Gå til innhold

Nesten alle rundt meg sitter med nesa nedi tlf døgnet rundt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er midt i tjueåra og aldri vært spesielt knyttet til hverken tlf eller pc.

Og jeg synes det er så trist å se hvor opphengt alle andre er i det. Det der med at alt skal dokumenteres/taes bilde av er forsåvidt greit.(men også slitsomt i lengden), men at folk skal ha med seg tlf sin overalt og sitte å trykke på den hele tiden er så provoserende til tider. Jeg har vært bursdager, kaffeselskap o.l hvor folk omtrent ikke snakker sammen, men sitter og surfer på tlf sin.

Nå begynner jeg å lure på om jeg er den eneste i verden som er så "gammeldags"? Jeg er en slik en som ser på det som normal folkeskikk å legge igjen tlf i bilen når man er i bursdagsselskap f.eks. Hvertfall ha den på lydløs.

Syns bare det er et utrolig forstyrrende element, og lurer på om den gode gamle samtalen er helt forsvunnet?

Skriver det her fordi jeg i går hadde noe jeg trodde var en dyp og fortrolig samtale med en venninne, men hun plukket opp mobilen med jevne mellomrom, tok "snapbilder" og jeg ga til slutt opp hele samtalen og skrudde på tven.

Anonymous poster hash: 85995...6f6
  • Liker 22
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Verden hadde vært et bedre sed om alle var som deg.

Skrevet

Ja det er en rar transformasjon av samfunnet. De som levde før mobiltelefonens inntog og våknet opp i dag ville stusset veldig over alle som sitter med nesa begravd i denne duppeditten.

Anonymous poster hash: 3e69a...094
Skrevet

Folk er avhengige av å være overfladisk sosial (tar bilder av mat på cafe med venninner istedet for å nyte måltidet, skriver på facebook at de er på ferie istedet for å nyte den, osv osv..)

Men å være sosial på ekte er det sjelden folk er når de har sånn tlf. Merker det selv...

• Liker 3
Skrevet

Folk er avhengige av å være overfladisk sosial (tar bilder av mat på cafe med venninner istedet for å nyte måltidet, skriver på facebook at de er på ferie istedet for å nyte den, osv osv..)

Men å være sosial på ekte er det sjelden folk er når de har sånn tlf. Merker det selv...

Huh?

Skrevet

Huh?

Hvor datt du av? Folk er sosiale på tlf og skryter av livet sitt, men er ikke sosiale live?

Skrevet

Hvor datt du av? Folk er sosiale på tlf og skryter av livet sitt, men er ikke sosiale live?

Nå går det jo strengt tatt an å gjøre begge deler. Ta et bilde av måltidet, legg vekk telefonen og nyt det.

Noen er helt klart avhengige, men jeg tror ikke folk flest er så mye mindre sosiale live nå, enn før mobilens inntog. Og ja, jeg husker den tiden veldig godt ;) Jeg er tvert i mot mer sosial, fordi det er lettere å holde kontakten med folk og finne på ting med dem.

• Liker 3
Skrevet

Nå går det jo strengt tatt an å gjøre begge deler. Ta et bilde av måltidet, legg vekk telefonen og nyt det.

Noen er helt klart avhengige, men jeg tror ikke folk flest er så mye mindre sosiale live nå, enn før mobilens inntog. Og ja, jeg husker den tiden veldig godt ;) Jeg er tvert i mot mer sosial, fordi det er lettere å holde kontakten med folk og finne på ting med dem.

Det er jeg enig i. Det er jo det jeg òg bruker mobilen min til. Men det er det jeg mener, at jeg avtaler med en venninne å møtes på kafe for eksempel, og når vi møtes der sitter jeg der (uten tlfen min) og vil vite hvordan det går med henne, hva hun har gjort i det siste osv, mens hun sitter med tlf i hånda og avbrytes midt i samtalen vår av at mobilen piper og ringer i ett sett. Er noe med det å ha respekt for den man er med, i mine øyne. Ringer telefonen min mens jeg er i samtale med noen jeg ikke har sett på lenge lar jeg heller mobilen ringe og så slår jeg på tråden senere.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har det også slik, og jeg har vel egentlig alltid vært den som har dokumentert alt jeg har gjort, selv før mobilen. Kamera mitt var alltid med. Jeg føler meg mer sosial nå fordi flere kan dele opplevelsene jeg har med meg. Jeg får se mer av hverdagen til søstrene mine og jeg blir lettere kjent med menneskene som er nye i livet mitt, fordi de viser meg mer av hverdagen sin.

For de som dater er snapchat virkelig et nyttig verktøy hvis man skal bli kjent, for da får man se mer realistiske bilder enn de som ligger ute på nettsider.

Skrevet

Du er ikke den eneste.

Nå er jeg ikke skyldig i å drive med telefonen i sosiale settinger, men jeg pleide å gjøre det på buss og t-bane. I og med at jeg har vært i utlandet en stund uten datatilgang på telefonen, har jeg blitt vant til å leve avkoblet. Det er mye fredeligere for sjelen. Det er ganske meditativt å kun se ut av vinduet eller på folk, selv om det i grunnen ikke er annet å se enn folk som pyslar med telefonen sin.

Jeg synes det er veldig plagsomt når folk tar opp telefonen midt under en samtale, på forelesning, kino eller i andre settinger hvor man godt kunne hatt oppmerksomheten et annet sted.

Jeg setter mer og mer pris på stille og rolige kvelder alene med kun stearinlys og en bok. Hos oss har vi blitt flinkere til å i hvert fall ha en middag i uken med ordentlig dekket bord, stearinlys og bare prat.

Anonymous poster hash: 0326f...9e5
  • Liker 3
Skrevet

:fnise:

Men ja, helt enig.

En av mine beste venner sitter konstant med mobilen for å oppdatere seg på snapchat, instagram eller facebook hver gang vi er sammen. Det første han gjøre når han kommer til meg, er å sjekke mobilen. DEt syntes jeg er veldig frekt, men han skjønner ikke problemet selv :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er midt i tjueåra og aldri vært spesielt knyttet til hverken tlf eller pc.

Og jeg synes det er så trist å se hvor opphengt alle andre er i det. Det der med at alt skal dokumenteres/taes bilde av er forsåvidt greit.(men også slitsomt i lengden), men at folk skal ha med seg tlf sin overalt og sitte å trykke på den hele tiden er så provoserende til tider. Jeg har vært bursdager, kaffeselskap o.l hvor folk omtrent ikke snakker sammen, men sitter og surfer på tlf sin.

Nå begynner jeg å lure på om jeg er den eneste i verden som er så "gammeldags"? Jeg er en slik en som ser på det som normal folkeskikk å legge igjen tlf i bilen når man er i bursdagsselskap f.eks. Hvertfall ha den på lydløs.

Syns bare det er et utrolig forstyrrende element, og lurer på om den gode gamle samtalen er helt forsvunnet?

Skriver det her fordi jeg i går hadde noe jeg trodde var en dyp og fortrolig samtale med en venninne, men hun plukket opp mobilen med jevne mellomrom, tok "snapbilder" og jeg ga til slutt opp hele samtalen og skrudde på tven.

Jeg har noen venner som synder på dette, og jeg har begynt med å helt slutte å snakke med en gang de tar i telefonen sin. Så tar det kanskje 10 sekunder før de merker det og lurer på om jeg ikke skal fullføre setningen. Da forklarer jeg at "jeg venter til du er ferdig med telefonen", og det pleier å fungere greit.

Selv om de oppfatter meg som kjempesur.

Anonymous poster hash: 45d4c...4a4

• Liker 6
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg blir sprø når jeg er rundt folk som kun sitter med mobilen foran seg. I noen tilfeller har jeg sagt klart ifra at om at "enten så legger du den mobilen fra deg, eller så stikker jeg hjem og setter meg foran pcen. For det er like sosialt som å henge med deg akkurat nå." Da blir folk litt sånn "hæææ....", for jeg tror ikke de er bevisst på hvor mye de sitter og holder på med mobilen. For noen er det en ren refleks og noe de gjør helt av seg selv, tror ikke de er klar over hvor mye det går på bekostning av det sosiale samværet med andre folk.

Også det øyeblikket når du får besøk, de setter seg ned, og spør om passordet til wifi... :fnise:

Skrevet

Jeg har noen venner som synder på dette, og jeg har begynt med å helt slutte å snakke med en gang de tar i telefonen sin. Så tar det kanskje 10 sekunder før de merker det og lurer på om jeg ikke skal fullføre setningen. Da forklarer jeg at "jeg venter til du er ferdig med telefonen", og det pleier å fungere greit. Selv om de oppfatter meg som kjempesur. Anonymous poster hash: 45d4c...4a4

Haha, den var god :-D mulig jeg benytter meg av teknikken din ;-)

Jeg har en søster jeg treffer en el er to ganger i året. Både hun og mannen sitter med nesa ned i pad eller telefon det meste av tiden vi er sammen. Det virker som at hvis vi skal prate, må det være etter at vinen har blitt tatt frem på kvelden.. Jeg lurer ærlig talt på hvor mye jeg skal anstrenge meg for å få truffet henne når hun har så lite tid til meg.

Anonymous poster hash: c41c2...c54

Gjest Rodion Raskolnikov
Skrevet (endret)

Jeg tar ikke en gang med meg mobilen ut av leligheten..........Dette sjokkerer veldig mange har jeg merket.

Det er ingentvil at det er et problem det faktum at ganske mange egentlig ikke greier og legge fra seg mobilen.

Det jeg også synes er ganske idiotisk er mennesker som tror filmer blir bedre fordi filmen er i 3D...jeg vet det ikke har noe med dette og gjøre men jeg sier det uansett

Endret av Rodion Raskolnikov
Skrevet

Sant nok, men det jeg lurer mest på er grunnene til at folk absolutt må dele alt med omverdenen hele tiden. Hvorfor er det viktig å ta bilde av maten man spiser og sende det til noen som ikke er tilstede? Hva er poenget? Hva vil man oppnå?

Personlig tar jeg aldri frem telefonen når jeg snakker med venner/familie, og jeg misliker det sterkt om noen gjør det midt under en samtale vi har (med mindre det er noe helt spesielt). Jeg liker å være tilstede i samtalen og tilstede i livet mitt her og nå....

Skrevet

Sant nok, men det jeg lurer mest på er grunnene til at folk absolutt må dele alt med omverdenen hele tiden. Hvorfor er det viktig å ta bilde av maten man spiser og sende det til noen som ikke er tilstede? Hva er poenget? Hva vil man oppnå?

Jeg husker jeg pleide å få slike "skrytebrev" fra venner i statene, og der sto det slike ting som at ja, de hadde vært der og der, de hadde spist det og det, den og den personen kunne lage slik og slik god mat blablabla...det var før alle kom på Fb og la ut bilder av hvor de hadde vært, hva de hadde spist pluss bildet av hva de hadde spist, den og den personen kunne lage slik og slik god mat blablabla.

Slik jeg ser det vil man på en måte oppnå at andre skal tenke at de er såååå heldige altså. Men regner med at noen kan bli litt misunnelige, og/ eller lei etter en stund.

Jeg selv legger ut noen bilder på Fb av og til, men ikke helt vilt. Og ellers er jeg ikke ofte på mobilen. Er jeg sammen med noen så prøver jeg å ikke fikle for mye fordi jeg selv stopper å snakke hvis andre fikler for mye med padde/pc/mobil.

Skrevet

:Nikke:

My point, exactly.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...