Gå til innhold

Hei! Kan noen se på kosten og treningen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge slitt med overvekt (130 kg og litt over 170 høy ) men har nå begynt å ta tak i det.

Frokost : 2 havrerugsprø med leverpostei og masse agurk, 1 dobbel 0% youghurt + en fiberrik med peanøtt smør. Drikker ca 1/2l vann og 1/2 tea til frokost.

Lunch : Stekt hodekål, paprika, løk og hvitløk med 150g tunfisk

Middag: Grønnsaker og rent kjøtt/fisk, spiser ikke noe pasta eller ris til

Kvelds etter trening: Annanas + mandariner + 150 g mager kesam

Trening så prøver jeg å gå en tur på rundt 3 km hver dag og trene på kvelden, jeg trenger tips til hva jeg kan trene da jeg får syre i bena med en gang. Sykler jeg så har jeg syre så bena rister etter 10 minutter selvom jeg nesten ikke har på noe motstand, kan heller ikke løpe da jeg har problemer med helen. Kan gå, men må jo gå VELDIG MYE for å få noe god efekt av det? Vil gjerne komme meg nedover uten å miste motivasjonen.

Anonymous poster hash: 1e4cd...897
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott at du tar tak i det!

Jeg vil anbefale Myfitnesspal, både appen og nettsiden, som et sted å logge. Det hjalp meg mye da jeg skulle ned, og jeg fikk bedre innsikt i hva jeg spiste og hvor mye det faktisk ble. Hva jeg kunne spise mye av, og hva jeg bare burde ta litt av, for det er det som er avgjørende for meg. Jeg må spise meg mett, derfor må jeg også vite hva jeg kan spise mye av. Jeg logget hver dag i 3 uker, da hadde jeg fått en noenlunde oversikt. Nå logger jeg en dag her og der for å sjekke at jeg ikke begynner å lure meg selv igjen!

Som trening, hva med svømming? Det er den beste treningsformen som finnes, og belaster ikke unødvendig, slik løping kan gjøre.

Anonymous poster hash: 82a7c...9d1
Skrevet

Jeg bor i Oslo og har ikke funnet et rimelig svømmealternativ. Det er desverre ikke aktuelt for meg å betale rundt 100 kr hver gang jeg skal svømme, det har jeg ikke råd til. Om det ikke var for dette skulle jeg svømt hver dag :)

Jeg er også medlem av et rimelig treningssenter hvor det ikke er timer, men har tilgang på vekter og alt slikt :)

Skrevet (endret)

Treningen er ikke det viktigste her, men maten er det.

Jeg synes det ser ut som om du spiser lite, og det er veldig lite fett i maten din. Har ikke tro på at dette er noe som du vil kunne holde på med lenge uten å sprekke eller føle deg utilpass.

Om du kutter litt mer på karbohydratene og legger til mer fett så vil du føle deg mett og du vil ikke trenge å telle kalorier. Styrketrening kombinert med lavkarb er en super måte å brenne fett samtidig som du bevarer muskelmasse. Du kan også bygge muskelmasse og gå ned i fettprosent på lavkarbo.

Det er ingen vits å trene til du skjelver, og det er ikke mye vektnedgang du får av kardiotrening. Dette gjenfinnes i flere studier (har ikke tid til å linke. Du kan evt google om du vil lese mer). Trening er dog sunt på mange andre måter.

Les mer her: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Lavkarbo er uaktuelt for meg, har gjort dette før og ble veldig slapp og kvalm av dette. Jeg heller mer mot grovkarbo enn lavkarbo :)

Jeg får i meg fett fra leverpostei, peanøttsmør og at jeg spiser laks endel dager i uken. Jeg føler jeg er litt lav på proteiner men syns det er litt vanskelig å få i meg nok av disse. Jeg regnet meg ut på my fitnes pal at jeg ligger mellom 1400 - 1500 kalorier, og at jeg forbrenner rundt 500 kalorier ekstra med det jeg trener.

Så kanskje jeg er på rett vei alt, må bare vente på at endringene skal skje, my fitnespal var et godt tips! Var veldig lett å finne ut hva jeg fikk i meg :)

Skrevet

Jeg nekter å tro at du forbrenner 500 kalorier ved å gå tur.

Anonymous poster hash: 2cfa9...42a
Skrevet

TS her. Du leste kanskje ikke at jeg går tur OG trener på kvelden, til sammen utgjør dette 500 kalorier :)

Skrevet

Hvis ts er 130 kg, kan det godt hende hun forbrenner 500 kcal i løpet av en rask gåtur. Da antar jeg at den varer omtrent en time.

Anonymous poster hash: 3b7ee...d26
Skrevet

Om du ligger mellom 1400-1500 kalorier i løpet av en dag, og forbrenner ca 500, vil det si at kroppen din har 1000 kalorier igjen for å opprettholde og vedlikeholde kroppen, dette er Lite! :sjokkert:

Gjennomsnittlig trenger en voksen kvinne rundt 1800-2000 kalorier "normalt", og om man vil gå ned i vekt, bør man kutte 200-500 av dette, så vil anbefale deg å øke inntaket ditt noe, iallefall de dagene du trener.

Om du spiser grovkarbo, er det flott. Prøv å unngå raffinert sukker og hvitt mel, spis gjerne spelt, havre, og prøv å legg til noe frø og nøtter, disse inneholder mye sunt fett. Proteiner er noe av det viktigste, spis fisk, kjøtt, kylling, tunfisk, egg, melkeprodukter (cottage cheese, kesam, ost..).

Angående trening, synes jeg det høres ut som du gjør en god jobb. Bare pass på å utvikle deg etterhvert. Kanskje gå en halv kilometer ekstra, prøve å jogge litt innimellom. Henger meg på AB lengre oppe, om du finner et sted å svømme, så er dette super trening.

Anbefaler deg også styrketrening, få opp muskelmassen, og det vil bli MYE enklere å miste fett. Hør gjerne med treningssenteret om de kan sette opp et enkelt styrkeprogram for deg, slik at du er sikker på at du trener jevnt over riktig (både muskelgrupper og teknikk). Og her også, gjelder det å utvikle seg, øke litt i vekter, variere litt øvelser, osv.. Send meg gjerne en PM om du trenger noen tips og råd underveis, så kan jeg hjelpe deg litt :)

• Liker 2
Skrevet

Du ligger uansett alt for lavt i matinntak, for lavt i fett og (som du selv sier) for lavt i proteiner. Dette kommer overhodet ikke til å gå bra, så lag deg en mer realistisk plan. Du skal ned i vekt, du skal ikke pine deg selv.

Lavkarbo er supereffektivt, og du visste kanskje ikke at ubehaget du føler i starten går over etter et par uker? Du trenger ikke spise nullkarbo eller gå i ketose, men du kan kutte mer ned på f.eks frukt og bær. En brødskive/knekkebrød mindre til fordel for fett og proteiner.

Jeg opprettholder mine råd om å ikke slite deg selv ut på cardiotrening samtidig som du sulter deg selv. Du ser vel selv at det ikke er noe som vil fungere på sikt.

Skrevet

Jeg synes det er flott at du velger grovkarbo og lytter til det kroppen din trenger. Det er uansett nøkkelen til å kunne gå ned i vekt. Uansett hva slags regime du følger, er det helt avgjørende at du føler deg vel.

Jeg ville gått for litt mer variasjon i kosten, dessuten høres det ut som om du spiser litt lite.

Hva med å ha noe fisk på den ene havrerugsprøen til frokost?

Du kan kanskje også ta deg et eple, en pære eller annen frukt som mellommåltid?

Til middag synes jeg godt du kan ha litt karbohydrater, for eksempel fullkornspasta eller en kokt potet.

Varier også frokosten ved å lage havregrøt på vann innimellom og prøv deg frem om det kanskje gjør at du "varer" lenger.

Til lunsj og forsåvidt også middag kan du godt ha linser, erter eller bønner. Det metter godt og gir mer proteiner.

Når det gjelder treningen din, ville jeg simpelthen gjort mer av det som fungerer for deg. Hvis den 3 km lange turen går greit for hælen din, synes jeg du skal gå en lengre tur, gjerne med litt høyere tempo og i oppoverbakker. Gjør det også til en vane å ta trapper og gå små strekninger. Det er tross alt en livsstilsendring som skal til, så forsøk å kjenne hvor godt det føles å bruke kroppen :)

Jeg har hatt glede av pilates hjemme på stuegulvet selv. Synes det fungerer godt som oppvarming og oppstramming :)

Anonymous poster hash: 70a47...aa1
  • Liker 1
Skrevet

TS her! Ser det er noen småting jeg har glemt å ta med her :) Jeg har alltid grønnsaker og youghurt tilgjengelig mellom måltidene om jeg blir sulten. Jeg holder 3-4 timer mellom måltidene og spiser MYE grønnsaker, har nesten 1/2 agurk på de to rugsprøene. Jeg spiser også kikerter, ikke hver dag men ofte både til lunch og middag.

Lavkarbo gikk jeg på i 3 måneder, og jeg ble elendig av det. Jeg ble så dårlig at jeg ikke hadde noe mulighet til å trene og søvnbehovet økte enormt.

Jeg har aldri vært en overspiser, men har byttet ut mye av dagens måltider med usunne alternativer over lang tid. Spiser jeg for mye blir jeg kvalm og det reduserer matinntaket, jeg drikker også 1/2 -1 liter vann til alle måltidene og det tror jeg også demper noe av sulten, bruker også lang tid på alle måltidene :)

Når det kommer til trening har jeg kjøpt meg sånn rokkering med vekt i og hoppetau, er ikke noe flink på noen av delene enda men det er noe jeg kan øve meg litt på her hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...