Gå til innhold

Er det ok å låne barnas penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og har det litt knagert de siste dagene før lønning. Får lønn fredag.. Er alenemor til to stk på 5 og 7... Kontoen er tom pga en del uforutsatte utgifter siste måned, og jeg er helt fri for basisvarer som melk, vaskeoulver, pålegg, frukt kaffe, dopapir.. Er det da greit å låne av barna? De fikk 200 kr hver av farmor i helgen og pengene ligger i en skuff på kjøkkenet, regner med de ikke spør om dem før fredag. Er det ok å låne de pengene å putte dem tilbake på fredag når jeg får lønn?? Føler meg litt umoralsk her, men vi er fri for det meste nå... Trodde jeg skulle klare meg til fredag men måtte bruke de siste 200 på bensin..

Anonymous poster hash: e5e20...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter her og har det litt knagert de siste dagene før lønning. Får lønn fredag.. Er alenemor til to stk på 5 og 7... Kontoen er tom pga en del uforutsatte utgifter siste måned, og jeg er helt fri for basisvarer som melk, vaskeoulver, pålegg, frukt kaffe, dopapir.. Er det da greit å låne av barna? De fikk 200 kr hver av farmor i helgen og pengene ligger i en skuff på kjøkkenet, regner med de ikke spør om dem før fredag. Er det ok å låne de pengene å putte dem tilbake på fredag når jeg får lønn?? Føler meg litt umoralsk her, men vi er fri for det meste nå... Trodde jeg skulle klare meg til fredag men måtte bruke de siste 200 på bensin..

Anonymous poster hash: e5e20...78d

Det er helt greit å låne når du er helt skrapa og trenger dopapir ;)

Men i hvert fall når det gjelder 7-åringen hadde jeg vært nøye på å si fra først, og vist ham/henne at de ble lagt tilbake på fredag. Bare sånn at de ikke føler at du går bak ryggen på dem.

Anonymous poster hash: f51ec...59a

• Liker 19
Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, det syns eg. Så lenge du held styring på det, og legg tilbake pengar, så må du sjølvsagt gjere det du må for at du og barna dine skal ha det dokke treng i hus. Lykke til! :klem:

• Liker 3
Skrevet

Går vel greit det? Ser ikke hvorfor det skulle være noe problem.

Når det er sagt, så mener jeg det er helt kurant å låne penger for å kjøpe dopapir, vaskepulver, pålegg og denslags, men jeg ville aldri brukt mine barns penger på kaffe. Jeg ser ikke på det som en basisvare.

Anonymous poster hash: f20fb...784
Skrevet

Ja, sålenge du legger tilbake og sier ifra til barna at du låner så syns jeg at det skal gå greit :)

Skrevet

Fortell kort om situasjonen til begge barna, at du ikke får lønn før fredag og dessverre er tom for penger og rams opp eksempler på ting dere trenger inntil fredag. Så spør du om du kan få låne pengene de fikk av deres farmor og at om de låner de vekk, så skal de få igjen 200kr hver på fredag.

Regner med dette sikkert ikke er noe problem. Dessuten må vel barna dine spørre om lov til å låne diverse ting selv, så da er det riktig å vise at du som mamma også spør om lov først :)

• Liker 2
Skrevet

Kanskje en ide å sørge for kontroll over økonomien istedet for å rane ungenes sparegris? Hvis det er slik at du ikke takler "uforutsatte utgifter" uten å bli fri for mat i huset har du ikke økonomisk styring! Skaff deg en bufferkonto istedet for å ta barnas penger!

• Liker 5
Gjest Heartbeat
Skrevet

Det har jeg også gjort :) Synes det er helt greit så lenge du betaler tilbake :)

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Kanskje en ide å sørge for kontroll over økonomien istedet for å rane ungenes sparegris? Hvis det er slik at du ikke takler "uforutsatte utgifter" uten å bli fri for mat i huset har du ikke økonomisk styring! Skaff deg en bufferkonto istedet for å ta barnas penger!

Du vet ikke mye om livet, du .....

• Liker 20
Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet

Så lenge du gir de tilbake igjen så er det greit

Skrevet

Fint å sitte på sin høye hest og rakke ned på folk på den måten. Det er faktisk ikke så lukrativt å være alenemor (som mange vil ha det til), og det er vel ikke akkurat noe man planlegger heller.

Men TS: Det er helt greit!

Kjenner derimot et par som tok barnets sparepenger for å dra på ferie og rettferdiggjorde det med at barnet også fikk glede av ferien.. Det syns jeg IKKE er greit!

• Liker 11
Skrevet

Du vet ikke mye om livet, du .....

Kanskje vedkommende vet mye?

For hva gjør TS om barna blir syke akkurat nå? Om de må haste til legevakt og kjøpe medisin til 400 kr? Med barn i huset en ha en bufferkonto. Alternativet er som å lukke øynene, krysse fingrene og kjøre rett gjennom krysset uten å vike i trafikken. Ingen ville gjort det. Likevel kjører enkelte gjennom livet uten den økonomiske airbagen en liten konto på 10.000 utgjør.

Til TS:

Du må låne om du må låne. Men det er ikke helt ok. Det er umodent og uansvarlig av deg å sette deg selv og barna i denne situasjonen. Kjenn på at konsekvensen er flau og nedverdigende. Og gjør noe med økonomien din.

Anonymous poster hash: 9815e...049

• Liker 4
Skrevet

For en arrogant holdning! Du vet ingenting om TS sin situasjon eller økonomi og har ingen rett til å beskylde henne for å ikke ha kontroll på økonomien, for det vet du ingenting om!

TS: Som flere sier så synes jeg det er helt OK å låne penger av ungene når det er snakk om å kjøpe mat og basisvarer, men jeg ville ha gitt beskjed til ungene om at du låner pengene deres og at de får dem igjen på fredag.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje vedkommende vet mye?

For hva gjør TS om barna blir syke akkurat nå? Om de må haste til legevakt og kjøpe medisin til 400 kr? Med barn i huset en ha en bufferkonto. Alternativet er som å lukke øynene, krysse fingrene og kjøre rett gjennom krysset uten å vike i trafikken. Ingen ville gjort det. Likevel kjører enkelte gjennom livet uten den økonomiske airbagen en liten konto på 10.000 utgjør.

Til TS:

Du må låne om du må låne. Men det er ikke helt ok. Det er umodent og uansvarlig av deg å sette deg selv og barna i denne situasjonen. Kjenn på at konsekvensen er flau og nedverdigende. Og gjør noe med økonomien din.

Anonymous poster hash: 9815e...049

For alt du vet hadde hun bufferkonto, men denne gikk nå pga uforutsette utgifter.

Blir barna syke e.l. så har TS sikkert MasterCard eller familie hun kan låne av, selv om det er siste utvei.

JA, det er viktig med bufferkonto, men det er ingen vits i å rakke ned på TS bare fordi hun er blakk tre dager før lønn.

• Liker 4
Skrevet

For en arrogant holdning! Du vet ingenting om TS sin situasjon eller økonomi og har ingen rett til å beskylde henne for å ikke ha kontroll på økonomien, for det vet du ingenting om!

TS: Som flere sier så synes jeg det er helt OK å låne penger av ungene når det er snakk om å kjøpe mat og basisvarer, men jeg ville ha gitt beskjed til ungene om at du låner pengene deres og at de får dem igjen på fredag.

Som ab over her så fint skrev så må man ha en buffer i bakhånd når man har barn. Det burde ts prioritert. Det handler om prioriteringer. Hun bruker 400 på mat i dag, hva om hun trenger 400 til medisiner i morgen? Å ha økonomisk styring handler om å ha evne til å legge av penger til "knagre" tider.

• Liker 1
Skrevet

For alt du vet hadde hun bufferkonto, men denne gikk nå pga uforutsette utgifter.

Blir barna syke e.l. så har TS sikkert MasterCard eller familie hun kan låne av, selv om det er siste utvei.

JA, det er viktig med bufferkonto, men det er ingen vits i å rakke ned på TS bare fordi hun er blakk tre dager før lønn.

Har TS kredittkort bør hun bruke det før hun låner av barna.. Også til dagligvarer.

Anonymous poster hash: 0d156...2ba

• Liker 2
Skrevet

Er selv vokst opp i fattige kår, har selv også vært fattig som alenemor. Så jeg vet utmerket godt hva det vil si å ikke ha penger til basisvarer. Selv med fulltidsjobb, er det fullt mulig å være blakk av og til.

Spesielt om du ikke har en samboer og dere er to om å dele på utgiftene. Nesten umulig å klare seg i dagens samfunn på bare en lønn! Hvordan spare, når man aldri har noe å ta av?

Anonymous poster hash: 2a2e0...8eb
  • Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Har TS kredittkort bør hun bruke det før hun låner av barna.. Også til dagligvarer.

Anonymous poster hash: 0d156...2ba

:fnise::fnise: Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Vet du prosentene på slikt uttak? Skal TS opparbeide seg ENDA mer gjeld?

• Liker 2
Gjest Red Queen
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å tenke litt over hva du ønsker å lære barna dine. "Lead by example" og alt dette her.

Kanskje dette er en god anledning til å vise hvordan vi skal være innstilt til å hjelpe hverandre i familien, og vise ansvar og være flinke til å gi tilbake når vi låner ting? Det er mange viktige tema som alle må lære om (ansvar, plikter, gjengjelde respekt, takknemlighet etc etc). Her er det mange muligheter for å gjøre dette til en positiv og lærerik opplevelse.

Skrevet

Hvis TS har Mastercard, hvorfor ikke bruke det før hun bruker barnas penger?

Men ja, - likevel er jeg enig i at TS du må gjerne låne barnas penger. Så sant du leverer pengene tilbake før fredag, eller i det minste senest fredag, - så er det helt ok! Basisvarer må man ha, og barna er enda så små. Hvis de vet at de ikke får lov å bruke pengene før fredag, så er det ikke sikkert de spør før. Og hvis de spør så er det jo bare å si at det er fredags-penger. For det er det jo?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...