AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #1 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har en ettåring som aldri har klart å finne søvnen selv. Fra hun ble født har jeg vært nødt til å amme, kose, gynge i søvn. Til tross for dette så har hun sovet godt når hun har blitt lagt ned i egen seng, og ofte sovet hele natten. Men plutselig for 2mnd siden så var det slutt! Ingenting fungerer. Hun sovner på armen etter halvannen time med kjemping, hvor av mesteparten av tiden så spenner hun hele kroppen og bare vrir seg. Når hun først sovner så sover hun nogenlunde ok frem til tolv, får så pupp, også sover hun igjen til halv tre ca. Og da er hun våken! Fullstendig lysvåken, full av energi! Hun blir lagt i sengen vår og hun farer rundt der mens hun klyper, lugger, stikker fingre i øyne og nese, osv. På meg så virker det som om hun egentlig er overtrøtt og ikke har sjanse til å sovne. Men sånn holder hun på i to timer, før jeg må bruke en time på å få henne til å sovne, også sover hun kanskje to timer før det er morgen. Jeg er bare så sliten har dere noen råd til hvordan vi kan løse dette? Jeg føler at jeg har prøvd alt, og endt opp med å stange hodet i veggen! Far er også hjemme, men han er det så lite hjelp i at det er pinlig å innrømme what to do?Anonymous poster hash: 9d00f...038
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #2 Skrevet 8. oktober 2013 Har du vært hos legen for å sjekke at alt er som det skal med henne? Hvis ikke ville jeg begynt der. Anonymous poster hash: 6602b...b08
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #3 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg har vært hos barnelege til vanlig kontroll, men ikke spesifikt pga dette? Hun virker ikke noe utilpass når hun er våken på natten, hun ler og prater og er i godt humør. Hun er bare lysvåken og vil ha masse oppmerksomhet. Hva kan det evt være som gjør at jeg bør ta det med lege? Jeg mener ikke å være frekk altså, jeg bare forstår ikke helt. Anonymous poster hash: 9d00f...038
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #4 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg tenker om det kanskje er noe feil med melatoninproduksjonen, eventuelt at hun har smerter som gjør det vanskelig å sove lenge. Dette er ting som påvirker søvnen min veldig i alle fall. Smerter og sånn vil jo kanskje en kiropraktor finne ut av, men jeg tror jeg ville gått via lege uansett. Anonymous poster hash: 6602b...b08
siebaeo Skrevet 8. oktober 2013 #5 Skrevet 8. oktober 2013 (endret) Kan det være at hun sover for mye på dagen? Evt for sent på dagen. Tenker at når det er blitt vanskeligere å legge henne + at hun våkner kan det være at søvnbehovet (naturlig) har endret seg. Endret 8. oktober 2013 av siebaeo
^^Belle^^ Skrevet 8. oktober 2013 #6 Skrevet 8. oktober 2013 Du har min fulle sympati, vi har vært der vi også. Det første jeg tenkte var om hun sover for mye på dagen? Jenta vår våkner lys våken på natta om hun sover for mye på dagen eller om hun sover for sent. Ellers ville jeg tatt kampen om å sovne selv jeg altså. Vi gjorde det da jenta vår var 1 år og vi var kommet til det punktet at jeg måtte legge meg med henne i gjestesengen for at hun skulle sovne. Det ble noen lange kvelder med inn og ut av rommet hennes (for oss var det uaktuelt å la henne gråte seg i søvn), men da det løsnet fikk vi en helt ny unge som sovnet av seg selv på 5 minutt. Da blir det om ikke annet lettere å takle våkentid på natten.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #7 Skrevet 8. oktober 2013 Forstår jeg det slik at hun ikke enda sover i egen seng - eller legges hun i deres seng etter disse timene med "kamp"? Det er uansett ingen god løsning, da oppdager hun jo bare atter en grunn til å holde seg våken utover de hun allerede har. Jeg tror ikke du kommer utenom å forsøke teknikker som tar tid og innsats - og noe gråt må man faktisk belage seg på i starten. Tenker da ikke på gråtekur eller lange økter, men hun kommer nok til å være misfornøyd i starten. En måte å se det på er jo at du allerede bruker ganske mange timer på byssing/stressing/osv - da kan du like gjerne bruke de timene på å prøve teknikker man vet funker på mange. En anne "åpenbar"mulighet er at hun faktisk sover for mye(eller for lite?) på dagtid? Anonymous poster hash: df9a7...dd2 2
Britt Banditt Skrevet 8. oktober 2013 #8 Skrevet 8. oktober 2013 Kan det være at hun sover for mye på dagen? Evt for sent på dagen. Tenker at når det er blitt vanskeligere å legge henne + at hun våkner kan det være at søvnbehovet (naturlig) har endret seg. Dette tenkte jeg på også.
Sunshine Skrevet 8. oktober 2013 #9 Skrevet 8. oktober 2013 Hvordan spiser hun i løpet av dagen? En ett-åring burde ha sluttet med nattmat for en stund siden, og når de slutter med det spiser de mer på dagen som igjen ofte fører til bedre søvn. Når legger dere henne og hvordan sover hun på dagen?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #10 Skrevet 8. oktober 2013 Vi har det egentlig ganske likt her, gutten vår er straks 11 måneder, han styrer på, vrir seg og strever så fælt at han ikke har sjans til å sovne. Hvis jeg lar ham ligge i senga si så hyler han til slutt så fælt at han mister pusten, hvis jeg tar ham opp blir han fornøyd. Han er trøtt, gnir seg i øynene og koser med kosekluten sin i et prat sekunder før han begynner å vri seg som en orm igjen... Slitsomt Han sover to dupper på dagen, aldri mer enn en time hver gang og aldri etter kl 16. Høres det ut som han sover for mye på dagtid?Anonymous poster hash: 63087...2cf
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #11 Skrevet 8. oktober 2013 Hun legges i egen seng og sover der mesteparten av natten. Kun når hun har denne våkenperioden så er hun i vår seng. Jeg må sitte oppreist med henne på armen for at hun skal sovne. Hun sover som oftest to timer på formiddagen bare. Hvis hun sover noe særlig etter kl tre så får hun ikke sove før sent på kvelden. Problemet med det er at hun er stuptrøtt og må legges i 9-10 tiden og sover da til 12. Så da er hun trøtt igjen i fire tiden. Jeg "tvinger" henne da til å holde ut til kl seks, og legger henne da. Hun sovner ikke før syv-halv åtte.Anonymous poster hash: 9d00f...038
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #12 Skrevet 8. oktober 2013 Slutt med all service om natta? Min på 15 mnd hadde kanskje sovet 7 hele netter i hele sitt liv fram til vi kuttet ut melkeflaska om natta (eller inne på soverommet generelt). Vi har fremdeles en liten vei å gå, men vi kom langt ved å kun tilby vannflaske om natta. Nå har vi kanskje doblet antall hele netter han har sovet, i tillegg til at han sover mye bedre. Anonymous poster hash: b600f...88a
Sunshine Skrevet 8. oktober 2013 #13 Skrevet 8. oktober 2013 Det er veldig vanlig å kutte ned til en soving ved ett år. Da begynner de fleste i barnehagen og mange steder har de bare en soving. Å sove til 16 høres fryktelig sent ut synes jeg. Kl to burde være maks.
Gjest Magdalene Skrevet 8. oktober 2013 #14 Skrevet 8. oktober 2013 Hun legges i egen seng og sover der mesteparten av natten. Kun når hun har denne våkenperioden så er hun i vår seng. Jeg må sitte oppreist med henne på armen for at hun skal sovne. Hun sover som oftest to timer på formiddagen bare. Hvis hun sover noe særlig etter kl tre så får hun ikke sove før sent på kvelden. Problemet med det er at hun er stuptrøtt og må legges i 9-10 tiden og sover da til 12. Så da er hun trøtt igjen i fire tiden. Jeg "tvinger" henne da til å holde ut til kl seks, og legger henne da. Hun sovner ikke før syv-halv åtte.Anonymous poster hash: 9d00f...038 Har du prøvd å la henne få ta en powernap i 16-tiden? 20-30min, om hun sovner. Min sover hvertfall fryktelig dårlig, og med flere oppvåkninger om han legges stuptrett. Hun bruker jo veldig lang tid på å sovne, om du legger henne rundt kl 18, og hun ikke sovner fr 19-19:30. Han er forøvig 12mnd.
Amarinda Skrevet 8. oktober 2013 #15 Skrevet 8. oktober 2013 Tviler på at det er noe galt med henne. Barn går gjennom ulike faser, har en kollega som opplever det samme akkurat nå. Det kan kanskje være at hun blir overstimulert i løpet av dagen, sover for mye på dagtid? Det går seg til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå