Karabista Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Nå har jeg søkt på google, babyverden,kvinneguiden m.m Men det står så mye forskjellig. Spør her i håp om noen kan hjelpe meg med å bli klokere. Jeg har termin i februar 2014, må jeg søke barnehageplass med engang ungen er født for å bli sikret barnehageplass februar 2015? Eller må jeg vente med å søke til 1 mars 2015 og dermed får jeg barnehageplass i august 2015, om jeg har forstått rett? Da er ungen 1,5 år og vi får problemer med barnepass.Hvis ikke vi er heldige og får dagmamma.... Mye å tenke på gitt.. Hva er deres erfaring?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #2 Skrevet 8. oktober 2013 Når du bør søke varierer litt fra kommune til kommune. Noen kommuner har bare ett opptak, noen har to, andre har fortløpende. Det kommer bl a an på barnehagedekningen. Så du bør sjekke opp med din kommune(står som oftest på nettsidene) hvordan reglene er. Anonymous poster hash: 229c5...2ee
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 Nå har jeg søkt på google, babyverden,kvinneguiden m.m Men det står så mye forskjellig. Spør her i håp om noen kan hjelpe meg med å bli klokere. Jeg har termin i februar 2014, må jeg søke barnehageplass med engang ungen er født for å bli sikret barnehageplass februar 2015? Eller må jeg vente med å søke til 1 mars 2015 og dermed får jeg barnehageplass i august 2015, om jeg har forstått rett? Da er ungen 1,5 år og vi får problemer med barnepass.Hvis ikke vi er heldige og får dagmamma.... Mye å tenke på gitt.. Hva er deres erfaring? Ville søkt så tidlig som mulig, dersom det er viktig for dere å få en spesiell barnehage. Det er jo så kalt full barnehagedekning, men alt er relativt, jeg har venner som må kjøre tre kvarter hver vei i en annen retning enn arbeidsplassen deres.. Når barnet har fått personnummer, kan man søke. Anonymous poster hash: ad37d...52c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #4 Skrevet 8. oktober 2013 Du har ikke krav på barnehageplass før august 2015. Det kan helt sikkert variere fra kommune til kommune, men jeg vil tro at de aller fleste kommuner har ett barnehageopptak (august). Man kan være heldig å få plass midt i året dersom noen flytter, men man har ikke krav på det. Jeg har termin i midten av januar, og vil få tilsvarende "problem" i 2015. Må nok bli noen måneder med ulønnet permisjon, siden det er ett barnehageopptak, og dagmammatilbudet er svært dårlig her jeg bor. Anonymous poster hash: 0b0fc...15a
Karabista Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2013 Det er det jeg frykter at vi ikke får barnehageplass før august 2015, siden det er ett opptak. Vi får isteden planlegge hvordan vi skal ordne de månedene fram til august. Dårlig med dagmammaer her også, dumt med bare ett opptak, men men... Takk for svarene:)
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #6 Skrevet 8. oktober 2013 Man får i alle fall kontantstøtte på 5000kr fra den måneden barnet fyller 13 mnd til og med måneden barnet begynner i barnehage. Så i tillegg til barnetrygden har man i underkant av 6000kr utbetalt. Ikke mye når man er vant til fire ganger større inntekt, men det får bare gå for en kort periode. Det blir ikke mye sommerfeire det året, men vi får kose oss hjemme i stedet Det er vel ikke uten grunn at det er mai, juni og juli som er de mest travle månedene på føden. Men når barn ikke kan bestilles, så må man gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: 0b0fc...15a
Karabista Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2013 Sant nok:) Vi kunne ikke planlegge, man bare håpe på at vi ble gravide. Det ble vi jo:)Så det er det viktigste av alt, men mye man ikke har tenkt på. Fokuset har vært på å bli gravid, nå må jeg lære resten av permisjoner,barenvogner,barnehageplass o.l. Spennende, men også skremmende. TS
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #8 Skrevet 8. oktober 2013 Man får i alle fall kontantstøtte på 5000kr fra den måneden barnet fyller 13 mnd til og med måneden barnet begynner i barnehage. Så i tillegg til barnetrygden har man i underkant av 6000kr utbetalt. Ikke mye når man er vant til fire ganger større inntekt, men det får bare gå for en kort periode. Det blir ikke mye sommerfeire det året, men vi får kose oss hjemme i stedet Det er vel ikke uten grunn at det er mai, juni og juli som er de mest travle månedene på føden. Men når barn ikke kan bestilles, så må man gjøre det beste ut av det. Anonymous poster hash: 0b0fc...15a Jeg kan jo legge til at det bare er å søke Med storebror (født i februar 2011) søkte vi plass fra 1.mai 2012, men han fikk ikke begynne før 15.august. Men siden vi bor i en av Norges største byer, er presset såpass stort her. Vi søkte høsten 2011, men fikk ikke svar før april 2012 selv om vi purret. Anonymous poster hash: 0b0fc...15a
Favole Skrevet 8. oktober 2013 #9 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg ville søkt så fort som mulig, og håpe å komme med på opptaket i august samme år, og heller betale for plassen frem til barnet faktisk begynner i bhg. Vet at det er mulig i noen av barnehagene hvor jeg bor, helt sikkert mulig flere steder i landet. Har termin i januar og kommer til å gjøre det slik selv.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #10 Skrevet 8. oktober 2013 Men husk at det er mulig at kontantstøtten for 1 åringene vil bli mi dre igjen nå som den også skal gjelde 2 åringene igjen. Før når kontantstøtten var for toåringer også var den på rundt 3000 mener jeg, så kanskje det blir tikfellet igjen. Jeg tipper den reduseres for 1 åringene i alle fall, siden den skal vare lwnger. Det kan nok ha tredd i kraft innen ett år i så fallAnonymous poster hash: 6012b...d7b
Gjest pysepusen Skrevet 8. oktober 2013 #11 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg ville søkt når babyen får personnummer. I noen kommuner vil du komme til å få plass, mens i andre vil det ikke gå før august 2015 når barnet har krav på plass. Men - snart ny regjering og de vil endre på dette. Blir spennende å se om noe skjer, og hva som skjer. De vil jo ha et mer fleksibelt opptak.
Vera Vinge Skrevet 8. oktober 2013 #12 Skrevet 8. oktober 2013 Vi fikk ikke barnehage plass før høsten året etter (han er født i januar). Men vi var heldige som fant en god dagmamma. En venninne fikk plass uten problemer for sitt barn født i november. Hun fikk plass november året etter. De bor en av de største byene, mens vi bor landlig til. Så det er tydelig store forskjeller, og tydeligvis ikke alltid sånn at land er enklere enn by.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå