutstyr i hjemmet. Med youtube-regnes det fra man klikker på videoen. Anonymous poster hash: bb47b...ced 1
Norbertine Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 Men det var jo ikke det TS spurte om? Det er jo greit nok at det beregnes ut fra de som har måleutstyr hjemme, men hvis disse har sett på 5 min av programmet, blir det regnet som de har sett på det da? Eller hvor mye av programmet må de ha sett for at det skal telles med? Har jo også sett at de av og til sier at f.eks 400 000 så på i begynnelsen av programmet, mens 300 000 så slutten, så de har jo tydeligvis et forhold til om folk ser på hele eller ikke. Men vil de da mene at 400 000 så programmet, 300 000 så programmet, eller er det kanskje gjennomsnittet på 350 000? 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Men det var jo ikke det TS spurte om? Det er jo greit nok at det beregnes ut fra de som har måleutstyr hjemme, men hvis disse har sett på 5 min av programmet, blir det regnet som de har sett på det da? Eller hvor mye av programmet må de ha sett for at det skal telles med? Har jo også sett at de av og til sier at f.eks 400 000 så på i begynnelsen av programmet, mens 300 000 så slutten, så de har jo tydeligvis et forhold til om folk ser på hele eller ikke. Men vil de da mene at 400 000 så programmet, 300 000 så programmet, eller er det kanskje gjennomsnittet på 350 000? Ja, det er liksom dette jeg lurer på! Blir jo litt rart å regne noen som en seer hvis vedkommende ser på programmet i to minutter. -TS Anonymous poster hash: 4ed86...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg lurer også på dette! Og hva med de som har PVR, jeg tar opp en haug programmer jeg aldri ser på. Anonymous poster hash: 86c78...9fe
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 De som har bokser hjemme må også oppgi hvor mange som er i rommet og ser på.Anonymous poster hash: 708a9...ca8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Men de skriver jo av og til i avisen at så og så mange så på finalen av idol, eller premiæren på paradise hotel. Da må de jo telle alle, ikke bare de som er med i et panel? Anonymous poster hash: 8f5dd...f4b 1
Gjest meh Skrevet 9. oktober 2013 #10 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Men de skriver jo av og til i avisen at så og så mange så på finalen av idol, eller premiæren på paradise hotel. Da må de jo telle alle, ikke bare de som er med i et panel? Nei, det er nok å telle et representativt utvalg for så å regne ut i fra dette. Si at du har 10,000 i et mediepanel som er et noenlunde representativt utvalg av befolkningen, 1,000 av disse 10,000 ser på idol, da kan man konkludere med at ca 500,000 ser på idol i Norge den dagen. Endret 9. oktober 2013 av meh 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå