Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere gravide som har tenkt på dette?

Skal du ta den? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. har ikke tenkt ta den. Sist gang jeg gikk gravid(2010), var vi jo midt oppe i svineinfluensahysteriet, men var ingen som nevnte noe til meg om vaksine.

Jeg er i slutten av 30-årene og har aldri hatt influensa, så jeg anser sjansen for å få det som svært liten. Jeg har godt immunforsvar og er generelt svært lite syk.

Min mor tar den hvert år og hun blir allitd sengeliggende i flere dager med influensasymptomer etter hun tar den. Så om jeg er som hun, så er jeg i grunn like langt.

Anonymous poster hash: 5f02f...0f3
Skrevet

Har ikke tenkt på det i det hele tatt, men kanskje fordi jeg aldri har tatt en influensavaksine. Nå har jeg to uker igjen til termin så vet ikke om det er nødvendig med tanke på at babyen er i magen. Men kanskje lurt så jeg ikke blir syk etter fødselen.

Skrevet

Jeg skal ta den fordi det er anbefalt.

Skrevet

Som gravid har man økt risiko for alvorlige komplikasjoner av influensa, som er farlig for barnet. Vaksinen kan også gi barnet beskyttelse mot influensa i de første månedene av livet. Har ikke tatt vaksinen før, men så har jeg heller ikke vært anbefalt å ta den. Risikoen for å faktisk få influensa er neppe særlig høy - kan ikke huske sist jeg hadde det - men risikoen for alvorlige følger hvis jeg først skulle være så uheldig, er vesentlig høyere enn vanlig. Så ja, jeg vil vaksinere meg.

http://www.fhi.no/dokumenter/3003e0fc62.pdf

Skrevet

Satt nettopp og diskuterte dette med kolleger. Tok vaksine forrige gang fordi det var midt under massehysteriet rundt svineinfluensaen. Denne gangen har jeg egentlig ikke ofret det en tanke, helt til en lege nevnte det i går. Jeg er i uke 32 nå. Hvis jeg tar den, er det kanskje mest med tanke på å gi barnet immunitet de første mnd etter fødsel...men er i tvil. Følger med videre i denne tråden..

Skrevet

Tok vaksinen for første gang, forrige uke. Er i uke 24. Hadde svineinfluensa første gang det kom, og fikk det igjen i januar i år. Har også hatt influensa i mellom dette. Jeg blir veldig syk og får fryktelig høy feber, så hadde bestemt meg for vaksine i år før jeg i det hele tatt vurderte å bli gravid igjen. Fikk ingen reaksjoner på vaksinen.

Skrevet

Tok vaksinen i vinter, var da i 2. Trimester. Gikk fint... Vlle ikke risikere å få i fluensa, de kan være veldig uheldig for barnet...

Anonymous poster hash: 60176...d49

Skrevet

Skal ikke ta. Tar aldri influensavaksine.

Skrevet

Tror ikke jeg skal ta det denne gangen. Jeg tok den sist jeg var gravid, og ble veldig dårlig av den (influensasymptomer og oppbluss av kvalme/oppkast). Uansett er det ikke aktuelt før i 2. trimester, så jeg får tenke på det litt til..

Skrevet

Nei, jeg skal ikke ta den. Jeg finnes ikke redd for influensa, og har tro på at kroppen min takler en helt fint, gravid eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...