Gå til innhold

Strikke til nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags type strikkeplagg er praktisk og godt å bruke for babyer? Jeg tenker fra fødsel til ca 3 måneder. Er det noen typer snitt eller passform som er godt/lite egnet i denne alderen?

Anonymous poster hash: 83e78...84e
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har brukt strikka heldresser mye, halser, luer, spiralsokker, votter (uten tommel og tråd mellom armene og bak ryggen. ) tepper..

Endret av Orchideae
Skrevet

Omslagsjakke eller vanlig jakke har blitt mykje brukt her

Skrevet

En myk, tynn ulljakke synes jeg har vært praktisk til mine. Søk f.eks på baby surprise jacket. Oppskriften på disse gjør den veldig tøyelig, og dermed enkel å kle av og på.

Ellers er et teppe også fint å ha. Et teppe blir ikke så fort fravokst som klær. :-)

Skrevet

Pleier å hekle teppe eller strikken en omslagsjakke og/eller en ullbukse (med oppbrettkant, så den kan brukes en stund).

Skal det være "bare en liten gave", er et sett med lue, votter og sokker raskt å lage til de bittesmå (trenger ikke en gang tommel på vottene)

Anonymous poster hash: ad402...c0f
Skrevet

Når det gjeld passform er vell det viktigste at plagga ikkje strammer noko plass.Og så er det lurt å strikke tynne plagg i mjuk ull.

Luer og sokker er supert om du vil lage noko lite. Tepper er kjekt sia det (som nevnt over) er noko barnet kan bruke lenge. Jakker er kjekt, ellers kan jo stikkebukse vere kjekt når det er kald, eller dress.

Mange søte oppskrifter på f.eks. garnstudio.no :)

Skrevet

Når kommer babyen da? Jeg har satt veldig stor pris på det heklateppet vi fikk og det er fremdeles i bruk hver dag.

Hvis baby kommer på høst/vinter/vår, er kanskje bilpose en mulighet?

Min "lille" begynte å bruke klær i str 6mnd da han var 3mnd, så her varte de fleste plaggene ikke lenge. Jeg ble i grunn veldig trist av å ikke få brukt de fine gavene så lenge, særlig når det lå så mye omtanke og innsats bak.

En annen gave vi brukte mye, var en heldress. Der rullet jeg opp armer og ben og vi klarte å strekke bruken over nesten hele vintersesongen.

Skrevet

Det er en vår/sommerbaby, så jeg vet ikke helt om ren ull er ideelt? Tenkte kanskje å strikke i garn som er miks mellom bomull og ull, feks "Duett" eller "Lerke". Jeg er spesielt ute etter hva slags klær som er best, andre ting som tepper etc. er jo ikke størrelsesbetinget på samme måte som klær.

Jeg vet at det ikke blir passende så lenge, jeg har bare fryktelig lyst til å strikke noe skikkelig smått ;-)

Skrevet

En sommerbaby i Norge trenger f.eks ei lett ulljakke, evt ull/bomull, tynne luer og lange sokker er også praktisk. Blir det kjølig er det greit å trekke på lange sokker.

Lette pledd er også superpraktisk!

Nøstebarn sin ull/silkeblanding har jeg brukt med hell til sommerbabyer :)

Gensere er upraktisk til sånne helt bittesmå, men hvilken som helst jakke er fint :) omslagsjakker er min erfaring at er klumpete og upraktisk i bruk. bedre med en vanlig jakkefasong synes jeg :)

Anonymous poster hash: 2b898...c48
Skrevet

Våren kan jo være skarp. Hva med en liten lue? Vi brukte "djevellue" i bonull til langt ut på sommeren. Vel å merke var det vel knapt sommer det året..

Skrevet

Djevellue har jeg faktisk sett på allerede! Og takk for tips om jakken du AB oppi her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...