Gjest kinkylita Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg er veldig aktiv, jogger 4-6 dager i uka og spiser sunt. Spiser ikke poteter, brød eller ris. Er ikke på diett, men prøver å være veldig bevisst på hva jeg har i meg. Jeg har "spisedag" hver søndag, hvor jeg kan unne meg godteri og god mat. Problemet er at siden jeg begynte å trene, så har jeg hatt sånn enormt til godterisug. Jeg skjønner jo at det må ha noe med kostholdet å gjøre, men jeg føler ikke at jeg kan endre noe på det? Jeg spiser ofte og lite. Masse frukt og grønnsaker, kylling, magert kjøtt. Og variert kosthold. Føler liksom at jeg gjør alt "etter boka", men dette søtbehovet ødelegger alt for meg. Det føles liksom så bortkasta å løpe 6-9 km hver dag og spise suppe til middag når jeg utover ettermiddagen/ kvelden blir så godtesyk at jeg kaster meg over sjokoladen.... Og det er ikke bare en liten sjokoladebit som går med heller, gjerne ei stor sjokoladeplate eller pose på 3-400 gram. Og det verste er at jeg har ingen sjans til å styre meg, enda jeg vet jo at dette ikke er bra for meg. Det er som om jeg skulle hatt mensen hver dag... Det er så utrolig frustrerende å trene så mye, men likevel ikke gå ned et gram. Snarere føler jeg at jeg legger på meg til tross aktiviteten. Det er 2 mnd siden jeg begynte aktivt med treningen og la om kostholdet. Skulle jo tro at kroppen skulle være vant til det innen nå, ihvertfall at det vises på vekta? Men nei. Noen som har noen tips? Jeg gir opp snart... Kanskje jeg bare er dømt til å være feit
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #2 Skrevet 8. oktober 2013 Ja det skal ikke være lett, fordi jeg vet hvordan du har det. Har du prøvd å bytte ut sjokoladen med noe sunnere? For eksempel lett-kakao med stevia dråper i. Det inneholder bare 44 kalorier, og det er det jeg pleier å drikke når jeg får et enormt søtsug. Sjokoladetsuget mitt er ivertfall borte etter den koppen. (Det er nesten som om jeg blir litt kvalm av sjokolade etterpå). Eller kanskje proteinpannekaker, eple i ovnen med sukrin, banan i fryseren med litt sjokolade på også videre. Har du prøvd å kjøpe krom-tabletter på sunkost/apoteket Det er mange som sier at det hjelper mot søtsuget ivertfall. Anonymous poster hash: b72ef...c87
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg kjenner meg SÅ igjen. Har ikke noe bedre svar til deg enn å si at du bare må lære deg å kontrollere deg bedre! Stopp opp og tenk gjennom hva du har lyst på og hvorfor. Mine cravings kommer ofte pga angst, stress og en psykisk tomhetsfølelse. Unn deg selv å kose deg på andre måter enn med usunn mat når slike situasjoner oppstår. Jeg har prøvd de fleste "reglene" for meg selv, som godtestopp, en dag i uka osv osv, men greier nesten alltid å sabotere og sprekke hver gang. Har funnet ut til slutt at jeg må ha regler som er enkle å holde og som fungerer med det sosiale livet også. (ja, jeg trenger regler) En annen viktig ting jeg har lært er å være veldig bevisst og mindful over meg selv når jeg craver. Stopper opp og tenker gjennom før jeg sprekker. Går meg en tur etc.. Regelen som har fungert best for meg til nå er at jeg alltid kan si ja-takk dersom andre tilbyr noe godt, (da spiser jeg nemlig mer fornuftige mengder) men at jeg ikke får kjøpe inn noe selv unntatt en gang i uka. Det funker ikke alltid, men bedre enn andre ting jeg har prøvd. Ellers så spiser jeg frukt, grønn te, sukkerfri yoghurt, sukkerfri kakao osv for å ha noe å ty til når jeg får cravings. Lykke til Anonymous poster hash: 8ddb9...608
Løvetanten Skrevet 8. oktober 2013 #4 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg tror rett og slett kroppen din prøver å fortelle deg at den vil ha mer energi. Om du bare spiser frukt, grønt og magert så har du ikke mye å gå på. Spis mer fett.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #5 Skrevet 8. oktober 2013 Høres ut som om du spiser for lite. Anonymous poster hash: a0b2f...de7
Gjest Runforit Skrevet 8. oktober 2013 #6 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg tenker også at du spiser for lite. Med økt treningsmengde så brennes jo mer kalorier og kroppen krever mer energi. Alder, høyde og vekt og hvor mange kalorier inntar du per dag?
Redbull Skrevet 8. oktober 2013 #7 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg tror rett og slett kroppen din prøver å fortelle deg at den vil ha mer energi. Om du bare spiser frukt, grønt og magert så har du ikke mye å gå på. Spis mer fett. Enig!
Teriyaki Skrevet 8. oktober 2013 #8 Skrevet 8. oktober 2013 For det første: enig i det som er sagt over, at du trolig trenger mer energi. Jeg blir på samme måten hvis jeg prøver så hardt å være sunn at jeg rett og slett får i meg for lite. Da er sulten på noe godt ustoppelig. For det andre: ikke kjøp sjokoladen. Ikke ha det liggende. Handle kun en gang i uken. Ta det gjerne på fredag/lørdag slik at du kjøper inn helgekosen den dagen du kan spise den. Dette hjelper for meg. Så lenge jeg stadig tenker: skal handle sunt, skal handle sunt, skal handle sunt så klarer jeg meg når jeg går forbi den usunne maten. men det er altså viktig å ikke la impulsiviteten ta overhånd. Bruk fornuften!
Gjest tuppesjura Skrevet 8. oktober 2013 #9 Skrevet 8. oktober 2013 Sier som hun over - ikke ha godteri tilgjengelig i ukedagene, og er det noe igjen etter søndagen - kast det! Evt ha en nutrilettbar liggende. De med mørk sjokolade er knallgode, og det er mye bedre å spise en sånn på ca 200 kcal enn å spise 3-400g sjokolade som jo da er 1500-2000 kcal.
Gjest kinkylita Skrevet 8. oktober 2013 #10 Skrevet 8. oktober 2013 Takk for tips så langt :-) kan nok hende at jeg får i meg for lite fett ja, har vært så opptatt av sunne måltider og kcal-underskudd at jeg har kanskje glemt å følge med på protein og fettinntak...
-milla j- Skrevet 9. oktober 2013 #11 Skrevet 9. oktober 2013 Du skriver at du ikke spiser poteter, brød eller ris. Hvis du trener mye er det godt mulig at du trenger flere karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #12 Skrevet 9. oktober 2013 Du trenger mer karbohydrater og mer energi! Kroppen gjør dette fordi du setter den i ubalanse. Jeg har det sånn selv av og til, og det kommer ene og alene av at jeg ikke har spist nok tidligere på dagen. En annen ting er å spise skikkelig mat, ikke tulle med søtningserstatninger eller kjipe slankeprodukter eller ekle kjøpesjokolader. Når du skal spise noe godt, så lag en ordentlig dessert eller kake med god kvalitetssjokolade og ordentlig sukker. Alt med måte som det heter. Anonymous poster hash: c6511...397 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå