Gå til innhold

Tjener jeg for lite eller greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 år gammel, og jobber på en bensinstasjon. Har jobbet der siden jeg var 18, og kun gått opp 2 kroner på de årene. I dag tjener jeg 129 kroner i timen. Er ingen tillegg på kveld eller helger. Men helligdager som 1. og 2. påskedag er det 100 %.

Har bare lagt merke til at venner av meg som har andre jobber, tjener en del mer i timen. Det er også flere som får tillegg i helgene og på kveldstid. (Er kun de vaktene jeg har

Hva er egentlig en normal lønn for en 20 åring? Holder på å ta utdannelse, men er en jobb jeg har på si. Så har altså ingen utdanning eller fagbrev i servicefag da. :)

Anonymous poster hash: b7963...c3a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fyller snart 20 og tjener 126 kr i timen og har kveldstillegg på 18 kr og helgetillegg på 23 kr. Tror i grunn det er en ganske normal lønn for en ung ufaglært.

Skrevet (endret)

Det er lite iforhold til ?normalstillingen? men altså du kan ikke forvente så mye når du jobber på en BENSINSTASJON,

Innleggg ryddet for ufin kommentar

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Det er lite iforhold til ?normalstillingen? men altså du kan ikke forvente så mye når du jobber på en BENSINSTASJON,

TS studerer og jobber ved siden av. Bensinstasjon er da en helt ok jobb for en student.

Si meg, hva studerer du?

Sitat redigert for fjernet innhold

Sophie-Ann, mod

Anonymous poster hash: 88ffb...8ea

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 3
Skrevet

TS studerer og jobber ved siden av. Bensinstasjon er da en helt ok jobb for en student.

Si meg, hva studerer du?

Har ikke planer om å jobbe der resten av livet nei, men syntes det er veldig greit nå. :) Jeg studerer sykepleien.

Anonymous poster hash: b7963...c3a

• Liker 3
Skrevet

Du kan få mer, derfor synes jeg det er for lite. I en vanlig butikkjobb som følger tariff får du både høyere timelønn samt kvelds- og helgetillegg. IKEA, for eksempel, betaler mye bedre. Det samme gjør Kiwi. Du kan fint få en annen servicejobb siden du har arbeidserfaring, og du kan fint tjene mer. Når det gjelder deltidsjobb for studenter synes jeg at det som avgjør hvorvidt lønna er dårlig eller ikke er om andre i samme bransje tjener mer. Det gjør de hos deg.

Anonymous poster hash: 9a9d4...350
Skrevet (endret)

Si meg, hva studerer du?

Skjønte ikke om du spurte meg eller TS her...

Innlegg redigert for fjernet innhold

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Hm.. Jeg syns 129 kr per time hørtes lite ut. Jeg jobber som selger i butikk og tjener 148 kr per time. Jeg tror minst 140 kr per time er mer vanlig. :)

Skrevet

Jeg er også i 20 årene, og jobber deltid i butikk der jeg får 135 kroner i timen. Jeg er fornøyd med det, men vennene mine tjener mer enn meg på lignende jobber andre steder.

Skrevet

tillat meg å henvende meg til TS et øyeblikk, jeg synes det var litt lite med 129kr timen. Jeg jobbet selv på bensinstasjon ved siden av studiene tilbake i 2004-2006 og jeg mener å huske at jeg hadde 126kr i timen da i grunnlønn og rundt 40kr i tillegg på kvelden og søndager.

Jeg ville ha forventet 135-145kr i timen nå

Anonymous poster hash: f35c5...cbb
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, ufine kommentarer og spekulasjoner

Sophie-Ann, mod

Skrevet

Jeg jobbet på Narvesen i fjor og fikk 134 kroner i timen. Fikk ikke kveldstillegg, kun søndagstillegg. I utgangspunktet ikke en god lønn, og mange i samme bransje tjener bedre. Men for min del var trivselen så stor at jeg ikke ville søke meg til andre kiosker, bensinstasjoner eller dagligvare. Det er også en ting å tenke på :)

Slik jeg ser det er dette en normal lønn for en ufaglært i den alderen, men også det laveste du kommer. Som noen andre her nevner, så lønner det seg å finne et sted som følger tariff. Men om du trives på bensinstasjonen synes jeg du skal fortsette å jobbe der og ikke bekymre deg så mye for lønna. Har selv bytta jobb pga lønn, og angret som bare det etterpå.

Anonymous poster hash: 9637b...5eb
Gjest Euforia
Skrevet

Jeg synes også det er for lite. Hvis du skaffer deg en jobb som er relatert til studiet vil du tjene mye bedre. Jeg jobber innenfor psykologi nå, og jeg tjener 283 kr i timen etter klokken fire(jobber som regel bare sent).

Gjest Propelly
Skrevet

I tillegg til jobben jeg har nå tar jeg en og annen vakten på et sykehjem som ufaglært/pleieassistent. Jeg får rundt 140kr timen pluss tillegg for kveld, natt, helg (tror det er rundt 40 kr timen) og helligdager (133%). Jeg er 20. :-)

Skrevet

Da jeg var 20,tjente jeg 147,70 i timen og hadde både kvelds og helgetillegg. I matvarebutikk.

Skrevet

Jeg jobbet på en kiosk for 6-7 år siden, og fikk da 120,- timen (var da 21). Det var ganske dårlig den gang. Vi fikk nattillegg, søndagstillegg og hellidagstillegg tror jeg.

Hvis du ikke trives supergodt ville jeg vurdert å bytte til et sted du får tariff (for eksempel dagligvare), da får du nok 135-145,- timen, og tillegg på kveld og helg.

Skrevet

Du kan få mer, derfor synes jeg det er for lite. I en vanlig butikkjobb som følger tariff får du både høyere timelønn samt kvelds- og helgetillegg. IKEA, for eksempel, betaler mye bedre. Det samme gjør Kiwi. Du kan fint få en annen servicejobb siden du har arbeidserfaring, og du kan fint tjene mer. Når det gjelder deltidsjobb for studenter synes jeg at det som avgjør hvorvidt lønna er dårlig eller ikke er om andre i samme bransje tjener mer. Det gjør de hos deg.

Anonymous poster hash: 9a9d4...350

Dette forutsetter at bedriften faktisk har tariffavtale. Ifølge arbeidsmiljøloven så er det ingen satt minstelønn og man har heller ikke krav på helg/kveldstillegg.

Når dette er sagt så synes jeg ikke du får spesielt bra timelønn nei. Den beste måten å få tariffavtale er jo å organisere seg i f.eks Handel og Kontor. Du kan jo eventuelt ta opp med sjefen din at du ønsker høyere lønn.

Skrevet

Hva med å få deg jobb på sykehjem under studiene? Du får da høyere lønn, tillegg og erfaring.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det høres lite ut. Selv har jeg 145.

Anonymous poster hash: 265a4...3d0
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

På sykehjem vil du få 143,66 i timen, pluss 45,- i kveldstillegg og 50,- i helgetillegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...