Gå til innhold

Holder på å klikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre lang historie kort..:
Hadde kolikk som baby, alltid slitt med kvalme og magesmerter (så lenge jeg kan huske) og har endelig (23 år gammel) funnet en fastlege som tar meg alvorlig. Har vært på utredning etter at jeg ble lagt inn på sykehus med ganske "rent blod" som avføring... Som viste seg å være omgangssyken da.. Har blitt testet for alt som kan sjekkes gjennom blodprøver og avføringsprøver. Har også tatt en CT..

Jeg har ikke cøliaki, chrons eller slike "plager". Jeg har fått påvist en betennelse og utposninger i tykktarmen gjennom CT-en. Jeg har ikke gjennomgått gastroskopi, da jeg ikke klarte det.

Har nå gått på somac i 3 forskjellige perioder.. 40 mg, 2 ganger dagen.. Meste jeg kan få.. Hver gang jeg slutter på tablettene kommer det smerter i solar plexus med strålinger bak til ryggen i samme "høyde".. Får enormt mye sure oppstøt og det er rett og slett med på å ødelegge livsgnisten.. Har en samboer, en datter og en jobb som jeg vil kunne være der for, men når dette står på, sliter jeg med dette.. Jeg fungerer ikke..

Det neste som venter meg nå er gastroskopi i narkose og jeg "håper" da de kan finne ut hva som plager meg..

Noen som har vært borti lignende? Ble litt rotete, men håper dere forstår :)

Symptomer (uten tablettene) :

- Kvalme / sure oppstøt

- Tidvis "problemer med å svelge" (som om halsen "glemmer" hvordan)

- Smerter i øvre del av magen og bak i ryggen..

- SLITEN!

- Dårlig konsentrasjon

- Feber og enorme smerter i nedre del av magen ved avføring (verre en fødsel (!))
- Lite/ ingen matlyst

Er 166, veier 49 kg :)

Håper noen kan være behjelpelige med erfaringer :)

Ha en flott kveld! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

off topic, men skulle gjerne hatt din vekt! håper du finner svar for det hørtes virkelig ikke godt ut :hug:

Anonymous poster hash: 016ca...2e9
Skrevet

off topic, men skulle gjerne hatt din vekt! håper du finner svar for det hørtes virkelig ikke godt ut :hug:

Anonymous poster hash: 016ca...2e9

Hehe, takk for det :)

Skal ikke klage for mye, men burde nok vært nærmere 55 kg. Har nok mye med magen å gjøre :)

Skrevet

Jeg har mye samme problemer som deg, er til utredning selv. Det er helt forferdelig å ha det slik, og jeg er midt i siste året på master.

Håper du finner ut av det. Jeg har hatt gastro, som ikke viste noe, skal ha kolonoskopi nå etterhvert. For meg kom dette plutselig i vinter, og jeg har bare blitt verre og verre.

:hug:

Anonymous poster hash: 3d10c...e05
Skrevet

Jeg har mye samme problemer som deg, er til utredning selv. Det er helt forferdelig å ha det slik, og jeg er midt i siste året på master.

Håper du finner ut av det. Jeg har hatt gastro, som ikke viste noe, skal ha kolonoskopi nå etterhvert. For meg kom dette plutselig i vinter, og jeg har bare blitt verre og verre.

:hug:

Anonymous poster hash: 3d10c...e05

Jeg har som jeg skrev slitt leenge, men aldri slik som dette.. Det er helt grusomt, og det verste er når menneskene rundt deg ikke forstår hvor slitsomt det kan være.. :)

Håper de finner ut av noe hos deg, masse lykke til! :):hug:

Skrevet

Jeg har noe lignende som deg, men med smerter i øvre del av mage og sliter ikke med at jeg ikke vil svelge.

Sliter veldig med at jeg mister matlysta når det står på som værst. Har tatt prøver for cøliaki og laktose, disse var negativ, det meste som finnes av avføringsprøver og you name it.

Har nettopp vært i MR, og venter på svar fra denne, og videre henvisning til kolon og gastro.

Noen prøver hos meg har vist at jeg har for lite enzym i tarmen som spalter bukspytt og det er det legen TROR er grunn til mine problemer.

Er stadig hjemme fra jobb, for smertene bare er helt hinsidige til tider og jeg kommer meg hverken på do eller ut av senga eller vekk fra gulvet.

Hvordan er avføringen din da? Om jeg kan spørre om slike detaljer?:P

Skrevet

Blødende magesår?

Anonymous poster hash: 2b69a...0fd

Skrevet

Jeg har noe lignende som deg, men med smerter i øvre del av mage og sliter ikke med at jeg ikke vil svelge.

Sliter veldig med at jeg mister matlysta når det står på som værst. Har tatt prøver for cøliaki og laktose, disse var negativ, det meste som finnes av avføringsprøver og you name it.

Har nettopp vært i MR, og venter på svar fra denne, og videre henvisning til kolon og gastro.

Noen prøver hos meg har vist at jeg har for lite enzym i tarmen som spalter bukspytt og det er det legen TROR er grunn til mine problemer.

Er stadig hjemme fra jobb, for smertene bare er helt hinsidige til tider og jeg kommer meg hverken på do eller ut av senga eller vekk fra gulvet.

Hvordan er avføringen din da? Om jeg kan spørre om slike detaljer?:P

Prøv å kutt it alt av sukker og kutt kragtig ned på fruktoseinntaket og se om det blir bedre. Jeg har i mange år slitt, men takket være en tilfeldig tråd her inne om fruktosemalabsorpsjon har jeg endelig blitt kvitt plagene. Smertene mine satt øverst i magen, mye kvalm samtidig som jeg på en måte var sulten, hodepine og slapp. Løs avføring, noen ganger hard mave. Spiste jeg godteri eller frukt lå jeg på gulvet og gråt og stønnet.

Anonymous poster hash: cd655...b42

Skrevet

Prøv å kutt it alt av sukker og kutt kragtig ned på fruktoseinntaket og se om det blir bedre. Jeg har i mange år slitt, men takket være en tilfeldig tråd her inne om fruktosemalabsorpsjon har jeg endelig blitt kvitt plagene. Smertene mine satt øverst i magen, mye kvalm samtidig som jeg på en måte var sulten, hodepine og slapp. Løs avføring, noen ganger hard mave. Spiste jeg godteri eller frukt lå jeg på gulvet og gråt og stønnet.

Anonymous poster hash: cd655...b42

Jeg er testet for dette også, det er ikke det:) Jeg kan spise hva jeg vil, jeg blir altså dårlig uavhengig av hva jeg får i meg, eneste er at jeg har merket er at jeg reagerer mer på fet mat enn en salat. Smør, olje, frityr, fløte etc kan gjøre magen min spik gæren.

Har aldri hard mage, det er stortsett flytende det som kommer ut, veldig surt og utrolig illeluktende. Det eneste som har hjulpet meg til nå i liten grad er syrenedsettende tabletter.

Skrevet

Det er litt pussig at de har satt deg på 3 kurer med Somac (også så sterke kurer!) uten at de har sett mer spesifikt på magesekken din og ikke minst magesyren. Jeg gikk på Somac en periode etter operasjon i mageregionen - og Somac gis jo særlig for å hemme nettopp syreproduksjonen i magesekken. Hvis du merker stor forskjell mtp. sure oppstøt, svelg og unormal avføring kort tid etter at du er ferdig med en Somac-kur, kan det absolutt ha noe for seg å få sjekket ut spesielt forholdet mellom magesyren og magesekken nærmere dersom dette ikke allerede har blitt gjort. Noen har så sterk magesyre at det tærer på magesekken, men dette finnes det andre medisiner mot som ikke er så voldsomme mot kroppen som Somac er over tid. Det er hvertfall mitt tips, lykke til :)

Anonymous poster hash: 7e89b...e77
Skrevet

Så kjekt at folk tar seg tid til å lese innlegget og svare! :)

Når jeg ikke bruker tabletter blir jeg dårlig uavhengig av hva jeg spiser, men likevel mer av noen noen matvarer (sjokolade, is, melkeinnholdig mat generelt egentlig)..

Grunnen til at jeg er blitt satt på somac over 3 forskjellige perioder har vært for å se om jeg blir bedre etter en "kur", men det skjer ikke.. Neste steg er som jeg skrev en gastroskopi, men er usikker på hva de kan finne ut der..

Avføringen er veldig varierende.. Løs, steinhard, normal, alt ettersom.. Men jeg har bare avføring 2-3, kaanskje 4 ganger i uken.. Man bør jo ha iallefall hver dag.. :)

Jeg spiser veeldig lite frukt, men snop er jeg derimot veldig glad i ;)

Før spiste jeg sjokolade hver dag.. Men så startet dette mage-greiene for fullt og nå blir jeg dårlig av alt.. Spist skive i dag.. Dårlig og vondt i magen.. Utrolig frustrerende!

Håper de finner ut av noe og finner en løsning på det, ellers blir liksom livssiuasjonen så .. slitsom.. :)

Takk for masse svar, og håper på flere :)

Ha en fin dag :)

Skrevet

Jeg var forferdelig dårlig i magen i alle år. Hadde vent meg til gravidmage og daglig diarè, og jeg hadde i tillegg leddplager og var utmattet og uten energi.

Jeg valgte tilslutt å bedrive kostholdsanering på egen hånd da helsevesenet tok så utrolig lang tid og ikke fant noe spesielt. Jeg har kuttet ut det meste bortsett fra kjøtt, fisk, fugl, egg og grønnsaker. Så gjeninnførte jeg melk, korn, bønner, nøtter, frukt. Jeg fant ut at det som gjorde meg aller værst var korn av alle slag (selv om negativ cøliakitest). Melk tåler jeg litt av, men da helst ost og fløte. Nøtter går greit bortsett fra peanøtter, bønner ikke ok. Solsikkekjerner, oliven og olivenolje funker ikke. Frukt er ok, men ikke for mye.

Etter ca 6 måneder på diett var magen helt fin, og jeg tåler små mengder av matvarer jeg ikke fikset før. Virker som om magen har justert seg og helet. Var garantert veldig irritert i hele systemet etter mange år med diarè.

Anonymous poster hash: 08e02...2f4
Skrevet

Man hører jo om de som blir bedre etter å ha gått over på Paleodietten, kanskje verdt et forsøk (selv om jeg er skeptisk til de fleste dietter hvor man kutter ut store matgrupper)? Så vidt jeg har forstått har man først en mnd. hvor man kun spiser "ren" mat, dvs ikke bearbeidet på noen måte, etter det går man over på en litt mindre streng variant. Jeg har snakket med folk som sverger de ble mye bedre, og den inneholder jo ingen "rare" ting.

Her er et par blogger om saken:

http://alldenrarematen.wordpress.com/

http://paleoliv.wordpress.com/

Anonymous poster hash: a49f8...9d9
Skrevet

Glemte å legge til at dersom det er noe du ikke tåler som du har spist siden du var liten vil muligens kroppen være så nedkjørt at den reagerer på alt, og at du derfor ikke ser noe som skiller seg ut. Det er mulig at etter at kroppen har fått "hvile" så vil det være meer tydelig hva du ev. ikke tåler.

Skrevet

Glemte å legge til at dersom det er noe du ikke tåler som du har spist siden du var liten vil muligens kroppen være så nedkjørt at den reagerer på alt, og at du derfor ikke ser noe som skiller seg ut. Det er mulig at etter at kroppen har fått "hvile" så vil det være meer tydelig hva du ev. ikke tåler.

Det var sånn det var for meg. Spiste rent i noen måneder før jeg begynte å eksperimentere.

Ren mat gjør det så mye enklere. Spiser du en biff så er det rent kjøtt. Grønnsaker er grønnsaker, et egg er et egg. Men begynner du med hel- og halvfabrikata så aner du ikke hva du får i deg. Kjøpebrød er tilsatt masse rart og ekstra gluten for heving. Godteri og brus er fullt av tilsetninger og sukker. Ting på glass og i pose er umulig å vite.

Ren mat. Ren drikke. Det ble min medisin. Jeg gikk på Somac og Zantac for magen, og er helt medisinfri nå

Anonymous poster hash: 08e02...2f4

Skrevet

Da har jeg lesestoff for kvelden! Takk for svar :)

Har vært hos legen i dag, faktisk.. Legen er overbevist om at jeg har magesår og har satt meg på trippelkur mot dette.. Kan bli spennende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...