Gå til innhold

Venninne som alltid glemmer avtaler/ting som har med meg å gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette emnet. Flytt det gjerne hvis det ikke er riktig kategori!

Jeg har ei venninne som jeg alltid har ansett som en av mine nærmeste og vi har (hadde) et ganske godt forhold. I det siste, spesielt i det siste etter at hun fikk seg kjæreste, har hun vært utrolig hensynsløs og egoistisk når det gjelder vennskapet vårt.

TRE ganger på to uker har hun glemt avtaler vi har hatt. Det har ikke vært noe spesielt, bare sånne "kom til meg så drikker vi vin og prater om alt og ingenting"-møter eller at vi har planlagt å spise lunsj sammen og at hun glemmer dette sånn at jeg da sitter igjen helt alene ettersom alle andre har dratt for å spise allerede.

Når vi først har disse avtalene, så kan vi bestemme oss for å møtes på en onsdag. Da sender hun melding på onsdag og sier "hei, sorry altså, men jeg er utrolig sliten, kan vi ikke bare ta det igjen i morgen?". Greit, det er ikke noe problem at hun er sliten og ikke orker.

Så kommer torsdag og da har hun plutselig noe hun skulle ha gjort i leiligheten: "hei, sorry, men glemte at jeg får besøk av foreldrene mine i helgen og at jeg må vaske hele leiligheten! Vi kan bare ta det i morgen før de kommer?"

Så sender jeg melding til henne klokka 19 på fredag og spør om vi skulle møtes og da får jeg beskjed om at nei, det hadde hun glemt og at hun er altfor sliten.

I tillegg så bor jeg alene og var i en periode skadet sånn at det ble vanskelig for meg å utføre oppgaver i hjemmet (vaske, støvsuge, handle, lage middag osv). Det var ikke noe alvorlig, men det var fortsatt litt hemmende i den grad at alt ble vanskeligere enn vanlig og at jeg ikke kunne være i kontakt med vann osv. Jeg spurte henne om hun ville komme til meg for å hjelpe meg litt ettersom jeg alltid har vært der for henne før. Da var hun usikker på om hun kunne fordi hun følte seg litt syk og hadde rennende nese og sånt, men hun skulle se på det.

To dager senere så får jeg vite at hun og kjæresten har booket weekend-tur til en europeisk storby, den samme helgen.

Jeg ba jo ikke om at hun skulle være hos meg hele helgen og pleie meg (det hadde jeg ikke trengt uansett), bare komme for å lage middag sånn at vi kunne spise sammen også kanskje ta oppvasken etterpå..

Høres ut som om jeg er kravstor, men forventer det på en måte litt med tanke på at det er en av mine nærmeste venner og at jeg, som sagt, alltid har stilt opp for henne OG at jeg hadde planer om at det skulle bli koselig med middag sammen.

Sånn er det forresten alltid når jeg trenger hjelp til noe. Om det er å bære møbler, videreformidle en beskjed til noen (!), sende melding om når vi skal møtes i vennegjengen osv. Hun har kontantkort og er litt var når det gjelder å sende meldinger hele tiden, noe jeg skjønner når man er student, men å sende meg en melding i uka for å fortelle meg når og hvor vi skal møtes burde vel ikke være noe problem?

Jeg vet ikke om jeg overdriver eller ikke, men føler meg ærlig talt kjempelei meg og sint og har ikke svart på den siste meldingen jeg fikk (om at hun glemte avtalen vår). Spesielt siden jeg ALDRI ville gjort noe sånt mot henne! Føler meg som dritt, og det er ikke første gangen hun glemmer meg; det har bare vært ekstra ille i det siste.

Setter pris på det hvis noen leste hele denne greia (til tross for mine sikkert hundre skrivefeil - sorry, det er sent på kvelden!) og hvis dere kan komme med noen råd til hvordan jeg kan gå videre med dette. Skal jeg kjefte på henne, ta det opp med henne, kutte kontakt...?

Deilig å få det ut!! :-)

Anonymous poster hash: cee24...b51
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville prøvd å snakke med henne. Hun er såvidt jeg skjønner i et nytt forhold og er sikkert forelsket og opphengt i den nye kjæresten, men det er dårlig gjort å systematisk bryte avtaler med venninner uansett. Jeg ville ikke kuttet henne ut da. Jeg hadde en lignende samtale med min beste venninne en gang jeg var nyforelsket. Jeg brøt ikke avtaler, men jeg tok sjelden kontakt i en periode. Jeg ville prøvd å være glad på hennes vegne og gitt henne rom, men ikke akseptert at hun gir blaffen i avtaler. Jeg håper det ordner seg mellom dere!

Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme med en av mine beste venner. Jeg vet at det kan være helt forferdelig å bli nedprioritert på den måten. Jeg har kjent venninnen min i over 10 år, og vi har alltid vært mye sammen. Før hadde vi lett kontakt hver dag, og kunne finne på ting flere ganger i uken. ( selv mens vi begge hadde kjæreste og mye skole osv). Det siste året har hun fått seg en ny kjæreste, og hun har fullstendig forsvunnet. Vi ses fremdeles et par ganger i måneden, men det er virkelig ikke det samme. Jeg hadde en litt tung periode for noen måneder siden, og sa dette til henne. Hun tok fremdeles ikke kontakt med meg, og stilte aldri opp. Noen mennesker greier rett og slett ikke å holde på vennene sine når de får seg kjæreste..

I begynnelsen ville jeg kjefte på henne, men det er jeg veldig glad jeg ikke gjorde. Det burde du virkelig prøve å unngå. Det jeg har gjort er å rett og slett slutte å mase på henne og kontakte henne. Dersom hun vil treffe meg, får hun ta initiativet. Dersom det er vanskelig for deg å unngå å kontakte venninnen din, burde du ta en prat med henne.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Denne såkalte venninnen hadde jeg glatt kuttet ut uten mer om og men.

Skrevet

Tusen takk for svar!! Skal ta en prat med henne snart, tror jeg

-TS

Anonymous poster hash: cee24...b51
Skrevet

Ikke snakk med henne i hele tatt, men avtal ting med andre venner i stedet.

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg hadde begynt å finne på ting med noen andre.

Skrevet

Nei slike venner er IKKE noe å ha på.

den dagen du sliter med noe og trenger hjelp eller støtte kan du banne på hun IKKE er det for deg.

Nei ikke bruk energi på slike mennekser. du er nok et godt menneske og fortjener bedre :)

Anonymous poster hash: e1f9e...59d
Skrevet

Det er ikke rart hun avbryter avtalene med deg, du virker jo ekstremt kravstor. Skjerp deg

Anonymous poster hash: 06052...272
Skrevet

Det er ikke rart hun avbryter avtalene med deg, du virker jo ekstremt kravstor. Skjerp deg

Anonymous poster hash: 06052...272

Samfunnet har blitt sånn at hvis man trenger noen eller håper at noen kan stille opp for deg når du er syk,så er du kravstor. At det går ann!

Anonymous poster hash: b2a26...24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...