AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #1 Skrevet 9. oktober 2013 Nå er jeg kommet i en situasjon som jeg syns er veldig vanskelig. Nå i høstferien må jeg jobbe, så det blir ingen reise på oss. Datter på 16, snart 17 kom plutselig å spurte om å reise på hyttetur med 2 venninner. De skulle ta ferje og hytten ligger 1 time herfra. Jeg snakket med mor til hun som eier hytten, hun var på ferie i utlandet, men mente at det skulle gå fint at de reiste alene. Datteren hadde gjort det tidligere og det gikk fint. Skulle bare sjekke bagene for alkohol mente hun. Det ligger ved sjøen og det er flere hytter like ved så det er folk der. Jeg står opp grytidlig og kjører dem, og da de skal ut av bilen ber jeg om å se i bagen til datteren min. Der finner jeg 3 cider. Hun gir meg dem med en gang og sier at de skulle bare ha jentekveld og ber meg forstå og huske når jeg selv var 16 år. Jeg spør hva de andre har og de henter ut 2 øl hver fra bagen. De står der med tårer, matvarer som de har handlet og båten skal gå om 5 minutter. Jeg måtte ta et valg om de skulle få reise eller ei, og bestemte meg for å ta fra dem alkoholen og la dem reise. Jeg tenker at jeg får varsle foreldrene til de andre 2 så får de selv ta en avgjørelse om de må reise hjem igjen eller får overnatte etter dette. Datteren min ber meg om å ikke ringe foreldrene til hun ene og forstå at de bare ville "kose seg" med jentekveld sammen og at det ikke var noe voldsomt. Jeg vet at foreldrene er utrolig strenge og sannsynligvis vil be henne dra hjem igjen. De har også mistet et barn, så det blir jo ekstra vanskelig for dem. Jeg føler også et ekstra ansvar av den grunn, men vil allikevel ikke uroe dem unødig. Jeg har ikke ringt enda, og er i tvil om hva som er riktig å gjøre nå. Skal jeg la være å ringe, og heller bare stole på dem om at det var slik de sa? Skal jeg ringe de andre, eventuelt be datteren min komme hjem i kveld og ikke tillate overnatting? Kan det være at det kommer andre ut dit og de hadde planlagt fest? (Da jeg spurte hun som eier hytta om det bare var de som skulle være der, så smilte hun og ble helt rar i ansiktet.) Samtidig var datteren min helt bestemt på at ingen andre skulle komme. Nei, jeg syns dette var vanskelig og det er vondt å alltid være den som skal passe på å være "den kjipe" moren. Datteren min syns også at det er vanskelig, og har grått mens hun har fortalt hvor streng jeg har vært mange ganger og at hun syns det er vondt ovenfor de andre. Hun er ofte hjemme i helgene og sier at d fleste andre fester og at "dt er slik det er" nå på videregående. De andre foreldrene stoler på meg, og lar dem reise dersom datteren min reiser. Har også avtalt at jeg skal sjekke bagene. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymous poster hash: bf445...1a6
Brunhilde Skrevet 9. oktober 2013 #2 Skrevet 9. oktober 2013 Tatt kveldsferjen ut og sjekket at det stemmer at de er alene. 34
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #3 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg tenker som datteren din at hun er 16, snart 17. Det er helt vanlig å gjøre sånt på den alderen og et par cider/øl er da virkelig ikke noe å hause seg opp for. Ikke vær den kjipe som ringer de andre foreldrene. Hvertfall ikke om du vet de er skikkelig strenge på det. Datteren din kommer til å være så sur på deg samtidig som de andre kommer til å syns at du er dødskjip og kanskje avvise datteren din senere. La de få være tenåringer. Anonymous poster hash: 062ed...dd5 43
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #5 Skrevet 9. oktober 2013 Ja, det hadde ikke vært dumt dersom det var nærmere, men det vil ta oss minst 4 timer med kjøring til båten og retur/venting. (Båten går ikke tilbake med en gang) Anonymous poster hash: bf445...1a6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #6 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg tenker at det handler om tillit. De unge må vises tillit ved at de får lov til å dra på hyttetur, at de tar ansvar. Nå vet ikke jeg om dere i forkant hadde snakket om alkohol, fest og det med at andre ikke skulle komme dit. Hvis dere har snakket om det på forhånd å blitt enige om at de ikke skulle ha med alkohol eller ha andre der, så har de brutt tilliten allerede ved å ha med seg alkohol. En annen ting som kan være greit, er å avtale dere foreldre mellom å dra innom hytta på "tilsyn", noe ungdommen må informeres om. Da er terskelen høyere for å ha fest. God dialog mellom foreldrene er en fin ting. Da kan man bli enige om regler, hva de får lov til osv. Anonymous poster hash: d75d6...095 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Ja, det hadde ikke vært dumt dersom det var nærmere, men det vil ta oss minst 4 timer med kjøring til båten og retur/venting. (Båten går ikke tilbake med en gang) Anonymous poster hash: bf445...1a6 Er det ingen nabohytter der, noen kjente som kan varsle dere om det skulle bli full fest der? Anonymous poster hash: d75d6...095 1
jomfrua Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 (endret) Jeg synes egentlig at det er rart at du sjekker bagene til de andre jentene. Din datter er ditt ansvar. Jeg skjønner helt klart prinsippene dine med at dette er ulovlig. Jeg hadde selv en episode hvor 2 gutter skulle overnatte hos oss men de skulle på fest. De skulle være hjemme kl 2300. Kl 2300 kom de hjem og var tydelig fulle. Mitt mål i den situasjonen var og fortsatt ha åpen dialog samtidig som jeg ville sette grenser og det gjorde jeg ved å si fra at denne situasjonen vil jeg ikke opp i igjen. At jeg kom i en vanskelig situasjon i forhold til de andre foreldrene og at dette ikke var akseptabelt at de lå over hos meg og samtidig drakk. Men jeg sa også fra at denne gangen (første gang) kommer jeg ikke til å kontakte foreldrene, men neste gang gjør jeg det - fordi jeg kommer i en vanskelig situasjon. Så dette har aldri skjedd igjen og gutta tok meg i hånden og sa: RESPEKT!! Etter dette så kjører jeg alltid min sønn på fest og henter . Han drikker noe, jeg hjelper IKKE til med penger eller alkohol. Han er åpen på at han skal drikke og kan godt fortelle meg hva. If you can't beat them - join them Så har du ihvertfall dialog og nogenlunde kontroll. Også tenker jeg at 2 øl eller ett par cider.........ja, ja.........ha kontroll og pass på at du ikke får det servert opp i ansiktet - men ha kontroll og tie litt stille og la de ha litt spenning og opplevelser - så lenge det er såååå uskyldig Endret 9. oktober 2013 av jomfrua 29
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg synes egentlig at det er rart at du sjekker bagene til de andre jentene. Din datter er ditt ansvar. Jeg skjønner helt klart prinsippene dine med at dette er ulovlig. Jeg hadde selv en episode hvor 2 gutter skulle overnatte hos oss men de skulle på fest. De skulle være hjemme kl 2300. Kl 2300 kom de hjem og var tydelig fulle. Mitt mål i den situasjonen var og fortsatt ha åpen dialog samtidig som jeg ville sette grenser og det gjorde jeg ved å si fra at denne situasjonen vil jeg ikke opp i igjen. At jeg kom i en vanskelig situasjon i forhold til de andre foreldrene og at dette ikke var akseptabelt at de lå over hos meg og samtidig drakk. Men jeg sa også fra at denne gangen (første gang) kommer jeg ikke til å kontakte foreldrene, men neste gang gjør jeg det - fordi jeg kommer i en vanskelig situasjon. Etter dette så kjører jeg min sønn på fest. Han drikker noe, jeg hjelper IKKE til med penger eller alkohol. Han er åpen på at han skal drikke og kan godt fortelle meg hva. If you can't beat them - join them Så har du ihvertfall dialog og nogenlunde kontroll. Foreldrene hadde avtalt at bagene skulle sjekkes. De kunne igrunnen informert jentene om det på forhånd også. Anonymous poster hash: d75d6...095 2
Gjest Arch Skrevet 9. oktober 2013 #10 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg synes det var en liten mengde alkohol, så jeg ville ikke blitt veldig bekymret. Hadde dog ikke likt tanken på at de ikke var ærlige. Jeg ville ringt de andre foreldrene, men uten å hause opp saken. Jeg synes de skal få ta en valg bassert på egne tanker, ikke dine bekymringer. Så store som de faktisk er så kunne de ha flyttet hjemmefra allerede. Jeg ville latt de bli. 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Nå er jeg kommet i en situasjon som jeg syns er veldig vanskelig. Nå i høstferien må jeg jobbe, så det blir ingen reise på oss. Datter på 16, snart 17 kom plutselig å spurte om å reise på hyttetur med 2 venninner. De skulle ta ferje og hytten ligger 1 time herfra. Jeg snakket med mor til hun som eier hytten, hun var på ferie i utlandet, men mente at det skulle gå fint at de reiste alene. Datteren hadde gjort det tidligere og det gikk fint. Skulle bare sjekke bagene for alkohol mente hun. Det ligger ved sjøen og det er flere hytter like ved så det er folk der. Jeg står opp grytidlig og kjører dem, og da de skal ut av bilen ber jeg om å se i bagen til datteren min. Der finner jeg 3 cider. Hun gir meg dem med en gang og sier at de skulle bare ha jentekveld og ber meg forstå og huske når jeg selv var 16 år. Jeg spør hva de andre har og de henter ut 2 øl hver fra bagen. De står der med tårer, matvarer som de har handlet og båten skal gå om 5 minutter. Jeg måtte ta et valg om de skulle få reise eller ei, og bestemte meg for å ta fra dem alkoholen og la dem reise. Jeg tenker at jeg får varsle foreldrene til de andre 2 så får de selv ta en avgjørelse om de må reise hjem igjen eller får overnatte etter dette. Datteren min ber meg om å ikke ringe foreldrene til hun ene og forstå at de bare ville "kose seg" med jentekveld sammen og at det ikke var noe voldsomt. Jeg vet at foreldrene er utrolig strenge og sannsynligvis vil be henne dra hjem igjen. De har også mistet et barn, så det blir jo ekstra vanskelig for dem. Jeg føler også et ekstra ansvar av den grunn, men vil allikevel ikke uroe dem unødig. Jeg har ikke ringt enda, og er i tvil om hva som er riktig å gjøre nå. Skal jeg la være å ringe, og heller bare stole på dem om at det var slik de sa? Skal jeg ringe de andre, eventuelt be datteren min komme hjem i kveld og ikke tillate overnatting? Kan det være at det kommer andre ut dit og de hadde planlagt fest? (Da jeg spurte hun som eier hytta om det bare var de som skulle være der, så smilte hun og ble helt rar i ansiktet.) Samtidig var datteren min helt bestemt på at ingen andre skulle komme. Nei, jeg syns dette var vanskelig og det er vondt å alltid være den som skal passe på å være "den kjipe" moren. Datteren min syns også at det er vanskelig, og har grått mens hun har fortalt hvor streng jeg har vært mange ganger og at hun syns det er vondt ovenfor de andre. Hun er ofte hjemme i helgene og sier at d fleste andre fester og at "dt er slik det er" nå på videregående. De andre foreldrene stoler på meg, og lar dem reise dersom datteren min reiser. Har også avtalt at jeg skal sjekke bagene. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Anonymous poster hash: bf445...1a6 Oj sann, det var 3 cider og venninne hadde bare to øl hver, de blir jo ikke brisen engang. Da jeg var 16 drakk jeg vanligvis vodka med mine venninner hvis vi skulle kose oss som hun sier, og var ikke et problembarn, men faktisk et skolelys. Jeg mener ikke at det er greit at 16åringen drikker seg full, men 3 cider er helt harmløst. Desutten sa du at hun snart var 17, og da regner jeg med at du mener i år, altså er hun født i 96. Da er hun myndig neste år, og kan drikke likør opp til 22%, dra på byn med venner og reise på jente tur til tyrkia, osv. Hun er ikke så liten lengre, og ja det er helt normalt og drikke på videregående (ofte mye større mengder enn din flinke datter). Og jeg ser heller ikke noe poeng i å ringe foreldrene for å informere om 2 øl som såvidt ville gitt utslag, for å så øddelegge hele helgen deres, bare fordi dem er ungdommer som gjør akkurat som alle andre ungdommer. Anonymous poster hash: 911bb...c2b 24
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #12 Skrevet 9. oktober 2013 *som forsåvidt ikke ville gitt utslag Anonymous poster hash: 911bb...c2b
jomfrua Skrevet 9. oktober 2013 #13 Skrevet 9. oktober 2013 Foreldrene hadde avtalt at bagene skulle sjekkes. De kunne igrunnen informert jentene om det på forhånd også. Anonymous poster hash: d75d6...095 Så absolutt - kunne de informert jentene på forhånd - dette handler om tillit. Men når det er sagt - så hadde jeg ikke varslet om en slik kontroll neste gang, men første gang er jo greit for å beholde tillit. Hvis disse jentene sitter og gråter ute på hytta pga 2 øl..........så hadde jeg sagt til dem at jeg skulle holde det for meg selv, men også sagt fra at det gjør du denne ene gangen og skjer det igjen - så ringer du foreldrene. Nær 17 år og 2 øl............jeg vet ikke - det høres veldig bagatellmessig ut 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 Hun har allerede brutt tilliten ved å ikke ha med seg alkohol. Hun mente at det ikke er farlig å ta et par cider når det er jentekveld og at jeg ikke forstår.. Jeg sjekket hele bagen hennes selv så jeg vet at det ikke var noe mer der. De andre jentene bare leverte til meg, men jeg gikk ikke oppi deres bager. Jeg sto i et dilemma om de skulle få reise eller ei og er nå også usikker på om jeg gjorde rett. Anonymous poster hash: bf445...1a6
jomfrua Skrevet 9. oktober 2013 #15 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg synes du gjorde rett ved at de fikk reise. 19
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #16 Skrevet 9. oktober 2013 Et par-tre cider er mye bedre enn andre ting de får tak i om de ikke får drikke det. Jeg hadde syntes det var mye bedre om hun drakk litt cider enn at hun ender med å låne hjemmebrent eller smuglersprit, som fort kan skje. Noen cider har man hvert fall kontroll på at inneholder det det står på boksen, og den boksen er 4,5 prosent. Altså vanskelig å forgifte seg selv med, som kan skje når ei ungjente som ikke er vant til det drikker sprit. Hvis det å ta med seg tre cider er det verste hun gjør, ville jeg sett bort fra det, og forhåpentligvis ville det gjort at hun holdt seg til et par cider i stedet for å shotte sprit, som mange på hennes alder gjør. Det er ikke en drømmesituasjon, men hvis man er veldig streng risikerer man å ikke få vite om noe av det jenta gjør.Anonymous poster hash: 1dcf1...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #17 Skrevet 9. oktober 2013 Herregud, hun er snart 17 år gammel, selvfølgelig må de få lov til å ha det gøy! Og for all del ikke dra til hytten dems. Da sier du i fra på forhånd. Stakkars datteren din kommer til å bli mobbet for det. Jeg er 27 år nå, og har drukket og festet siden jeg var 16 år. Var alltid ærlig med foreldrene mine om hvor jeg skulle og hva jeg drakk. De kjøpte ofte drikke til meg, og jeg lovte å aldri smake på noe jeg ikke visste hva var. De hentet meg alltid på fest (og gjør det fortsatt når jeg er hjemme på ferie ). Men så har jeg vært i en bra vennegjeng, uten dop og slikt. Men selvfølgelig drakk jeg meg dritings som 16/17 åring og mamma måtte holde håret mitt når jeg spydde. Thats life! Og man lærer av sine feil. Selvom jeg forsatt drikker meg drita til tider Anonymous poster hash: 9cfdb...184 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #18 Skrevet 9. oktober 2013 Tatt kveldsferjen ut og sjekket at det stemmer at de er alene. Dette hadde mine foreldre gjort. Og noe jeg definitivt ville gjort selv. Evt. om du ikke har muligheten så kan du si at du blir å komme utover ikveld for å sjekke. Dette funket hver gang på meg da jeg var tenåring. Var livredd for at mamma og pappa skulle stå midt i stua, så jeg fikk ikke en kul kveld akkurat. Turte ikke drikke for mye, just in case. Men hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg ringt foreldrene til venninna og hadde heller ikke latt datteren min dra på hyttetur. Misbruk av tillit. Men det er jo noe annet å se for seg situasjonen, enn å være i den. Lykke til Anonymous poster hash: 48b55...aea
Maria12345 Skrevet 9. oktober 2013 #19 Skrevet 9. oktober 2013 Hun har allerede brutt tilliten ved å ikke ha med seg alkohol. Hun mente at det ikke er farlig å ta et par cider når det er jentekveld og at jeg ikke forstår.. Jeg sjekket hele bagen hennes selv så jeg vet at det ikke var noe mer der. De andre jentene bare leverte til meg, men jeg gikk ikke oppi deres bager. Jeg sto i et dilemma om de skulle få reise eller ei og er nå også usikker på om jeg gjorde rett. Anonymous poster hash: bf445...1a6 Du gjorde det rette, du må ikke være så alvorlig. De er ikke små barn lengre, og jeg er sikker på at de alle har drukket før. Hvis de hadde vært rett over 1 år eldre, altså 18, da hadde det vel vært helt ok for da er de jo myndig og bestemmer selv, så hvorfor lage så mye problemer utav 1 år? De blir ikke så mye klokere på så kort tid, at de drikker litt er helt normalt og ikke noe å bry seg om. 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #20 Skrevet 9. oktober 2013 Herregud, hun er snart 17 år gammel, selvfølgelig må de få lov til å ha det gøy! Og for all del ikke dra til hytten dems. Da sier du i fra på forhånd. Stakkars datteren din kommer til å bli mobbet for det. Jeg er 27 år nå, og har drukket og festet siden jeg var 16 år. Var alltid ærlig med foreldrene mine om hvor jeg skulle og hva jeg drakk. De kjøpte ofte drikke til meg, og jeg lovte å aldri smake på noe jeg ikke visste hva var. De hentet meg alltid på fest (og gjør det fortsatt når jeg er hjemme på ferie ). Men så har jeg vært i en bra vennegjeng, uten dop og slikt. Men selvfølgelig drakk jeg meg dritings som 16/17 åring og mamma måtte holde håret mitt når jeg spydde. Thats life! Og man lærer av sine feil. Selvom jeg forsatt drikker meg drita til tider Anonymous poster hash: 9cfdb...184 Syns du det er gøy å være drita + å ha vært det? Ikke mye voksent ihvertfall. Ser du nevner at jenta kan bli mobbet om moren drar ut til hytta. Hvis alle foreldrene er med på dette å jentene vet det, er det ingen grunn til mobbing. Kunne like gjerne være foreldrene til en av de andre jentene som dro. Anonymous poster hash: d75d6...095
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå