Gå til innhold

Mannen er forelsket i navnet Amelie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jupp... Han har hatt dille på navnet helt siden han så Den fabelaktige Amelie fra Montmartre. Vi har ingen tilknytning til Frankrike annet enn at vår favorittby er Paris... Amelie (egentlig med en strek over e'en men har ikke det tegnet på mobilen) kan være et flott navn, men syns ikke det er fint hvis man uttaler e'en.

Blir det rart å stave det Ameli? Er det andre løsninger?

Anonymous poster hash: d12d0...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste vet vel hvordan Amelie uttales? Og hvis ikke er det da bare å opplyse om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det er rart å stave det på en slik måte, men må si jeg syns det er litt snålt å navngi barnet etter en fiktiv filmkarakter. Navnet er fint.

Anonymous poster hash: f4931...4b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vet vel hvordan Amelie uttales? Og hvis ikke er det da bare å opplyse om det.

Du kan ikke regne med at de fleste vet hvordan Amelie uttales. Hvordan skal folk vite at det skal uttales på fransk?

Anonymous poster hash: eb758...24a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, når jeg leste innlegget tenkte jeg uttalen Amelie på samme måte som Amalie bare med E som forbokstav.

Anonymous poster hash: 97aa9...c74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke regne med at de fleste vet hvordan Amelie uttales. Hvordan skal folk vite at det skal uttales på fransk?

Nei, si det? Hvordan vet vi hvordan man uttaler Jeanette, Madeleine eller Michelle? Man lærer det, rett og slett. Hvis man har en venn eller et familiemedlem som heter Amelie så vet man jo hvordan vedkommende uttaler det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott navn, jeg vet om en jente som heter det :)

Også koselig at mannen er forelsket i navnet. Det er da ingenting i veien for å kalle opp barnet etter noe/noen man liker, og Amelie er da et ordentlig navn. Pochahontas ville vært litt spesielt, kanskje.

Anonymous poster hash: 9e83b...f8d
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, si det? Hvordan vet vi hvordan man uttaler Jeanette, Madeleine eller Michelle? Man lærer det, rett og slett. Hvis man har en venn eller et familiemedlem som heter Amelie så vet man jo hvordan vedkommende uttaler det.

Det du sier nå er jo noe ganske annet enn det første du skrev. Så klart vil alle som kjenner dem forstå hvordan navnet uttales (det er vel ikke det TS bekymrer seg for). Men det er ikke gitt at alle andre vet intuitivt hvordan det uttales. Og spesielt nå i *værekreativeoglagefinneoppnavn* tiden vi er inne i, så er det langt i fra usannsynlig at noen finner på en "egen" versjon av Amalie som da kan bli Amelie. Er jo bare å se i navnetrådene her inne, hvor mye rart folk finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier nå er jo noe ganske annet enn det første du skrev. Så klart vil alle som kjenner dem forstå hvordan navnet uttales (det er vel ikke det TS bekymrer seg for). Men det er ikke gitt at alle andre vet intuitivt hvordan det uttales. Og spesielt nå i *værekreativeoglagefinneoppnavn* tiden vi er inne i, så er det langt i fra usannsynlig at noen finner på en "egen" versjon av Amalie som da kan bli Amelie. Er jo bare å se i navnetrådene her inne, hvor mye rart folk finner på.

Men er det så farlig om folk sier navnet feil? Det er veldig mange som har navn som fort kan sies feil. Et navn som Anders har opptil flere uttalemåter, og de som heter det må leve med at innimellom sier folk det feil. Hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så farlig om folk sier navnet feil? Det er veldig mange som har navn som fort kan sies feil. Et navn som Anders har opptil flere uttalemåter, og de som heter det må leve med at innimellom sier folk det feil. Hva så?

Nå er ikke jeg TS, så det får du heller spørre henne om, da det er hun som har bekymringen. Men hun kan ikke forvente at de ikke må rette på folk ut i fra stavemåten, hvis dette ikke er noe de ser på som et problem så er det bare å skrive det akkurat slik de ønsker.

For min del ser jeg det ikke som noe problem, og så lenge det ikke er noen som skal omgås barnet, så ser jeg heller ikke noe problem i om de skulle uttalt navnet galt, man må jo ikke rette på det til alle. Kjenner flere med "vanskelige" navn, og de gidder sjeldent å korrigere det hvis det blir uttalt litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jupp... Han har hatt dille på navnet helt siden han så Den fabelaktige Amelie fra Montmartre. Vi har ingen tilknytning til Frankrike annet enn at vår favorittby er Paris... Amelie (egentlig med en strek over e'en men har ikke det tegnet på mobilen) kan være et flott navn, men syns ikke det er fint hvis man uttaler e'en.

Blir det rart å stave det Ameli? Er det andre løsninger?

Anonymous poster hash: d12d0...c55

For å ta det siste først, jeg synes det ser merkelig ut å skrive Ameli. På fransk heter det Amélie. Aksenten (accent aigu) over "e" betyr at den har lukket/trang uttale. Den siste "e"-en uttales ikke.

Jeg forstår ikke hva du mener med den siste setningen. Hvilken "e" snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å ta det siste først, jeg synes det ser merkelig ut å skrive Ameli. På fransk heter det Amélie. Aksenten (accent aigu) over "e" betyr at den har lukket/trang uttale. Den siste "e"-en uttales ikke.

Jeg forstår ikke hva du mener med den siste setningen. Hvilken "e" snakker du om?

Hun snakker sikkert om den stumme e'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro hun sikter til e'en på slutten. Som AmaliE, Amelie. Jeg kjenner en Amelia som uttaler alle bokstavene, og leste navnet Amelie (uten aksenten) som uttalt med alle bokstavene

(AmeliE). Med aksenten ville jeg også uttalt det Ameli-. Det må jo isåfall TS og datteren leve med...at noen uttaler feil og kanskje må lære hvordan det skal uttales.

Ameli uten e'en ser rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med navnene Amalie, Emilie, Emilia og Emelie som relativt vanlige navn, vil nok folk flest også uttale Amelie slik, altså MED e.

Alternativt må dere kanskje skrive Amelí, men det ser jo unektelig litt rart ut...

Anonymous poster hash: eb12b...01a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...