Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man leier en leilighet. Og noe blir ødelagt/ryker uten at noen gjorde noe uforsvalig. Og man umiddelbart melder ifra til huseier.Og huseier tar ene og alene avgjørelse på å skifte ut det som er ødelagt. Og senere bestemmer at vi skal betale uten å ha hatt noe som helst å si iht hvilke firma som er brukt og pris på det som er byttet ut osv.. er det greit? Det syns nemlig ikke jeg!:/ (leiekontrakten er veldig diffus når det gjelder beskrivelse av hvilke part som er ansvarlig)

Anonymous poster hash: 1e969...184

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man leier en leilighet. Og noe blir ødelagt/ryker uten at noen gjorde noe uforsvalig. Og man umiddelbart melder ifra til huseier.Og huseier tar ene og alene avgjørelse på å skifte ut det som er ødelagt. Og senere bestemmer at vi skal betale uten å ha hatt noe som helst å si iht hvilke firma som er brukt og pris på det som er byttet ut osv.. er det greit? Det syns nemlig ikke jeg!:/ (leiekontrakten er veldig diffus når det gjelder beskrivelse av hvilke part som er ansvarlig)

Anonymous poster hash: 1e969...184

Les husleieloven. Den er forøvrig ufravikelig, og det kan ikke avtales dårligere vilkår i kontrakten enn det som følger av loven. Ellers kan du jo sende mail til en av leieboerforeningene, de har peiling på slikt.

• Liker 1
Skrevet

Hva ble ødelagt?

Anonymous poster hash: 6a45a...49b

Skrevet

Les husleieloven. Den er forøvrig ufravikelig, og det kan ikke avtales dårligere vilkår i kontrakten enn det som følger av loven.

Hva betyr dette på norsk?

Anonymous poster hash: d83a3...719

• Liker 1
Skrevet

Når du ikke har ødelagt det så skal ikke du betale for det.

Hvis for eksempel komfyren som tilhører leiligheten blir ødelagt uten at du har gjort dette med vilje så er det utleiers ansvar. Men altså, hvis du er dum og ødelegger noe uten å tenke deg om så kan de jo selvfølgelig kreve at du legger ut for det.

Skrevet

Hva betyr dette på norsk?

Anonymous poster hash: d83a3...719

Kjøp deg en ordbok.

Anonymous poster hash: 69b3e...6cb

• Liker 3
Skrevet

Les kontrakten nøye og husleieloven.

Det er normalt at det blir "wear and tear" på en leilighet - dvs. den vil ikke være i nøyaktig samme stand når du flytter ut. Men betydelige skader skal erstattes. Utleier skal ikke sitte med tap.

Det er vanskelig å si noe mer spesifikt uten å vite hva det er. Jeg både leier og er utleier så kunne antakelig gitt et svar.

Generelt skal ting repareres før de erstattes. Hvis skaden ikke kan repareres og MÅ erstattes og du mener utleier har tatt en for høy pris kan du sjekke hva som er markedspris for erstatning.

Skrevet

Det er ikke normalt at leietaker må betale utgifter når gjelder reperasjoner. Jeg har bodd i en rekke leiligheter og opplevd at mye har gått galt uten at det har vært min feil. (type at det ikke har blitt lagt membran på badet, sånn at det begynner å lekke fra badet osv..). Jeg har aldri måttet betale noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...