AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg hadde en diskusjon under en arbeidsgruppe på studiet mitt ifjor, hvor en del av praktikumsoppgaven var å fastslå hvorvidt et piano regnes som vanlig innventar i hjemmet. Uansett; alle på gruppen min mente at alle har piano i hus. Jeg er vokst opp med bøker, og jeg kan forsåvidt spille piano også, men jeg kommer ikke på så mange i min nære omgangskrets/familie som har et piano hjemme, med unntak av noen få som faktisk er dyktige pianister. Og vi vokste opp i en velstående bydel. Er et piano å regne som et vanlig møbel? Anonymous poster hash: 08f82...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #2 Skrevet 8. oktober 2013 Piano er ikke et vanlig møbel i Norge. Men det er det i andre europeiske land. Anonymous poster hash: 3cb2d...278 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 Tja, hvorvidt det er vanlig vet jeg ikke, men jeg ville ikke si det er uvanlig... Anonymous poster hash: 3c588...d28
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #4 Skrevet 8. oktober 2013 Det er ikke vanlig. Jeg hadde 1 venn som hadde det.Anonymous poster hash: aa93d...7fa
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #5 Skrevet 8. oktober 2013 Det er i alle fall ikke uvanlig. Man blir jo ikke akkurat sjokkert om man kommer inn i et hus der de HAR piano? Anonymous poster hash: 469f8...969 1
Gjest Wei Wei Skrevet 8. oktober 2013 #6 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg mener at møbel kan kalles som vanlig hvis 10% eller mer av befolkning har det. For eksempel, det er vanlig å ha en pc eller tv. Det er uvanlig å ikke ha tv kanaler. Når det gjelder piano, så er det ikke vanlig i Norge, men det er heller ikke noe eksotisk å ha det. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #7 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg er ikke fra et møblert hjem, men kjenner ganske mange som har piano hjemme. Anonymous poster hash: ff58a...752
Kjempeliten Skrevet 9. oktober 2013 #8 Skrevet 9. oktober 2013 Kan ikke huske å noengang ha vært på besøk hos noen som har piano. Evt må det ha vært bare et par ganger.
The Kitten Skrevet 9. oktober 2013 #9 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg hadde mange venner som hadde det, og minst like mange som ikke hadde det. Vi hadde det ikke. Vil tro begge deler anses som like normalt.
Sarah Dee Skrevet 9. oktober 2013 #10 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg regner det som relativt normalt, ettersom sikkert femti-seksti prosent av husene jeg vanligvis er i har det.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Jeg vokste opp i en velstående bydel og det var vel like vanlig å ikke ha piano som å ha det. Vi var de eneste i vår bygård med piano, men flere i klassen min hadde det. Det var også vanligere med piano der enn i enkelte andre bydeler. Har inntrykk av at det blir mindre og mindre vanlig. Anonymous poster hash: 0af23...fc4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #12 Skrevet 9. oktober 2013 De jeg kjenner som har piano er de som er "musikere" som arbeider med piano. Det er ikke uvanlig, men heller ikke vanlig. Tror jeg bare kjenner 3 stk som har det. Anonymous poster hash: 58ccf...788
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #13 Skrevet 9. oktober 2013 Der jeg vokste opp var det svært vanlig, vil anslå at ca 50 % av de i klassen hadde det, men så er det stort sett bare møblerte hjem i dette området. Anonymous poster hash: 4db76...525
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #14 Skrevet 9. oktober 2013 Der jeg vokste opp var det svært vanlig, vil anslå at ca 50 % av de i klassen hadde det, men så er det stort sett bare møblerte hjem i dette området. Anonymous poster hash: 4db76...525 Et møblert hjem er et hjem med piano. Anonymous poster hash: ff58a...752 1
Gjest Malanthor Skrevet 10. oktober 2013 #15 Skrevet 10. oktober 2013 Mormor hadde piano. Og et piano som faktisk brukes er flott. Men vanlig møbel i hus? Kanskje for 50 år siden.
Gjest Kaffelattn Skrevet 11. oktober 2013 #16 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg hadde en diskusjon under en arbeidsgruppe på studiet mitt ifjor, hvor en del av praktikumsoppgaven var å fastslå hvorvidt et piano regnes som vanlig innventar i hjemmet. Uansett; alle på gruppen min mente at alle har piano i hus. Jeg er vokst opp med bøker, og jeg kan forsåvidt spille piano også, men jeg kommer ikke på så mange i min nære omgangskrets/familie som har et piano hjemme, med unntak av noen få som faktisk er dyktige pianister. Og vi vokste opp i en velstående bydel. Er et piano å regne som et vanlig møbel?Anonymous poster hash: 08f82...d4c Jeg vokste opp med et piano i huset men det var ikke fordi det skulle være et møbel men fordi det selvsagt skulle spilles på. For meg er det harry/vulgært å ha et piano i hjemmet uten at noen kan noter og/eller spiller på det. Det er altså kunnskap og bruk som bestemmer finhersverdien av å ha et piano i hjemmet, mener jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå