AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Nei, jeg spør ikke om det er greit å riste barn Men jeg så denne videoen hvor vedkommende bruker "ompa lumpa-teknikken" hvor man vugger barnet fra side til side og opp og ned. En norsk lege advarer imidlertid mot dette. Han sier at kraften brukt i videoen IKKE er kraftig nok til å være skadelig, men at bare litt til kan være farlig.. Det fikk meg til å tenke..hvor skjørt er et lite barn? Jeg trodde barn var ganske hardføre..siden de har så mykt skjelett osv. Hva er det som egentlig går galt når små barn ristes? Er det pga balansen/synet osv? Jeg er på ingen måte kritisk til det legen sier, og jeg vil selvfølgelig aldri riste mitt eget barn, eller bruke denne teknikken, men hva tenker dere om dette? Og er det noen som vet hvorfor små barn er så skjøre mtp vugging? http://www.dagbladet.no/2013/06/06/nyheter/dbtv/baby/foreldre/barn/27558989/ Anonymous poster hash: 6bfc5...fa9
Ellevill Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har sett den videoen og synes det var rart legen sa dette, for pappaen har jo ingen voldsomme bevegelser og støtter dessuten barnets nakke. For det er vel det som er det største problemet med risting: Barnets hode er uforholdsmessig tungt/stort i forhold til resten av kroppen og barnet kan derfor få skafer i ryggmarg, nakke og hode. Jeg mener på ingen måte å påberope meg å være ekspert, men tenkte det samme som deg, TS. 2
Chloe- Skrevet 8. oktober 2013 #4 Skrevet 8. oktober 2013 De kan DØ. Risting av barn er vel den mest frekvente unaturlige dødsårsaken hos spedbarn. Google "shaken baby syndrome" for flere detaljer. Jeg er ikke kjent med ompa-lompa, men jeg syns virkelig ikke man bør anbefale teknikker av denne kategori til ukyndige.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #5 Skrevet 8. oktober 2013 Ompa-lompa er jo overhodet ikke risting da. Det er rolige bevegelser fra side til side og opp og ned. Og man skal støe nakken godt. Det som er farlig er kraftig bevegelse frem og tilbake pga et et stort og tungt hodet som ikke baby klare å holde på plass selv. Det kan føre til store skader. Anonymous poster hash: 67616...c2e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå