AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Hei! Håper noen kan svare meg på dette, jeg har sett på nav sine sider men jeg vet ikke helt om det er jeg som ikke skjønner det eller hva, jeg prøver i hvertfall her i håp om at noen ønsker å hjelpe meg Termin mars 2014. Jeg og barnefar er sammen. Begge har jobbet i god stund før vi ble gravid, så vi har vel rett på foreldrepenger(permisjonspenger?). Jeg jobber kun(studerer ikke), og har kun fast hver 3.helg ved sykehjem, MEN jobber en del ekstravakter så har ca 8-10.000 i mnd gjennomsnittlig etter skatt. Barnefar jobber fast og har ca 23-25.000 utbetalt i mnd etter skatt. Min plan er å jobbe så lenge jeg kan, men ser også at jeg har fått mye smerter i livmor og at jobben ikke fungerer med graviditeten. Det er et VELDIG underbemannet sykehjem så jeg må ofte stå alene med 8 pas. som er TUNGE. Mao ikke noe bra for verken meg eller fosteret. Skal prate med noen ang svangerskapspenger(og hvordan er det med utbetaling av permisjon om man har fått sv.penger?).. Det jeg lurer på er hva som kan være lurest i vår situasjon. Hvor mye premisjon får man hver, og er disse f.eks 52 ukene fordelt på begge, altså at det egentlig er ganske kort permisjonstid da? Lurer bare på hva som er best... jeg vil være hjemme med baby så lenge som mulig og vil også vente lengst mulig med bhg, men vet ikke hva som lar seg gjøre. Regner med jeg får rundt 7-8000 utbetalt i mnd under perm??? Takk på forhånd Anonymous poster hash: 00f34...e48
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #2 Skrevet 8. oktober 2013 Far har også en turnusjobb som gjør at han ofte jobber tre dager i strekk, for så å ha en uke fri, så tre dager jobb igjen(sover på stasjonen). Dette kan kanskje ha noe å si for perm? Og dette kan kanskje være bra mtp på bhg når den tid kommer? at vi kan få til at barnet kanskje bare er noen få dager på bhg, jeg vil begynne å studere sykepleie så fort jeg kan, men samtidig ønsker jeg ikke starte neste høst om det ikke er bra for barnet, tenker at barnet trenger sin mor første året Anonymous poster hash: 00f34...e48
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 Det sies at det lønner seg økonomisk å velge 100% dekning for de aller fleste, altså 49 uker permisjon. Men det kommer litt an på hva man tjener. Hos oss tjener jeg dårligst så for oss vil det absolutt lønne seg, for da får vi begge utbetalt 100% av det vi har tjent de siste 10 mnd før permisjonen startet. Også skal jeg ta noen uker perm uten lønn, har spart opp en del kr. Jeg hadde dessuten et vikariat som nå har gått ut, jeg har begynt på min permisjon. Så jeg er uansett arbeidsledig nå, men har jobbet i ett i flere år selv uten fast jobb. Om dere begge har jobbet 6 av de siste 10 mnd før du går ut i permisjon så får dere foreldrepenger, dere må ha tjent minst tilsammen 45.000kr hver, og det har dere sikkert. Så null problem det Men hvor mye dere får utbetalt vet jeg ikke. NAV gjør et gjennomsnitt om man ikke har fast mndlønn, og da blir det 80% av det om dere velger 80%. Det er 59 uker fordelt på dere begge om dere velger 80%, 49 uker ved 100%. 3 uker før termin har du permisjon, de ukene er obligatoriske og en del av fellespotten (veldig merkelig gjort av NAV, fordi kun du kan bruke de 3 ukene). Du kan velge å ta ut permisjon før de 3 ukene men da får du mindre etter fødsel. Føder du før de 3 ukene så starter permisjonen ved fødsel. Etter fødsel har du 14 uker, men kan fordele de ut over de neste 3 årene faktisk, men du MÅ ta ut 6 uker rett etter fødsel. Barnefar har og 14 uker og kan ta de ut når han og vil innen 3 år. Ellers har dere felles 28 uker som dere fordeler som dere vil. Dere kan også velge å ta ut redusert permisjon som 50% og ha 50% barnehageplass. En ting dere bør tenke på er barnehageplass, er ikke sikkert at dere får det når dere ønsker. Nå blir det kanskje endring pga ny regjering, jeg vet ikke hvordan det blir Anonymous poster hash: ecfac...e47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå