AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 ....gjorde dere noe spesielt som lindret smertene til en viss grad? Pusteteknikk? Akupunktur? Yoga? Badekar? Vil du dele din erfaring og opplevelse? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fødte uten smertelindring sist, men pga kjapp fødsel ble ting litt for intenst og jeg mistet kontrollen over meg selv. Jeg skrek og greide ikke helt å følge instruksene fra Jordmoren... Vil gjerne føde naturlig denne gangen også, men kanskje greie å beherske kroppen litt bedre. Så tips og råd mottas med takk 8 uker til termin forresten. Anonymous poster hash: a26b7...95b
Gjest RompeRusk Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Følger med, vurderer også uten smertelindring ( )
Nerine_ Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Jeg syns det hjelper å fokusere på pustingen. Jeg brukte en teknikk som går ut på å puste sakte og dypt inn og ut mens man teller, for da vil man etterhvert vite sånn ca på hvilket pust riene er som værst. Og da føler man på en måte at man har mer kontroll over riene. Det lindret ikke akkurat smerte, men det hjalp på å holde fokus på noe annet enn bare smertene. Endret 9. oktober 2013 av Nerine_
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #4 Skrevet 9. oktober 2013 Prøv oksygen i maske, istedenfor lystgass da får du konsentrere deg om pudtingen bedre, og i tillegg føles det omtrent som om man er på fjellet en klar høstdag! puster så uendelig mye lettere!Anonymous poster hash: 79768...ba6
Susa Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg fikk varme risposer. Syns de hjalp godt. Men som deg, ts, hadde jeg en rask fødsel hvor det ble litt intenst, så var ikke så flink på pustingen....
la_luz Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Hei, Født to barn uten smertelindring. Nr 1 gikk ganske fort og hadde bedt om epidural, men anestsilegen var opptatt helt til 8 cm, så da fikk jeg beskejd om at det ikke var noe vits. Det er er jeg enig i :-) Nr 2 var jeg instillt på å gjøre det uten, men ba om å få sitte i badekar, fordi varmt vann fra dusj hjalp meg veldig med nr 1. Med nr 1 hadde jeg godt på yoga og fokuserte veldig på pusten inn med nesa (dypt) ut med munn. Det glemte jeg litt med nr 2. Det skal jeg prøve å fokusere nå med nr 3. I tilegg hadde jeg glemt at det faktisk er vondt å føde med nr 2... men er instillt på å få det til uten smertlindring nå og. Tar gjerne akkupunktur om det er tilgjenglig.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Takk for tips så langt! Jeg kastet opp skikkelig av lystgassen sist, men skal jammen meg bare be om oksygen denne gangen, for det hjalp å puste med maska. Man fikk liksom fokuset over på det, til tross for smertene TS Anonymous poster hash: a26b7...95b
Sunshine Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Jeg fikk lystgass og det synes jeg tok fokuset fra smertene veldig bra. På slutten fikk jeg mannen til å legge varme kluter på hoftene mine siden riene strålte ut i ryggen og nedover lårene. Jeg hadde en veldig lang og treg fødsel, og da jeg ble lagt inn etter et døgn med relativt regelmessige rier fikk jeg akupunktur for å kunne slappe av og sove litt. De resterende 10-11 timene hadde jeg kun lystgassen til hjelp. Pusteteknikk klarte jeg ikke fokusere på i det hele tatt, spesielt ikke da jeg fikk drypp og riene ble kraftigere. Neste gang skal jeg gi beskjed om at jeg veldig gjerne ønsker epidural hvis mulig fordi jeg gjerne vil teste forskjellen. I tillegg ønsker jeg å prøve basseng siden jeg hadde god effekt av varmen, og også lystgass før/etter basseng. Jordmor sa for øvrig at de som kaster opp av lystgassen mest sannsynlig ville kastet opp på det tidspunktet uansett. Det er jo veldig vanlig at man kaster opp under fødselen. Endret 9. oktober 2013 av Sunshine
Gjest pysepusen Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Pusteteknikk har vært det viktigste for meg. Når jeg har mistet kontrollen over pustingen har jeg også mistet kontrollen over meg selv. Ellers så er jeg enig i forslaget om å få oksygen i luftgassmaska. Det er deilig! Prøvde badekar andre fødselen. Det var greit i begynnelsen, men så ble det veldig varmt etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #10 Skrevet 9. oktober 2013 Regnes lystgass som smertelindring? Anonymous poster hash: 721e4...99f 1
Silfen Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Pust. Stort sett. Ved å fokusere på kontroll på pusten, har jeg også kontroll på fødsel. Har korte, kjappe fødsler, gjerne bare en halvtime på 6-7 cm og utdrivning. Det å klare å beholde kontrollen er alfa og omega og jeg foretrekker de fødslene der jeg har muligheten til å øve inn korrekt pust og holde fokuset der FØR kaoset setter inn.
Gjest chiki Skrevet 9. oktober 2013 #12 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg fokuserte på pustingen, gikk inn i meg selv på en måte:p hjalp veldig! Fikk akupunktur, men ble sløv av det og følte meg som om jeg hadde drukket alt for mye alkohol! Så fikk mannen til å ta de ut:p
Sunshine Skrevet 9. oktober 2013 #13 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Lystgass hadde i allefall ingen smertelindrende effekt for meg, men det fjernet fokuset fra smertene i åpningsfasen. De siste to timene hadde det ingen effekt i det hele tatt. Endret 9. oktober 2013 av Sunshine
Ciara Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 Fødte uten smertelindring andre gang. De siste åpningsriene gjorde veldig vondt, skal jeg være ærlig taklet jeg dem ikke spesielt godt, jeg bare hylte. Men det var bare de siste fem minuttene av åpningsriene, resten var helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #15 Skrevet 9. oktober 2013 Så lenge jeg fokuserte på innpust etterfulgt av utpust som var korte pust etterhverandre, så gikk alt supert! Altså jeg delte opp ut-pusten i flere "pust". Hvis jeg bare pustet rolig inn og ut blei jeg svimmel. selv om det var grisevondt på noen tidspunkt så fortsatte jeg bare å puste, jeg ble ikke distrahert av noe, mannen måtte holde kjeft og ikke si noe heller, så det funka fint! Var i min egen verden med denne puste-teknikken og selv om jeg hadde stjernekikkerfødsel og det var vondt selvfølgelig så føltes det som om jeg hadde kontrollen, og håper på å gjenta det hvis jeg skal føde igjen senere =) Anonymous poster hash: e9835...ee3
Niennas Skrevet 9. oktober 2013 #16 Skrevet 9. oktober 2013 Hadde en intens førstefødsel uten smertelindring, og var helt bestemt på å ha epidural ved min neste fødsel fordi riene kom kjapt, og uten pauser, og jeg "meldte meg ut". Husker særdeles lite fra min første fødsel, og når datteren min først var ute så var jeg ikke glad, jeg var bare trøtt... Men det er jo ofte sånn at når første fødsel er kjapp, så er andre fødsel enda kjappere . Heldigvis for meg så var fødslen mer normal denne gangen, med pauser mellom riene. Jeg pustet meg igjennom mine første 7 cm, da jeg tok store innpust med munnen, og ut med nesa. Av en eller annen grunn følte jeg at smertene avtok litt når lungene var fylt med luft. Fra 4-7 cm (det tok ca en time) lå jeg i badekar, og mannen var overlykkelig over at han fikk bidra med å spyle magen min med varmt vann da riene kom. Etter den 7ende centimeteren så begynte smertene å bli ganske intense (såpass at jeg måtte lage lyd for å komme meg igjennom), men så var jo sønnen min ute 50 minutter etter. Pusteøvelser hele veien, og med tanken i bakhodet at "Om under et minutt så får jeg en pause!" Dette klarer du!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #17 Skrevet 9. oktober 2013 Har brukt badekar med både god og ikke så god effekt, akupunktur med minimal effekt, og pusteøvelser med god og dårlig effekt I grunnen sitter jeg igjen med at hvordan en fødsel blir, ikke egentlig er opp til meg selv. Eller, det er feil, for til en viss grad er det mye man kan gjøre for å holde kontrollen og fokus, og på den måten minske smerte og panikk. Mange av disse metodene er flotte så lenge det ikke blir altfor langvarig og intenst, men for min del har det gått en slags grense for hvor lenge det er effektivt. Fokus på pust forutsetter for eksempel at du er i stand til å tenke, og for min del hadde jeg ikke sjans til det etter mange timer i aktiv fødsel. Supert med en positiv innstilling og at du velger å prøve ut mange teknikker, men jeg tror det er lurt å ikke låse seg fast i dette med at "jeg SKAL klare det bedre denne gang". Da er det så lett å bli skuffet hvis det ikke går slik du ønsker, og det er dumt. Det er jo en bragd uansett Anonymous poster hash: 2755d...d6e
Charlie28 Skrevet 9. oktober 2013 #18 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg oppholdt meg mye i badekaret, i glovarmt vann. Synes smertene var mindre dersom jeg ikke strammet musklene for mye. Tror hele meg ble mykere av å sitte i badekar. Så varme fungerer utrolig bra på meg. Fokuserte lite på pustingen, det kom liksom litt automatisk.... Men, det jeg tror utgjorde hele forskjellen var innstillingen. Jeg gikk rundt med et mantra om at " en fødsel er en kvinnekropp skapt til å klare, så dette går fint dersom jeg lytter til kroppen". Jeg ville ha minst mulig "sykeliggjøring" av fødselen (smertelindring) da jeg ville være i kontroll over min egen kropp. Å bli koblet opp til div ledninger osv var min største frykt. Jeg måtte tro på at dette var noe kroppen min ville klare selv. Kommer til å gå inn med samme innstilling neste gang og satse på det beste :D
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #19 Skrevet 9. oktober 2013 Her gikk det også kjapt. Under riene lukket jeg øynene og hadde fullt fokus på å puste dypt. Følte liksom jeg måtte få utløp for smerten under riene på en måte, så jeg klemte hånda til samboeren min når de sto på som verst. Mellom riene fokuserte jeg på å slappe av i muskulaturen/avspenne kroppen. Gikk igjennom kroppsdel for kroppsdel og tenkte "kjenn at føttene slapper av, leggene, lårene, armene, skuldrene osv". Rakk akkurat å få slappet av nok i kroppen til at jeg ble klar for neste rie. Anonymous poster hash: a9589...a47
Gjest Tekola Skrevet 9. oktober 2013 #20 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg følte at jeg hadde veldig godt utbytte av å fokusere mye på pust, samt å holde meg i bevegelse (før utdrivningen, naturligvis). Pustet dypt og sakte inn med nesa, og talte samtidig, og så prøvde jeg å bruke like lang tid på å puste ut med nesa (type yoga-pust, sånn at du nesten lager snorkelyd). Fikk også akupunktur og varme poser, det likte jeg veldig godt! Stod og hang over den prekestolen mest mulig. Den siste timen eller hva det var før jeg kunne presse ble jeg liggende (noe jeg egentlig angrer på, men da hadde jeg gått og stått så mye at jeg var veldig sliten) og helt mot slutten, da pressriene kom men jeg måtte vente litt til med å presse, mistet jeg kontrollen litt følte jeg, fordi det var så vondt. Men da fikk jeg beskjed om å nærmest "hundepuste" og det hjalp veldig. Fødte knestående, med armene over prekestolen, og syntes det var veldig allright, uten at jeg har noe mer sammenligningsgrunnlag! Det hjalp også veldig å tenke på at jeg hadde gått og forberedt meg til dette i ganske mange måneder, og at det var særdeles liten sjanse for at det kom til å ta veldig mange flere timer (for jeg glemte praktisk nok at jeg sa det til meg noen timer tidligere også ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå