Gå til innhold

Måtte takke nei til barnehageplass, er nå uten inntekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi måtte takke nei(vi står fremdeles på venteliste) til barnehageplass da vi trodde vi måtte flytte.. Nå har det ordnet seg, men nå står vi uten barnehageplass og må leve på kontantstøtte + 1 inntekt.. Har jeg(mor) muligheten til å få hjelp av nav? Har vært i snakk med kommunen ang. ny plass, men det er laaange ventelister så har ikke krav til plass før neste høst. Kan evt være superheldig å få en plass etter mars, men dette er som sagt kun ved flaks. Samboer har veldig ugunstige arbeidstider så jeg får ikke jobbet noe utenom hans arbeidstid. Våre nærmeste jobber og har et travelt liv selv så har dessverre ikke mulighet til å få hjelp med barnepass.

Anonymous poster hash: 72309...be1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok ikke krav på noe annet enn en evt. sosialstønad, men det får du trolig ikke hvis samboeren din tjener normalt.

Er det ingen mulighet for dagmamma? Evt. bli dagmamma selv?

• Liker 3
Skrevet

Sosialstønad, og samboers har ingen forsørgelsesplikt for deg. Men han kan bli ilagt større forsørgerbyrde enn deg på barnet om du søker sosialstønad.

Og så må du sjekke muligheter for dagmamma i påvente av barnehageplass. Dagpenger får du ikke så lenge du ikke har barnepass.

Anonymous poster hash: ee0f2...cff
  • Liker 2
Skrevet

Sosialstønad, og samboers har ingen forsørgelsesplikt for deg. Men han kan bli ilagt større forsørgerbyrde enn deg på barnet om du søker sosialstønad. Og så må du sjekke muligheter for dagmamma i påvente av barnehageplass. Dagpenger får du ikke så lenge du ikke har barnepass. Anonymous poster hash: ee0f2...cff

Er du helt sikker på at ikke samboer har forsørgerplikt? Da jeg fikk hjelp av sosialen for flere år siden fikk jeg beskjed om at han hadde det så lenge vi hadde barn.

Anonymous poster hash: c17db...f67

Skrevet

Er du helt sikker på at ikke samboer har forsørgerplikt? Da jeg fikk hjelp av sosialen for flere år siden fikk jeg beskjed om at han hadde det så lenge vi hadde barn.

Anonymous poster hash: c17db...f67

Tror det jeg også nemlig, så lenge de har barn. EGENTLIG har han vel ikke det, men tror det skal vanskelig gjøres å få penger fra NAV for det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har lett litt, og det som hevdes er at man har felles forsørgerplikt for barnet men ikke for hverandre. Som noen sier over her så kan det bety at den ene av foreldrene må ta hele forsørgerbyrden alene for barnet.

Det betyr at det faktisk er NAV som da har forsørgerplikt for den uten inntekt. Men dette er lurt å få bekreftet fra pålitisk hold da NAV garantert vil hevde at det er din samboer som er ansvarlig for dette. Ikke ring NAV og spør, ring f.eks Sosialombudet så du har noe å vise til.

"Pålitisk", er det noe som heter det? Kanskje det skulle stå "pålitelig hold" :)

Endret av Kontormus
Gjest Magdalene
Skrevet

Kanskje greit å prøve å tenke litt på hvilke muligheter du har, uten å leve på staten?

Hva med å være dagmamma for et par andre barn også? Da får dere jo i tillegg til kontantstøtten( som er på 5000kr frem til barnet er 18 mnd), kanskje 10000kr i inntekt også.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje greit å prøve å tenke litt på hvilke muligheter du har, uten å leve på staten?

Hva med å være dagmamma for et par andre barn også? Da får dere jo i tillegg til kontantstøtten( som er på 5000kr frem til barnet er 18 mnd), kanskje 10000kr i inntekt også.

Nå lever jo staten på oss (skattebetalerne), og jeg kan ikke helt se hvorfor en ikke skal benytte seg av de midlene en faktisk har til rådighet for en periode når det er nødvendig.

• Liker 7
Skrevet

Nå er det ingen grunn til å være så spydig. Nav er tilstede for å hjelpe de som trenger det og det virker som TS kan trenge økonomiskstøtte.

Til TS, skaff deg en dagmamma og gå på dagpenger mens du venter på å finne deg en jobb. Med det sagt, hvis samboeren din ikke tjener nok til at dere skal leve på etter utgifter, kan dere ha krav på sosialstønad. Hvor mye tjener han etter skatt og etter at faste utgifter (da snakker jeg om nødvendige utgifter som husleie/lån osv.)?

Anonymous poster hash: a8985...9e9

Gjest Magdalene
Skrevet

Det er mange som står uten bhgplass, og derfor uten muligheten til å jobbe. Da må man jo bare klare seg så godt man kan.

• Liker 6
Skrevet

Det er mange som står uten bhgplass, og derfor uten muligheten til å jobbe. Da må man jo bare klare seg så godt man kan.

Ja, og å klare seg så godt man kan, kan være å få hjelp av staten. Det er ingen skam i å søke hjelp.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Ja, og å klare seg så godt man kan, kan være å få hjelp av staten. Det er ingen skam i å søke hjelp.

Så lenge man søker jobb (eller er syk, selvsagt) er det greit altså. Men å få penger av staten, fordi man har takket nei til bhgplass! Nei, vettu hva! Endret av Magdalene
  • Liker 10
Skrevet

Så lenge man søker jobb (eller er syk, selvsagt) er det greit altså. Men å få penger av staten, fordi man har takket nei til bhgplass! Nei, vettu hva!

Det var en grunn til at de takket nei. Les HI en gang til.

Gjest Magdalene
Skrevet

Det var en grunn til at de takket nei. Les HI en gang til.

Ja, de trodde de skulle flytte, men så skulle de ikke flytte alikevel....

Skrevet

Ja, de trodde de skulle flytte, men så skulle de ikke flytte alikevel....

Nei. Noen ganger så må en bestemme seg for ting uten å vite 100% hvordan utfallet blir.

• Liker 1
Skrevet

Dere valgte faktisk å takke nei til barnehageplassen selv. Idiotisk valg, men deres valg. Å takke nei fordi dere trodde dere skulle flytte. Jaja... Dere har vel lært, tenker jeg.

Det er ingenting du kan få fra det offentlige, med unntak av kanskje noen kroner fra sosialen. Kontantstøtten vil da regnes med som inntekt. Så mange kronene vil det ikke bli. Siden mannen din er i jobb vil han nok ganske sikkert regnes som forsørger for både seg selv og barnet deres, og ta hovedkostnadene for bolig. Samt alle kostnader for bil(er).

Anonymous poster hash: cc984...e6d
  • Liker 5
Skrevet

Hei. Vi måtte takke nei(vi står fremdeles på venteliste) til barnehageplass da vi trodde vi måtte flytte.. Nå har det ordnet seg, men nå står vi uten barnehageplass og må leve på kontantstøtte + 1 inntekt.. Har jeg(mor) muligheten til å få hjelp av nav? Har vært i snakk med kommunen ang. ny plass, men det er laaange ventelister så har ikke krav til plass før neste høst. Kan evt være superheldig å få en plass etter mars, men dette er som sagt kun ved flaks. Samboer har veldig ugunstige arbeidstider så jeg får ikke jobbet noe utenom hans arbeidstid. Våre nærmeste jobber og har et travelt liv selv så har dessverre ikke mulighet til å få hjelp med barnepass.

Anonymous poster hash: 72309...be1

Tror ikke du har rett på noe fra NAV pga at du står uten barnehageplass, du vil nok få beskjed om å skaffe deg dagmamma til barnet. Evt kan du selv være dagmamma til et par barn til du får barnehageplass.

Anonymous poster hash: 889f6...e84

• Liker 1
Skrevet

Hadde du jobb da? En bhg plass koster 2580 kr inkl mat. Hvis du bare skal gå hjemme så må jo dette betales. Nå vil du få kontantstøtte som er 5000 kr og e barnetrygd på 970, altså 5970 kr. Det da ikke lite penger det. Nei du vil ikke få sosialstønad når du har samboer. Og en ting til: hvordan klarte folket seg før i tiden, ja det lurer jeg på. Er så mange som skal kreve og kreve fra staten, staten skal fikse opp i alt??!!!

Anonymous poster hash: e00ca...7e9
  • Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer kraftig på overskriften og innlegget.

"Måtte si fra seg plass"?? Nei! Valgte!!

Står nå i en uheldig situasjon som resultat av egne valg.

M.a.o du og samboer må rydde opp på egenhånd.

Du har i beste fall krav på sosialstønader. Dette er også svært tvilsomt.

Anonymous poster hash: 7b53e...4d8

• Liker 4
Skrevet

Fy fader!! Dere er gode til å gneldre og anklage under AB-funksjonen uten å vite hva som er årsaken til at det ble slik! Føles det virkelig så bra?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...