AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #21 Skrevet 9. oktober 2013 Bryllup ødelegger ikke vennskap. Mennesker ødelegger vennskap; og et bryllup kan være en katalysator ja, for en del drama queens der ute. Men hvis et bryllup brukes som/blir en årsak til å ødelegge årelange vennskap, så er det ikke bryllupet som er problemet. De vennskapene som ødelegges pga noe sånt, må bestå av noen mennesker som setter seg selv og sitt eget ego ekstremt høyt, også høyere enn det såkalte vennskapet. Og sånne mennesker har man vel uansett ikke behov for i livet sitt? Dette kunne vært meg. Jeg har ei som jeg tidligere så på som en av mine nærmeste venninner (og som etter hva jeg har forstått, i situasjoner der det passer henne, fortsatt omtaler meg som en av hennes nærmeste venninner). Men vi har glidd fra hverandre over flere år, blant annet fordi hun - uten å fortelle meg noe om det - flyttet med mann og barn til en helt annen kant av landet. Jeg fant det ut via Facebook!! Etter dette har vi mistet kontakten mer og mer, og jeg kan ikke lenger si at hun er en av mine nærmeste venninner. Venninne javisst, men ikke nærmeste venninne. Jeg hadde allikevel tenkt til å invitere henne i bryllupet, men fikk vite via felles venner at hun syns det ble altfor langt å reise for bare en helg, så da droppet jeg ganske enkelt å invitere henne for å spare oss begge for den vanskelige situasjonen. Spurte du noengang denne bruden hvorfor hun ikke inviterte deg? Anonymous poster hash: 0d44c...78b Når du siterer meg, så er det nærliggende å tolke det på den måten. Jeg har ikke noe behov for å legge ut her hva som skjedde etter bryllupet, fordi det kan lett bli gjenkjennelig. Men kort sagt, nei, det var ingen misforståelse på noen som helst måte og som jeg skrev i mitt første innlegg så var mange sjokkert over oppførselen hennes. Jeg synes selvfølgelig det er trist å ha mistet en som jeg anså som en av mine nærmeste, men når noen tilkjennegir på en svært tydelig måte at du ikke er viktig for dem så trenger jeg ikke noen nærmere bekreftelse på det. Anonymous poster hash: 97c4d...7e7 Hvis du ser over her, så siterte jeg deg på siste del av min første kommentar. Den første delen av min kommentar var ikke rettet mot deg personlig. I min kommentar til ditt innlegg, spør jeg om du noengang spurte henne hvorfor du ikke ble invitert, og fikk da bare et ironisk svar tilbake - som henviste til den første delen av min kommentar (altså, den delen som ikke var rettet mot deg personlig, men som du valgte å ta personlig). Greit nok, men det er ikke sånt man kan lese ut av det lille du skrev, at det var med vilje hun ikke inviterte deg, og at hun har gitt deg en eller annen årsak som du vanskelig kan godta. Mitt poeng var at man må kommunisere. Og at det aldri er bryllup som ødelegger vennskap, det er mennesker. Anonymous poster hash: 0d44c...78b 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2013 #22 Skrevet 9. oktober 2013 TS her. Jeg er uenig i at det er menneskene selv som ødelegger vennskapene. Jeg er bare menneskelig, og jeg ønsker ikke å være bitter, men jeg har følelser. Det jeg opplever er at man blir satt i en situasjon der man plutselig må ta stilling til hvordan man rangerer sine venner, noe som jeg mener er unaturlig, unødvendig, uhyggelig og ikke fører noe positivt med seg. Med mindre man er av typen menneske som liker å renske opp i vennegjengen på samme måte som man rydder i klesskapet. Det ønsker ikke jeg. Anonymous poster hash: 6d0d6...592 5
Gjest BettyBoop Skrevet 9. oktober 2013 #23 Skrevet 9. oktober 2013 Eh, nei. Men det er helt latterlig at folk som ikke kjenner saken i det hele tatt beskylder ukjente mennesker for å være ekstremt egoistiske og selvsentrerte. Det var en kommentar til det, det var det hele. Jeg har ikke laget noe drama i denne forbindelse i det hele tatt, jeg har bare trukket meg unna. Jeg ser ingen grunn til å ha så falske mennesker i livet mitt. Anonymous poster hash: 97c4d...7e7 det var vel kanskje bruden hun mente som var ego?
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #24 Skrevet 10. oktober 2013 Tror ikke jeg ville ditchet noen bare pga jeg ikke ble invitert i bryllup, jeg ville bare gitt en tohundrings i gave og skrevet et trivelig kort og så ikke tenkt mer på det.
Ruby_Tuesday Skrevet 10. oktober 2013 #25 Skrevet 10. oktober 2013 Dette er noe jeg har tenkt på før selv! Har ingen venner som er gift enda, men vi begynner å nærme oss hele gjengen. Er veldig beskymret for mitt eget fremtidige bryllup. Har mange nære venninner, så det blir vanskelig å måtte velge en forlover. Tror jeg kommer til å ende opp med å si at de får bli enige seg i mellom. Kan umulig velge selv.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #26 Skrevet 10. oktober 2013 Nå er det mer stress enn ære å være forlover da... 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #27 Skrevet 10. oktober 2013 Det er ikke alle som vil be alle vennene sine, kanskje fordi de rett og slett ikke har råd? Og jeg ville ikke tatt meg nær om jeg ikke ble valgt til forlover, det betyr ikke noe for meg. Anonymous poster hash: 9a3c5...8a0 1
lalaz Skrevet 10. oktober 2013 #28 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) . Endret 27. november 2013 av lalaz 1
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #29 Skrevet 10. oktober 2013 Men altså, det er brudeparets dag, ikke gjestenes. Vel, men da inviterer man da ingen hvis det er bare brudeparets dag...
lalaz Skrevet 10. oktober 2013 #30 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) . Endret 27. november 2013 av lalaz
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #31 Skrevet 10. oktober 2013 Med mindre brudeparet syns det er hyggelig å feire med dem de anser som sine venner da. Vel, men så er det også sånn at et sted må gjestelista stoppe og man velger sine kamper med omhu. Heller litt dårlig forhold til noen venner en stund enn til familien.
lalaz Skrevet 10. oktober 2013 #32 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) . Endret 27. november 2013 av lalaz
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #33 Skrevet 10. oktober 2013 Joda, det kan være. Men når venner må vike for frisører og andre mer perifere bekjentskaper som var tilfelle hos en venninne av meg, lurer jeg litt på prioriteringen. Men som sagt, ikke min sak hvem andre velger å invitere. Da har vennskapet egentlig vært på bærtur lenge før bryllupet, tror jeg. 1
Amarinda Skrevet 10. oktober 2013 #34 Skrevet 10. oktober 2013 Vi var heldigvis ikke de første som giftet seg, i en ganske stor vennegjeng. Så praksis med å hjelpe til under middagen og bli bedt til kaffen var allerede etablert. Har en liten krets med 4-5 nære venninner som ble invitert til middagen, og resten hjalp til med forskjellig og kom til kaffen og ble med på festen. Det har vel kanskje vært noen episoder i senere bryllup hvor noen i kretsen ikke har blitt invitert, men stort sett har det gått veldig greit. Og alle er venner fortsatt. Når man bruker litt tid på valgene man tar, så blir stort sett ting veldig greit. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2013 #35 Skrevet 10. oktober 2013 Da har vennskapet egentlig vært på bærtur lenge før bryllupet, tror jeg. I grunnen my point exactly. Selve bryllupet er jo ikke problemet, for hvis det er det, er ikke vennskapet et godt vennskap i utgangspunktet. Igjen, det er menneskene som ødelegger vennskapet. Et bryllup kan jo strengt tatt ikke stilles ansvarlig for at et (eller flere) vennskap går fløyten. TS her. Jeg er uenig i at det er menneskene selv som ødelegger vennskapene. Jeg er bare menneskelig, og jeg ønsker ikke å være bitter, men jeg har følelser. Det jeg opplever er at man blir satt i en situasjon der man plutselig må ta stilling til hvordan man rangerer sine venner, noe som jeg mener er unaturlig, unødvendig, uhyggelig og ikke fører noe positivt med seg. Med mindre man er av typen menneske som liker å renske opp i vennegjengen på samme måte som man rydder i klesskapet. Det ønsker ikke jeg.Anonymous poster hash: 6d0d6...592 Men det er jo fremdeles menneskene som er problemet, og ikke bryllupet! Det er brudeparet - altså mennesker - som må foreta prioriteringer, og det er vennene - igjen mennesker (forhåpentligvis) - som reagerer på disse prioriteringene. Hvis vennskapet så går til h****** er det jo menneskene som har ødelagt det. Ikke bryllupet. Anonymous poster hash: 0d44c...78b 2
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #36 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg ville blitt irritert over å skulle bli utnyttet som "hjelp" i et bryllup jeg var invitert til. 1
Luckiness Skrevet 10. oktober 2013 #37 Skrevet 10. oktober 2013 Jeg har ikke vært i et slikt type dilemma før. Men om jeg skal gifte meg, og har mange venner på den tiden, så hadde jeg invitert alle venner til kaffe. Og om jeg har få gode venner, invitert alle til middag. Blir fort veldig mange til middag om man f.eks skal ha 15 venner (i tillegg til mannens venner...). Jeg hadde aldri delt opp venner som i at de beste vennene får komme til middag og at de som ikke er like gode/nærme venner kommer til kaffe. Eller så kan man løse dette ved å ikke invitere venner i det hele tatt i bryllupet (utenom forlover om det er en venninne), og heller ha en kjekk kveld hjemme hos deg med middag og god drikke i etterkant av bryllupet. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 10. oktober 2013 #38 Skrevet 10. oktober 2013 Det er ikke alle som vil be alle vennene sine, kanskje fordi de rett og slett ikke har råd? Og jeg ville ikke tatt meg nær om jeg ikke ble valgt til forlover, det betyr ikke noe for meg.Anonymous poster hash: 9a3c5...8a0 jeg syns man skal invitere alle nære venner og heller ofret en fjern slektning man ikke har sett på flere år 2
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #39 Skrevet 10. oktober 2013 jeg syns man skal invitere alle nære venner og heller ofret en fjern slektning man ikke har sett på flere år Vel, siden bryllup er en greie mellom to familier, så er ikke det alltid lurt heller.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2013 #40 Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Men jeg skjønner TS litt. Det er noe med det der å være voksen singel og ens venner er i forhold. Man ser dem ikke så ofte, og vennskapet er plutselig bare på den som har en kjærestes premisser og par tendenserer til bare omgåes og invitere par til sosiale greier i helgene. Husker det var ei opptatt venninne av meg som sa en gang: "Jeg synes det er synd at du ikke er invitert til festen i helga, men det er mange av de andre damerne som ikke vil ha deg med, de vil ikke ha en singel kvinne blandt mennene sine". Den samtalen åpnet øynene mine. Og bryllup kan i mange tilfeller gjøre til at man ser dem enda mindre. Endret 10. oktober 2013 av Gjest 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå