Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ikke sikker på om jeg skulle sette denne under skråblikk eller alternativt, men jeg setter den her siden den kan havne litt i forskjellige baner.

Folk har jo forskjellige tanker om hjernen og hvordan den brukes. Og også hvordan hjernen til en person er i forhold til personens interesser/ egenskaper.

Så nå er jeg litt i det filosofiske hjørnet her;
Hvis en person har uhuman form på hjernen, hva for noe spennende er det med den personens hjerne da? :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes ikke det virker alt for spennende, men det som hadde vært spennende, var om man hadde fått økt neuronene/nervecellene man har i hjernen med et høyt antall. En grunn til at mennesker tar og forstår konsepter raskere enn andre dyr er fordi vi har bedre kontakt mellom de forskjellige sentrene i hjernen via neuroner. Det betyr i praksis at dersom man lærer et konsept som for eksempel handler om

motorikk, så vil man kunne forstå det konseptet i en annen kontekst som omhandler noe helt annet. For at kroppen skal bevege seg trengs det energi. For at man skal kunne dytte på en ting kreves det energi. Slike type kloblinger kan man gjøre og man trenger dermed ikke å lære konsepter på nytt når de introduseres i en annen kontekst.

Man tenker at andre dyr må lære konsepter på nytt dersom man endrer konteksten de er i.

Dersom vi hadde fått flere nerveceller og bedre kontakt mellom de forskjellige sentrene, så hadde vi sikkert blitt enda smartere enn det vi allerede er. Hadde vært digg å lære ting raskere osv.

Endret av .-L-.
Skrevet

uhuman form på hjernen?

får meg umiddelbart til å tenke på komparative hjerneanatomi plansjer.

Det finnes selvsagt også mennesker med anomalier i hjernen, vil du vite hva som skjer med disse fysiologisk - lese om hjernefysiologi. Psykologisk, les psykologi.

Jeg er hverken fysiolog eller psykolog og mine kunnskaper innen feltene er begrenset. Har bare grunnleggende fysiologi fra uni.

• Liker 3
Skrevet

Det var anomalier i hjernen jeg siktet til ja. :) Og da den psykiske delen. Og ikke frenologi ;) Ren psykologi. Jeg får google litt rundt for ren informasjon sin del, men uansett interessant å høre folks syn på saken rent generelt også :)

Skrevet

Det var anomalier i hjernen jeg siktet til ja. :) Og da den psykiske delen. Og ikke frenologi ;) Ren psykologi. Jeg får google litt rundt for ren informasjon sin del, men uansett interessant å høre folks syn på saken rent generelt også :)

Psyken er et produkt av det som foregår i hjernen, og det kan se ut til at noen kategorier av avvikende mennesker har særtrekk i hjerneanatomien som kanskje kan forklare dem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...