Alja Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har skikkelig lyst å begynne å ri igjen, å nå fikk jeg tilbud om å begynne å ri på en hest rett borti gata her. Det kom veldig brått på, og jeg skal alt i stallen i morgen. Alt av rideutstyr jeg har hatt fra før av ligger i Nord norge, og jeg tenker det viktigste å ha er noen greie ridesko. Jeg har liggende noen ubrukte tursko/arbeidssko av noe slag, og lurer på om dette er holdbart midlertidig? Mtp helen å sånt. Jeg føler meg helt grønn nå, men det er lenge siden jeg drev med denne sporten. http://mammothworkwear.com/dickies-workwear/dickies-safety-boots/dickies-severn-super-safety-boots-s3_680x480_85_3088.jpg
Barcelone Skrevet 8. oktober 2013 #2 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har hest og jeg er ikke så opptatt av utstyr annet enn å ha hjelm på hodet. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 Så lenge du har hjelm går det nok bra. Anonymous poster hash: 7f043...580
Alja Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg tenker mest på at det er viktig med gode ridesko som ikke sklir gjennom stigbøylen eller blir for brede så de blir sittende fast. Med tanke på helen da, ser de greie ut å bruke? Jeg driter i utseende, altså 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #5 Skrevet 8. oktober 2013 Det går helt fint med de skoene midlertidig Anonymous poster hash: c187e...c66
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #6 Skrevet 8. oktober 2013 De du linker til går det helt fint å ri i. Det som er viktig er at det er litt hæl på skoene, så de ikke sklir igjennom stigbøylene, da det kan være farlig. Rir du med sikkerhetsstigbøyler er det ikke så farlig med hælen. Anonymous poster hash: f09ff...8ef
itchii Skrevet 8. oktober 2013 #7 Skrevet 8. oktober 2013 Sikkerhetsmessig: Hjelm er viktigst, så riktig fottøy, bør gå over ankelen og ha nok hel til at foten ikke kan skli inn i stigbøyler. Så generelt unngå upraktiske ting som kan hekte seg i stigbøyleremmer e.l. (stretchy skinnyjeans funker supert å ri i), være forsiktig med klær med snorer, hette etc som kan henge seg fast i ting (her syndes det mye). 1
Alja Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2013 Det kan faktisk være veldig farlig å ri med feil sko. Så det var bare derfor egentlig. Nå har jeg kikket litt på nettbutikker, og rideskoene de selger der ser egentlig ganske like ut når det kommer til helen da. Jaja, da er det opp på hesteryggen igjen! Gleder meg!
Barcelone Skrevet 8. oktober 2013 #9 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg rir bare i joggesko. Spørs jo litt hvaslags riding du skal bedrive da. Jeg rir mest på tur. Har til og med ridd med slippers og shorts på sommeren. På vinteren har jeg vanlige vintersko.
Gjest RompeRusk Skrevet 8. oktober 2013 #10 Skrevet 8. oktober 2013 Ååååh, heldiggris De skoene der ser greie ut å bruke midlertidig ja, de har jo en "bulk" under som forhindrer at foten kan skli gjennom
Sjokoladenøtt Skrevet 8. oktober 2013 #11 Skrevet 8. oktober 2013 De så helt greie ut de Jeg brukte noe lignende når mine yndlingsstøvler var på reparasjon Så det er sjeldent noe problem! Misunner deg altså, jeg savner sånn å drive med hest!
Alja Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 8. oktober 2013 Takk for svar alle sammen! Da får jeg bare bruke de midlertidig til jeg får utstyret mitt ned. Gleder meg så utrolig masse til å ri. Det er helt fantastisk terapi å drive med hest, om så det bare er måking i stallen eller å ri. Hest èr best!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #13 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg rir bare i joggesko. Spørs jo litt hvaslags riding du skal bedrive da. Jeg rir mest på tur. Har til og med ridd med slippers og shorts på sommeren. På vinteren har jeg vanlige vintersko. Det er vel litt ok så lenge det er stigbøyler med strikk? Jeg hadde aldri turt å bruke joggesko i vanlige bøyler tror jeg. Anonymous poster hash: a18e5...3ac
Barcelone Skrevet 8. oktober 2013 #14 Skrevet 8. oktober 2013 Det er vel litt ok så lenge det er stigbøyler med strikk? Jeg hadde aldri turt å bruke joggesko i vanlige bøyler tror jeg. Anonymous poster hash: a18e5...3ac Har vanlige stigbøyler. Er helt vanlig på stallen jeg står å ri i vanlige sko. Nå har jeg ridd i 22 år så ser ikke problemet.
Nephthys Skrevet 8. oktober 2013 #15 Skrevet 8. oktober 2013 Tror nok det går helt fint å ri med de skoene, men på sikt kan det være lurt å ha sko med en hæl som er rett foran mot tærne. På denne måten sklir ikke foten fremover i stigbøylen. Ellers er det viktig at skoene ikke er glatte under, og at den delen som går oppover med lissene strammes slik at den ikke går på andre siden av stigbøylen. Men null stress å bruke de du har en stund. Aldri vært i nærheten av å sette fast foten de gangene jeg har ridd og falt av (red i over ti år), så er nok lite sannsynlig at det skulle skje mens du bruker de skoene.. Heldige deg! Sååå misunnelig! Ikke ridd på evigheter! Kos deg masse!
Alja Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #16 Skrevet 8. oktober 2013 Tror nok det går helt fint å ri med de skoene, men på sikt kan det være lurt å ha sko med en hæl som er rett foran mot tærne. På denne måten sklir ikke foten fremover i stigbøylen. Ellers er det viktig at skoene ikke er glatte under, og at den delen som går oppover med lissene strammes slik at den ikke går på andre siden av stigbøylen. Men null stress å bruke de du har en stund. Aldri vært i nærheten av å sette fast foten de gangene jeg har ridd og falt av (red i over ti år), så er nok lite sannsynlig at det skulle skje mens du bruker de skoene.. Heldige deg! Sååå misunnelig! Ikke ridd på evigheter! Kos deg masse! Tusen takk for svar! Jeg skal få kjøpt meg noen ordentlige sko snart, jeg må bare ha noe å bruke nå til å begynne med siden jeg plutselig fikk et ja så brått:) Gleder meg helt vilt, det er 5-6 år siden jeg drev å red aktivt, så det skal bli utrolig deilig. Hestesporten er magisk, enten det er å stå å måke boksen for seg selv å lufte tanker, ri på tur eller jobbe på banen. Deilig terapi! Bare å komme seg på hesteryggen igjen, Nephthys!
Gjest bustyvel Skrevet 9. oktober 2013 #17 Skrevet 9. oktober 2013 Folk er likegyldige til fottøyet helt til de faller av hesten og blir hengdende i stigbøylen fordi foten sklir gjennom... jepp, det hjelper ikke om man har ridd i 50 år og bare rir det veloppdragne dråget sitt på tur da. Jeg har hatt en slik heisatur, og skal aldri, aldri mer ri i vanlige joggesko 2
Gjest RompeRusk Skrevet 9. oktober 2013 #18 Skrevet 9. oktober 2013 Folk er likegyldige til fottøyet helt til de faller av hesten og blir hengdende i stigbøylen fordi foten sklir gjennom... jepp, det hjelper ikke om man har ridd i 50 år og bare rir det veloppdragne dråget sitt på tur da. Jeg har hatt en slik heisatur, og skal aldri, aldri mer ri i vanlige joggesko nettopp. Har selv ridd i 8 år, aldri falt av hest. Betyr ikke at jeg dropper hjelm av den grunn
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #19 Skrevet 9. oktober 2013 Har vanlige stigbøyler. Er helt vanlig på stallen jeg står å ri i vanlige sko. Nå har jeg ridd i 22 år så ser ikke problemet. Da har du ikke sett mye Hilsen hun som har sett en person stryke med da hun hang igjen med foten i en stigbøyle. Hadde jeg sett deg ri med joggesko, så hadde du fått en real salve fra meg. Ren og skjær idioti!! Anonymous poster hash: 8f6f6...245 2
Barcelone Skrevet 9. oktober 2013 #20 Skrevet 9. oktober 2013 Da har du ikke sett mye Hilsen hun som har sett en person stryke med da hun hang igjen med foten i en stigbøyle. Hadde jeg sett deg ri med joggesko, så hadde du fått en real salve fra meg. Ren og skjær idioti!! Anonymous poster hash: 8f6f6...245 [/acroSkjønner at Skjønner at det gjør inntrykk når noen dør. Det er faktisk helt forferdelig! Men nå er det vel ikke veldig mange som dør i rideulykker? Som sagt har jeg holdt på med hest i 22 år og hatt egen hest de siste 15. På dise årene har jeg ikke hørt om noen som har fått varige mèn av å falle av hesten. Men jeg rir ALLTID med hjelm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå