Gå til innhold

Det berømte sparket i ræva, og litt annet jeg lurer på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter og ha klart å gå ned ca 6 kg på egenhånd, har alt stoppet opp. Jeg har ikke motivasjon, vekta går verken opp eller ned og jeg er særdeles utålmodig!

Vil ha litt action igjen i dette!

Jeg er 167 høy, startet på 99 kg, er nå 93(+- 1 kg), sliter med dårlige knær som vil få det såå mye bedre hvis jeg dropper litt vekt + at jeg har 2 barn som mer en gjerne skulle hatt mamma med på mer ting. Det skulle jo være motivasjon nok, men det går bare ikke.

Så er det også dette med maten.. Hvordan leve sunnere når ungene vrenger seg i vemmelse over maten de får i stede for pølse og spaghetti. Vil jo at de også skal lære seg og leve sunnere..

Noen som har gode nybegynnertips til hvordan/hva man også kan få ungene til å spise i starten?

Hvordan bør jeg legge opp matvanene iløpet av en dag?

Og hva er greit og pakke innpå?

Takker for alle gode svar jeg får :)

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hellstrøm har ofte kommet med forslag til at barna i større grad bør delta under middagsforberedelsene, og Jo Frost (Barnepiken) oppfordrer foreldrene til å ta med ungene på handleturer slik at de får sett med egne øyne hva slags varer som eksisterer i matbutikkene. Jeg tror ungene liker å føle seg viktige og inkludert når de får bestemme litt, og får være med hele veien fra start til mål.

Men så er det veldig mye opp til deg også. Hvis du BARE kjøper ferdigprossessert mat, så sier det jo seg selv at barna ikke får sjansen til å lære noe som helst om det de får i seg. Be dem om å skrive handlelister, eller få dem til å lage en ukemeny med varierte middager.

Inkluder dem, spør dem om råd. Informer dem om ingrediensene, lær dem matvett!!! La dem lage en matrett hver i uka, - gjerne noe som ikke er så vanskelig i starten. Jeg vedder på at de er nysgjerrige etter å lære og bevise hva de kan hvis de bare får sjansen og friheten til det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Lag andre varianter av det barna har fått før.

Pølse og spaghetti? Hva med kyllingpølse og spaghetti? Spaghetti og kjøttboller? Bruk karbonadedeig og lag kjøttbollene selv. Lag også spaghettisausen selv ved å ha raspet gulrøtter, selleri, finhakket løk og tomatpurre i en panne og la det surre med kjøttet.

Lag fiskepakker slik som de viser på tv-reklamen.

Lær barna at de ikke får vrenge seg, at de skal smake på alt og hvis de fortsatt ikke liker så kan de spise det de liker på tallerkenen.

Man går ned i vekt ved å redusere inntaket. Hos meg er denne reduksjonen på ca 700 kalorier pr dag og har gitt gode resultater. Det er også viktig å kvitte seg med mandagssyken: dette gikk dårlig, begynner igjen på mandag. Start der du er med neste måltid.

Skrevet

La ungene gå sultne om de nekter å spise maten du gir dem. Du gjør de ikke en tjeneste ved å skjemme de bort. Mennesker er tilpasningsdyktige, og de blir sikkert vant til ordentlig, sunn mat.

Skjønner ikke hvorfor folk er så livredd for å ikke føye ungene sine i hvert minste innfall de får... Hva slags folk blir det av slikt?

Anonymous poster hash: 9fda0...186
  • 2 uker senere...
Skrevet

Spiser de ikke middagen, må de vente til kvelds, så der er jeg godt igang.. de er med og lager mat, men er så kresne til tider at de kan ønske seg noe til middag, men ikke vil ha når det kommer på bordet.

Lager mye av maten fra bunn av, pga at jeg ikke tåler melk så bra.. Og er utrolig mye produkter som går ut pga det. Sauser lages av sjy etter steking og blir godt mottatt av ungene. Smaker jo også mye bedre enn ferdigposer :)

De er med og handler, det synes de er moro. Noe grønnsaker liker de, andre er visst helt pyton. Men de prøver motvillig nye ting, og minstemann fant sånn ut at blomkål ikke var så ille..

Selv liker jeg det meste av grønt og frukt.. Men var noen som sa at det ikke var bra og spise bare sånt når man skulle ned i vekt.. Stemmer det? At jeg burde ha med kylling eller noe annet magert kjøtt også..

Skrevet

Men, så over til alvoret..

Er 30 år, ca 167 høy og veier 94 kg. Det meste av vekta er på lår, rompe og mage.

Jeg VIL ned i vekt, men er så usikker på dette med kostholdet og kaloriinntak og alt i hop.

For å få hjelp til dette på ett treningssenter for eksempel, må jeg melde meg inn da? Eller kan jeg få satt opp en kostholdsplan utenom?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror. Nok treningssenteret krever at du melder deg inn.

Har du sett på sidene til Grette Roede? Er en del gratis funksjoner der som ikke krever medlemskap. Ellers finnes VGs vektklubb, der du får eksperter du kan spørre samt gruppechat.

Gjest Runforit
Skrevet

Frukt og grønt er selvsagt bra :)

Men husk at frukt har en del fruktsukker så det er naturens godteri; altså ikke noe du skal spise på konstant. Tenk på det som et mellommåltid/dessert/kveldskos. 2-3 frukt om dagen er ikke farlig :)

For at du skal få en sunn(og varig) vektnedgang så er det viktig at du legger om livsstilen med mat som du faktisk kan leve med resten av livet. Det vil si at om hovedkilden din til næring per i dag er frukt og grønnsaker så vil du gå på en smell da det ikke er nok næring i lengden.

Proteiner metter fortere og lengre enn karbohydrater. En trenger også mye mindre karbohydrater enn det som har blitt normalen i dag. Det betyr ikke at du trenger å kutte det ut, men redusere mengden.

Når fokuset blir på proteiner og fett(fra oljer, nøtter, avokado etc) og mindre karbohydrater(bare trege, ikke hvit ris/pasta etc) så vil du merke at du ikke bare får mer stabilt blodsukker, men at du er mett lengre enn på salater og raske karbohydrater.

Jeg gikk fra å være gal av sult rundt middagstider til "Kjenner jeg er litt sulten så er på tide med litt middag". Ulvesulten forsvinner; veldig deilig :) I tillegg vil du få mindre søtsug. Lørdagsgodt for meg kan være en halv plate mørk sjokolade og litt frukt, kontra før som var smågodt, potetgull etc. Så å øke med proteiner og fett er absolutt en varm anbefaling fra meg iallefall :)

Skrevet

Og sitte å veie å notere opp mat har jeg ikke tålmodighet til.. Faren min holder på sånn og jeg ser jeg fort hadde blitt lei.. I utgangspunktet er jeg ute etter og lære hvilken mat som metter lengre, og som ikke blir liggende som en stein i magen. Liker og gå turer, men har opplevd at det blir vondt(i magen) og tungt pga middagen..

Skrevet

Og sitte å veie å notere opp mat har jeg ikke tålmodighet til.. Faren min holder på sånn og jeg ser jeg fort hadde blitt lei.. I utgangspunktet er jeg ute etter og lære hvilken mat som metter lengre, og som ikke blir liggende som en stein i magen. Liker og gå turer, men har opplevd at det blir vondt(i magen) og tungt pga middagen..

Proteinrike matvarer som kjøtt, fisk,egg, fugl, skyr og cottage cheese, fet fisk gir f.eks. både sunt fett og proteiner. Gode kilder til sunt fett er f.eks. olivenolje, kokosolje, avocado og smør. Karbohydrater fra hovedsaklig grønnsaker og evt belgfrukter og grove kornprodukter.

For å slippe å veie maten kan du bruke hånden din som mål. En håndflate (fra håndleddet til der fingrene starter, og omtrent samme tykkelse som hånden din) med kjøtt, fisk eller fugl og dobbelt så mye grønnsaker. Skal du ha potet i tillegg, er det nok med èn liten potet. Med mindre du går for lavkarbo, kan det være greit å begrense sausmengde til etpar ss. Men bruk for all del god hjemmelaget saus og ikke lett/poseprodukter. (Ikke fordi man kan drukne alt i saus på lavkarbo heller, men man kan spise mere fett når man ikke spiser korn, ris, poteter og frukt).

Når det gjelder salater, kan du i grunnen spise så mye salatgrønnsaker du vil, og bereng proteinmengden etter håndflatemodellen hvis du bruker salaten som lunsj.

La det gjerne gå en times tid eller to fra du har spist til du mosjonerer, det kan hende at det hjelper mot den tunge følelsen i magen. Selv unngår jeg brød og annen melmat, ris/risgrøt og pasta fordi det gjør meg oppblåst i magen. De dagene jeg skal trene, spiser jeg gjerne et litt lettere måltid enn ellers, f.eks. fisk i stedet for kjøtt, eller en suppe med litt bacon eller kyllingstrimler i. Og husk å drikke nok vann, jeg merker det på fordøyelsen med èn gang hvis jeg drikker for lite vann.

Håper dette kan være til hjelp :)

.

Skrevet

Tusen takk for flotte svar alle sammen :)

Så en annen ting.. Hører snakk om idealvekt. Hvordan finner man ut av sånt? Tenker som så at kommer jeg ned på 75-80 kg skal jeg være veldig godt fornøyd i første omgang :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...