Gå til innhold

Pos el test og ul hos gynekolog. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sykluser på 25-29 dager.

I går var jeg på dag 19 i min syklus og fikk pos el test. Har testet hver dag siden dag 9.

I dag på dag 20, Hadde jeg også pos el test. Var så til gynekolog og tok ul. Jeg sa at jeg trodde el var i dag eller i morgen, men hun sa at el hadde vært. Hun så det.

Jeg sjønner ingenting. Jeg testet jo negativt frem til i går. Har bare testet på morgenurin denne gangen.

Tok en ny el test i ettermiddag, og den var fortsatt pos. Hmmm

Tok så en graviditetstest i kveld, og skimter en skyggestrek.

Jeg er jo på dag 20, så en g test er jo for tidlig å ta egentlig, og jeg skal jo ikke ha el nå?

Gyn sa at alt så fint ut og at hun trodde jeg ville bli gravid snart.

Noen som har opplevd dette? Jeg har alltid før fått utslag på el testene..

Men gynekologen har vel rett? Altså at el er over?

Anonymous poster hash: d2cf5...d69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo høres ut som om du har hatt en ekstra kort syklus denne måneden. I så fall hadde du sikkert eggløsning før syklusdag 9, så da har du testet for sent til å fange den opp. Det kan jo bety at disse positive testene forteller deg at du er gravid! Ta en ny graviditetstest i morgen tidlig! :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Tok ny graviditetstest i dag tidlig og den hadde også en svaaaaak skyggestrek..

Har aldri hatt skyggestrek før, så nå er jeg veldig spent.

Sist jeg var gravid fikk jeg svak test etter tiden var gått ut.

Men føler det er så tidlig nå. Men kanskje jeg hadde el tidligere enn jeg begynnte å teste ja...

Får vel bare vente å se... * Håper håper håper*

Skal ta en ny el test nå... *hyper*

Skrevet

Fortell igjen om du er gravid eller ikke..jeg håper virkelig du er gravid :)

Skrevet

Hmmm.. Da har jeg tatt en el test, og den var neg nå. Så for meg betyr det at el var i går.

Men gynekologen sa jo at el var over. Jeg spurte om hun så om ca når jeg hadde el, og det kunne hun ikke. Merkelig.

Men nå er altså el test negativ.

Hvem skal jeg tro på? El testene eller gynekologen? hehe

Jeg tok også blodprøve. Progesteronprøve siden jeg var der og hun så at el hadde vært, og hun mente at det nå var ca en liten uke ift syklusen min. Så ifg henne har jeg alltid el 14 dager før mens. Det var fakta sa hun, og når jeg snakket mulighet for om jeg hadde defekt lutealfase, snakket hun det bort med at ALLE har el 14 dager før mens. At det var et faktum. For jeg prøvde å si at jeg har hatt bare 7-8 dager fra pos eltester til mens.

Jeg hadde også fin livmorslimhinne på 1,6 cm, som vistnok betydde at el var over?

Jeg ble ikke klokere av å være til henne.

Jeg var ikke til gyn for utredning for barnløshet, fordi vi har akkurat startet prøvingen, men var der bare for en vaginal ul sjekk. Men jeg benyttet anledningen til å spørre likevell da.

Mange spørsmål i hodet mitt ble det ihvertfall av denne sjekken.

-hi-

Skrevet

Min erfaring er både at gynekologers uttalelser er veldig usikre, og at eggløsningstester er upålitlige. For å forvirre deg litt ekstra :)

Det er i det hele tatt lite gynekologer kan tidfeste nøyaktig ved å se på ultralyd, kanskje med unntak av de som sitter og jobber med utredning og på fertilitetsklinikker daglig. Livmorslimhinnens tykkelse sier bare at eggløsning er nær eller har vært, 1,6 cm er veldig tykt, men sier egentlig ikke mer enn at det er tett på eggløsning, eller lutealfasen, altså mesteparten av syklusen.

Når det gjelder uttalelsen om at el er 14 dager før mens er det fullstendig feil. I snitt er det 11-17 dager før mens, men noen har også kortere eller lengre lutealfase. På meg høres det ut som om du har vært hos en gynekolog som ikke arbeider mye med fertilitetsproblemer, få heller henvisning til en som har dette som spesialområde.

Når du misstenker kort lutealfase anbefaler jeg temping, det gir deg fullstendig oversikt over egen syklus.

Skrevet

Takk for svar.

Ja, jeg var jo bare til en vanlig gynekolog. Hun driver ikke noe spesiellt med fertillitetsutredning tror jeg.

Jeg kan nok ikke begynne utredning enda. Vi har jo akkurat begynnt prøvinga, men om noen mnd hvis jeg ikke har fått en spire allerede..

Hun så at el hadde vært på ve side, men jeg har bare el smerter på hø side. Har el smerter i mesteparten av syklusen. Så da er det sikkert ikke el smerter heller, men bare andre smerter. Ingen cyster heldigvis. Spennende..

Blir spennende når jeg får svar på progesteronprøven da. Den gir forhåpentligvis et svar på om når el var?

Gynekologen trodde jeg hadde hatt el for en uke, og jeg trodde jeg hadde det den dagen. Så da blir det spennende. Håper gynekologen hadde rett, for da har jeg normal lutealfase.

-hi-

Skrevet

Hmm.

Da har jeg fått svaret på progesteron prøven min. Den var på 2,4, og det betyr at det ikke har vært eggløsning sa gynekologen.

Dette stemmer ift min beregning, da jeg hadde pos el test man og tirsdag, og negativ onsdag.

Jeg sa da til henne at du sa jo at jeg hadde hatt el du? Da svarte hun at hun trodde det siden livmorslimhinnas tykkelse, og der jeg var i syklusen. + at hun så folikkelen. Men så sa hun at hun så ikke om el hadde vært heller.

Jeg sa jo at jeg hadde fått pos el tester dagen før, og den dagen, og at jeg mener en uke etter el blir først i neste uke. Så sa hun at hvis syklusen min er lengre enn 25 dager, så kunne det hende at blodprøven ble tatt for tidlig.

Jeg fikk så en rekv på ny blodprøve på tirsdag hvis jeg ikke hadde fått mensen.

Litt frustererende at hun kan så lite om fertilitetsutredning, men så var det jo ikke det jeg var der for i utgangspunktet heller da.

Enda sjønner hun ikke hva jeg snakker om når jeg sa at jeg er redd for at jeg kan ha en defekt lutealfase.

Men, da er jeg i gang med utredning light da.

-hi-

Skrevet

Jeg er nå gravid. Ble gravid i første PP. Var til vanlig sjekk ca 13 dager etter mensen startet. Gynekologen sa da at nå kom jeg til å få eggløsning vært øyeblikk, egget lå klart. Fikk se det selv på UL. Men han kunne jo selvfølgelig ikke si når det kom til å se. Noen ganger prøver kroppen flere dager å få til eggløsningen. Poenget er at man ser egget rett før eggløsning, det var ganske stort. Så når hun sier at eggløsningen er ferdig så stemmer selvfølgelig det, ellers hadde hun sett det.

Anonymous poster hash: 973cf...390
Skrevet

Jeg er nå gravid. Ble gravid i første PP. Var til vanlig sjekk ca 13 dager etter mensen startet. Gynekologen sa da at nå kom jeg til å få eggløsning vært øyeblikk, egget lå klart. Fikk se det selv på UL. Men han kunne jo selvfølgelig ikke si når det kom til å se. Noen ganger prøver kroppen flere dager å få til eggløsningen. Poenget er at man ser egget rett før eggløsning, det var ganske stort. Så når hun sier at eggløsningen er ferdig så stemmer selvfølgelig det, ellers hadde hun sett det.

Anonymous poster hash: 973cf...390

Fikk svar på blodprøven i dag om at eggløsning ikke hadde funnet sted, så da stemmte det ikke at el hadde vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...