milco Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har hele livet mitt vært stor og er til tider fryktelig lei det! Noen dager ønsker jeg å være tynn, andre dager tenker jeg at jeg får bare være som jeg er.. Men innerst inne vet jeg at det beste er å gå ned noen kg... Jeg er 178cm og veier ca 115.. Har ikke noe spesielt mål om hvor mye jeg vil gå ned, da jeg aldri har vært slank, og vet ikke når jeg føler at jeg er passe Men jeg burde nok sikkert gå ned 40 kg.. Grunnene for at jeg vil gå ned er for min egen helse.. For å kunne føle meg vel og kjøpe normale klær i normale butikker.. Kunne reise til syden uten å gjemme meg inni masse håndkler på stranden.. Slippe å alltid være "hun store".. Og sist men ikke minst, jeg og samboeren min prøver å få barn, har prøvd et år uten hell.. Jeg føler ikke at jeg er noen lat person i det hele tatt.. Vi driver stort sett alltid med noe, nå har vi et stort hus som vi pusser opp, som tar opp masse tid og energi. Jeg har også anskaffet meg en hund, som jeg går turer med Jeg har flere ganger iløpet av årene vært medlem av treningsstudio. Har vært flink i perioder men så har det bare dabbet av. Føler at jeg aldri har fått noe ut av det. Jeg ønsker heller å finne andre løsninger som jeg kan komme i form med. Feks det med å gå turer med hunden min og til vinteren vurderer jeg å kjøpe meg ski Har også tenkt til å kanskje kjøpe meg noen vekter så jeg kan gjøre noen øvelser hjemme.. Men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gripe det an! Regner med det kommer sikkert masse kommentarer fra naturlige slanke mennesker der ute som mener det BARE er å gjøre ditt og datt.. Jeg ønsker kontakt, tips og råd av andre der ute som kanskje er i samme situasjon, har vært i samme situasjon eller som bare har peiling og forståelse rundt problemet
Gjest Runforit Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 For det første; bra at du vil ta tak på helsen din! Når det er sagt; om du vil ned i vekt så må du starte på kjøkkenet. Du kan gå tusen turer og være aktiv som bare det, men spiser du mer kalorier enn du forbrenner så er du like langt. Start med å logge inn hvor mange kalorier du inntar per i dag og trekk fra 500 kca. Bare der har du en vektnedgang på 0,5 kg i uka. All aktivitet utover det vil gjøre at du går enda mer ned i vekt.
milco Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg prøvde det en gang! Jeg lastet ned en app, shapeup tror jeg den het.. Der plottet jeg inn ALT jeg spiste, og den regnet kalorier.. Jeg var flink og var ofte under det jeg skulle, men gikk ikke ned et gram!!! Prøvde det i noen uker, men ble ikke akkurat motivert til å fortsette.. 1
Gjest Runforit Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg prøvde det en gang! Jeg lastet ned en app, shapeup tror jeg den het.. Der plottet jeg inn ALT jeg spiste, og den regnet kalorier.. Jeg var flink og var ofte under det jeg skulle, men gikk ikke ned et gram!!! Prøvde det i noen uker, men ble ikke akkurat motivert til å fortsette.. Med mindre du har stoffskifte problemer så er det imot naturens lov at du ikke går ned i vekt ved underskudd. Og hva er noen uker? Du må jo endre livsstilen ved å endre kaloriinntaket permanent. Å gå tilbake til gamle matvaner etter 2 uker vil jo ikke gjøre noe for deg. 1
Thorn Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg tror at om man ikke er der mentalt, så er det utrolig vanskelig å gå ned i vekt og ikke minst holde seg der. Når motivasjonen er på plass, er det bare å sette i gang pronto! Tror det kan være et godt tips å skrive ned hvorfor du er motivert nå. Det kommer garantert til å skorte på motivasjonen innimellom, og da er det greit å kunne minne seg selv på hvorfor man begynte. Ellers gjelder det å finne sin egen oppskrift på resten. For meg funker det med klistremerkebelønning for hver treningsøkt (med lav terskel for hva trening er), å spise og lite, kutte ned på sukker og hvitt mel og spise mer frukt og grønt. Så enkelt, og så vanskelig. Jeg gikk ned 15 kilo på den måten for fire år siden, men alt skled ut da jeg skiftet jobb og fikk en mer hektisk hverdag. I tillegg fikk jeg ryggproblemer, og på halvannet år hadde jeg gått opp nesten 20 kilo. Jeg sluttet å veie meg et sted på veien, men er sikker på at jeg veide 90 kilo på mitt tyngste (er 168 høy). Tok tak og gikk ned til 80, og har lagt og vippet rundt 80 de siste to årene. Nå er motivasjon og helse på plass igjen, og jeg er på vei videre nedover. Ellers syns jeg det er veldig greit å ha treningsdagbok her inne! Det føles veldig forpliktende å ha skrevet opp treningsmål og vektmål, man må liksom bare følge opp når det ligger ute på nett så alle kan lese det! Du kan også gjerne bli med på tråden for oss som skal ned 20 kilo eller mer
Lettpåtå Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg prøvde det en gang! Jeg lastet ned en app, shapeup tror jeg den het.. Der plottet jeg inn ALT jeg spiste, og den regnet kalorier.. Jeg var flink og var ofte under det jeg skulle, men gikk ikke ned et gram!!! Prøvde det i noen uker, men ble ikke akkurat motivert til å fortsette.. Med mindre kroppen din ikke følger de andre fysiske lovene på jorden, så kan ikke det stemme. Hvor mange kalorier lå du i underskudd per dag?
Gjest Bond Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Selv om mange sier at kostholdet teller mest - og det gjør vel for folk flest, var redningen for min del å begynne å trene mer og tenke langsiktig. Jeg hater å begrense matinntak og nekte meg ting - det ender bare opp med gigantiske sprekk. Jeg spiser egentlig ikke dårlig, men liker å leve godt og lage god mat. Spiser lite junk og lignende, men synes det hadde vært synd å måtte utelukke noen matvarer og ingredienser eller at alt må være lavfett eller lavkarbo. Spiser hva jeg vil kalle normalt uten å være ror hysterisk med noe. Er det kake på jobb, spiser jeg det også. For min del var en mye bedre løsning å drive med skikkelig høyintensitetstrening. Det er ikke SÅ vanskelig å trene bort 500kcal. Det skal mye mer til enn turer med hunden, men det er heller ikke uoverkommelig. Tror snittet mitt var kanskje lavere enn 0,5kg i uken og det gikk i rykk og napp, men gikk da stadig ned. Ofte fortere i størrelsene enn selve kiloene, men viktig å bruke både målebånd og vekt. Kanskje ikke helt etter boka, men jeg har funnet en vane som funker, og jeg har til slutt blitt ganske gla i å trene. Tung trening er litt avhengighetsdannende mtp lykkefølelse. Jeg syntes ikke det før, men nå blir jeg rastløs om det blir for mange dager i ro grunnet jobb eller en skade eller lignende Så tipset mitt er å finne det du trives med. Ikke vær redd å teste forskjellige kostholdsplaner og trening. Vi er forskjellige og det er forskjellig hva vi trives med mtp spisevaner og treningsmengder. Jeg kunne for eksempel aldri gå på lavkarbo, men det funker for andre. Noen sverger til periodisk faste, noen sverger mest til styrke, andre til kardio, og tredje til kombinasjon. Finn det som passer til deg, og noe du kan leve med. Ikke tenk på diett, tenk på livsstilsendring. Det som er viktig er å tenke langsiktig - om du merker du ikke trives med en løsning er det viktig at man ikke går tilbake til gamle vaner. Om du ikke går ned en periode, heller ikke verdens undergang. Så lenge man går ikke opp er noen flatere perioder ikke verdens undergang. Du skal ikke være perfekt neste sommer, du skal få til en livsttidsendring. Alle små grep teller i lengre løp
milco Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg tror at om man ikke er der mentalt, så er det utrolig vanskelig å gå ned i vekt og ikke minst holde seg der. Når motivasjonen er på plass, er det bare å sette i gang pronto! Tror det kan være et godt tips å skrive ned hvorfor du er motivert nå. Det kommer garantert til å skorte på motivasjonen innimellom, og da er det greit å kunne minne seg selv på hvorfor man begynte. Ellers gjelder det å finne sin egen oppskrift på resten. For meg funker det med klistremerkebelønning for hver treningsøkt (med lav terskel for hva trening er), å spise og lite, kutte ned på sukker og hvitt mel og spise mer frukt og grønt. Så enkelt, og så vanskelig. Jeg gikk ned 15 kilo på den måten for fire år siden, men alt skled ut da jeg skiftet jobb og fikk en mer hektisk hverdag. I tillegg fikk jeg ryggproblemer, og på halvannet år hadde jeg gått opp nesten 20 kilo. Jeg sluttet å veie meg et sted på veien, men er sikker på at jeg veide 90 kilo på mitt tyngste (er 168 høy). Tok tak og gikk ned til 80, og har lagt og vippet rundt 80 de siste to årene. Nå er motivasjon og helse på plass igjen, og jeg er på vei videre nedover. Ellers syns jeg det er veldig greit å ha treningsdagbok her inne! Det føles veldig forpliktende å ha skrevet opp treningsmål og vektmål, man må liksom bare følge opp når det ligger ute på nett så alle kan lese det! Du kan også gjerne bli med på tråden for oss som skal ned 20 kilo eller mer Åja, finnes det er en slik tråd?! Da skal jeg finne den :D Jeg tok en kjapp kikk istad for å se om jeg fant noen sånne tråder, men fant ikke.. Lette nok ikke godt nok Jeg har alltid hatt problemer med motivasjonen, føler jeg alltid har vært en slik person som aldri har fått til noe... Jeg er litt sånn, som jeg skrev i første innlegg, at noen dager hater jeg kroppen min og tenker at jeg skal gjøre alt for å gå ned i vekt, mens en annen dag driter jeg i det og tenker at jeg får være som jeg er.. Hadde jeg enda kun tenkt at noe må gjøres!! Jeg mangler også troen på meg selv, tror ikke at jeg kan få til noen ting.. Derfor tror jeg heller ikke at jeg tør å lage en slike dagbok, for jeg tror ikke at jeg kommer til å få det til.. Jeg har også akkurat sluttet å røyke, holdt oppe i over en uke nå! (Klapp på skuldra:p) Jeg hadde heller aldri trodd jeg skulle være så viljesterk at jeg skulle få det til, men så langt har det gått bra! Har virkelig trua på meg selv nå.. Håper også at jeg kan få den trua når det kommer til slanking..
milco Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2013 Med mindre kroppen din ikke følger de andre fysiske lovene på jorden, så kan ikke det stemme. Hvor mange kalorier lå du i underskudd per dag? Nå måtte je gå inn på appen og sjekke, for det er snart et år siden jeg drev med det På appen har jeg tastet inn høyde og vekt osv, og den sier at jeg skal spise under 1945kcal for å gå ned enten 0,5 eller 1 kg i uka..
milco Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2013 Selv om mange sier at kostholdet teller mest - og det gjør vel for folk flest, var redningen for min del å begynne å trene mer og tenke langsiktig. Jeg hater å begrense matinntak og nekte meg ting - det ender bare opp med gigantiske sprekk. Jeg spiser egentlig ikke dårlig, men liker å leve godt og lage god mat. Spiser lite junk og lignende, men synes det hadde vært synd å måtte utelukke noen matvarer og ingredienser eller at alt må være lavfett eller lavkarbo. Spiser hva jeg vil kalle normalt uten å være ror hysterisk med noe. Er det kake på jobb, spiser jeg det også. For min del var en mye bedre løsning å drive med skikkelig høyintensitetstrening. Det er ikke SÅ vanskelig å trene bort 500kcal. Det skal mye mer til enn turer med hunden, men det er heller ikke uoverkommelig. Tror snittet mitt var kanskje lavere enn 0,5kg i uken og det gikk i rykk og napp, men gikk da stadig ned. Ofte fortere i størrelsene enn selve kiloene, men viktig å bruke både målebånd og vekt. Kanskje ikke helt etter boka, men jeg har funnet en vane som funker, og jeg har til slutt blitt ganske gla i å trene. Tung trening er litt avhengighetsdannende mtp lykkefølelse. Jeg syntes ikke det før, men nå blir jeg rastløs om det blir for mange dager i ro grunnet jobb eller en skade eller lignende Så tipset mitt er å finne det du trives med. Ikke vær redd å teste forskjellige kostholdsplaner og trening. Vi er forskjellige og det er forskjellig hva vi trives med mtp spisevaner og treningsmengder. Jeg kunne for eksempel aldri gå på lavkarbo, men det funker for andre. Noen sverger til periodisk faste, noen sverger mest til styrke, andre til kardio, og tredje til kombinasjon. Finn det som passer til deg, og noe du kan leve med. Ikke tenk på diett, tenk på livsstilsendring. Det som er viktig er å tenke langsiktig - om du merker du ikke trives med en løsning er det viktig at man ikke går tilbake til gamle vaner. Om du ikke går ned en periode, heller ikke verdens undergang. Så lenge man går ikke opp er noen flatere perioder ikke verdens undergang. Du skal ikke være perfekt neste sommer, du skal få til en livsttidsendring. Alle små grep teller i lengre løp Det er sånn jeg er også! Jeg vil ikke gå på noen shakekur eller noe, jeg vil gjøre endringer jeg kan leve godt med! Men synes det er vanskelig å finne den forandringen som passer for meg! Er også veldig kresen i matveien, noe som gjør alt mye vanskeligere Skjønner at gåturer med hunden ikke fjerner kiloene på et blunk, men jeg tror det kan hjelpe Også hvis gjør andre ting, som styrkeøvelser, svømming, ski og fjellturer... Hva slags trening drev du med?
Gjest Bond Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 Begynte med mye spinning, og faktisk BodyPump. Etter hvert ble BodyPump ikke utfordrende nok, men jeg syntes det var bra begynnelse, og saltrening funka bra da. Effektivt å bli ferdig i løpet av en time og ikke like skummelt som i frivektsavdeling i begynnelsen. Og fikk trent litt på teknikk med lettere vekter og mange speil Da etter hvert begynte jeg med tyngre styrke og spinning. Men har alltid hatt mer fokus på spinning enn styrke, og trener gjerne ganske hardt, kjørte egne løp med spinning så jeg ikke var begrenset til de 45-60 minutters timene på senteret der det var mange pauser. Nå mest løping og styrke, og begynte nylig med joga. Var småskada i sommeren etter jeg begynte litt for ivrig med løping og fikk beinhinnebetennelse. Men back in business nå også med løping. Men er mer jevnt fordelt med styrke og løping nå, men langsiktig vil jeg øke på løping fram til neste år. Men er litt forsiktig akkurat nå etter sommeren og skaden. Joga ser jeg egentlig ikke som trening men avslapping. Trives godt med opplegget altså - og har faktisk fått LYST å trene, den er litt ny En annen ting som funker for meg er å ikke spise når jeg ikke er sulten. Er jeg ikke sulten på morgenen, har jeg ikke frokost. Om man spiser ganske balansert og fornuftig, sier kroppen ifra hva den trenger. Trenger ikke å hive på seg 5 måltider og frokost og mellommåltider og whatnot.. For noen (som meg) funker det bedre med færre og større måltider.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har hele livet mitt vært stor og er til tider fryktelig lei det! Noen dager ønsker jeg å være tynn, andre dager tenker jeg at jeg får bare være som jeg er.. Men innerst inne vet jeg at det beste er å gå ned noen kg... Jeg er 178cm og veier ca 115.. Har ikke noe spesielt mål om hvor mye jeg vil gå ned, da jeg aldri har vært slank, og vet ikke når jeg føler at jeg er passe Men jeg burde nok sikkert gå ned 40 kg.. Grunnene for at jeg vil gå ned er for min egen helse.. For å kunne føle meg vel og kjøpe normale klær i normale butikker.. Kunne reise til syden uten å gjemme meg inni masse håndkler på stranden.. Slippe å alltid være "hun store".. Og sist men ikke minst, jeg og samboeren min prøver å få barn, har prøvd et år uten hell.. Jeg føler ikke at jeg er noen lat person i det hele tatt.. Vi driver stort sett alltid med noe, nå har vi et stort hus som vi pusser opp, som tar opp masse tid og energi. Jeg har også anskaffet meg en hund, som jeg går turer med Jeg har flere ganger iløpet av årene vært medlem av treningsstudio. Har vært flink i perioder men så har det bare dabbet av. Føler at jeg aldri har fått noe ut av det. Jeg ønsker heller å finne andre løsninger som jeg kan komme i form med. Feks det med å gå turer med hunden min og til vinteren vurderer jeg å kjøpe meg ski Har også tenkt til å kanskje kjøpe meg noen vekter så jeg kan gjøre noen øvelser hjemme.. Men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gripe det an! Regner med det kommer sikkert masse kommentarer fra naturlige slanke mennesker der ute som mener det BARE er å gjøre ditt og datt.. Jeg ønsker kontakt, tips og råd av andre der ute som kanskje er i samme situasjon, har vært i samme situasjon eller som bare har peiling og forståelse rundt problemet Vil bare si en ting, jeg ble syk i julen ifjor der jeg plutselig ikke klarte å spise eller drikke noe med sukker i, jeg er ikke stor av meg - men jeg gikk ned 15kg på et halvt år - KUN på å kutte ut alt av brus,energidrikke, sjokolade og godter.. Så det er en veldig fin start om du skal ned i vekt altså (fant jeg ut!), ellers er det veldig mange fine råd du har fått her mtp mat regelmessig og mosjon! Og ikke minst, vær tålmodig. Anonymous poster hash: d53be...ad2
milco Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #13 Skrevet 7. oktober 2013 Begynte med mye spinning, og faktisk BodyPump. Etter hvert ble BodyPump ikke utfordrende nok, men jeg syntes det var bra begynnelse, og saltrening funka bra da. Effektivt å bli ferdig i løpet av en time og ikke like skummelt som i frivektsavdeling i begynnelsen. Og fikk trent litt på teknikk med lettere vekter og mange speil Da etter hvert begynte jeg med tyngre styrke og spinning. Men har alltid hatt mer fokus på spinning enn styrke, og trener gjerne ganske hardt, kjørte egne løp med spinning så jeg ikke var begrenset til de 45-60 minutters timene på senteret der det var mange pauser. Nå mest løping og styrke, og begynte nylig med joga. Var småskada i sommeren etter jeg begynte litt for ivrig med løping og fikk beinhinnebetennelse. Men back in business nå også med løping. Men er mer jevnt fordelt med styrke og løping nå, men langsiktig vil jeg øke på løping fram til neste år. Men er litt forsiktig akkurat nå etter sommeren og skaden. Joga ser jeg egentlig ikke som trening men avslapping. Trives godt med opplegget altså - og har faktisk fått LYST å trene, den er litt ny En annen ting som funker for meg er å ikke spise når jeg ikke er sulten. Er jeg ikke sulten på morgenen, har jeg ikke frokost. Om man spiser ganske balansert og fornuftig, sier kroppen ifra hva den trenger. Trenger ikke å hive på seg 5 måltider og frokost og mellommåltider og whatnot.. For noen (som meg) funker det bedre med færre og større måltider. Jeg har prøvd spinning noen ganger, synes egentlig at det er ålreit, men jeg klarer ikke å stille inn sykkelen ordentlig tror jeg, får så sinnsykt vondt i håndleddene at jeg klarer ikke tenke på noe annet! Yoga har jeg prøvd litt, det er ganske ålreit! Det føles litt ut som avslapping ja, men jeg kjenner det i kroppen etterpå Jeg tror heller ikke det funker for meg å spise fem ganger om dagen.. Jeg pleier å spise to eller tre og synes det passer meg.. De gangene jeg har prøvd å spise ofte har jeg endt opp med nesten å legge på meg, fordi jeg spiser mer i løpet av en dag enn det jeg vanligvis hadde gjort..
milco Skrevet 7. oktober 2013 Forfatter #14 Skrevet 7. oktober 2013 Vil bare si en ting, jeg ble syk i julen ifjor der jeg plutselig ikke klarte å spise eller drikke noe med sukker i, jeg er ikke stor av meg - men jeg gikk ned 15kg på et halvt år - KUN på å kutte ut alt av brus,energidrikke, sjokolade og godter.. Så det er en veldig fin start om du skal ned i vekt altså (fant jeg ut!), ellers er det veldig mange fine råd du har fått her mtp mat regelmessig og mosjon! Og ikke minst, vær tålmodig. Anonymous poster hash: d53be...ad2 Det regner jeg med! Men hvis jeg måtte kutte ALT slik hadde jeg gått på veggen Jeg klarer å holde meg unna i uka, men på helg er det godt å unne seg litt sjokolade;) Jeg har forresten bytta ut cola med pepsi max og sukkersaft med fun light Noen mener det er like ille, ikke vet jeg.. Noen som har tanker om det?
Gjest Bond Skrevet 7. oktober 2013 #15 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har prøvd spinning noen ganger, synes egentlig at det er ålreit, men jeg klarer ikke å stille inn sykkelen ordentlig tror jeg, får så sinnsykt vondt i håndleddene at jeg klarer ikke tenke på noe annet! Yoga har jeg prøvd litt, det er ganske ålreit! Det føles litt ut som avslapping ja, men jeg kjenner det i kroppen etterpå Jeg tror heller ikke det funker for meg å spise fem ganger om dagen.. Jeg pleier å spise to eller tre og synes det passer meg.. De gangene jeg har prøvd å spise ofte har jeg endt opp med nesten å legge på meg, fordi jeg spiser mer i løpet av en dag enn det jeg vanligvis hadde gjort.. Neste gang du skal på timen, spør for hjelp fra instruktøren, riktig sittestilling er veldig viktig og det skal ikke gjøre vondt i noen ledd. Kan også være du fordeler vekten feil, man skal sitte lett, og ikke henge på rattet. Men forklar dette til instruktøren og få de til å hjelpe - de burde ha peiling. Det med yoga og lignende er at man må huske at rent treningsmessig bruker man ikke mange kalorier, selv om man kjenner det her og der etterpå. Mengde stølhet er ikke indikasjon av høy intensitet eller at man nødvendigvis har brukt mange kalorier, selv om man kan føle en viss masokistisk glede av den vonde følelsen. Det angående spising ble litt av det samme for meg, pluss at jeg måtte nærmest settte klokka for å huske å spise. Så det ble både motsatt effekt og fryktelig mye styr. Lytt til kroppen (men ikke søtsuget og behovet for kosespising)
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2013 #16 Skrevet 8. oktober 2013 Nå måtte je gå inn på appen og sjekke, for det er snart et år siden jeg drev med det På appen har jeg tastet inn høyde og vekt osv, og den sier at jeg skal spise under 1945kcal for å gå ned enten 0,5 eller 1 kg i uka.. Er ikke det energien en trenger for bare å opprettholde vekta? Må ned til 1200-1400 for å gå ned jeg....Anonymous poster hash: 48c90...67a 1
Gjest Ciegus Skrevet 8. oktober 2013 #17 Skrevet 8. oktober 2013 Jeg tror det viktigste er at du går systematisk og langsiktig til verks. Du kan ikke gi opp hvis resultatene uteblir i noen uker, da må du heller justere. Ta først en alvorlig kikk på kostholdet. Hvorfor er du overvektig? Du trenger ikke fortelle meg det, men du må vite det selv! Skyldes det småspising? Mye snop? Store utskeielser i helgene? Depresjoner? Kaloririk mat? For store porsjoner? Hvis du sliter med å finne årsaken må du logge ALT du spiser i en periode (noen uker) og se om du finner årsaken, be gjerne andre om en kikk. Og da logger du alt, også osteskiva som sniker seg inn mens du lager pizza. Når du så vet hva problemet er må du justere. Kutt ned på snop hvis det er problemet, prøv å spise færre men mer mettende måltider hvis problemet er småspising. Du trenger ikke snu hele livet opp ned på en gang. Å gå tur med hunden er flott mosjon, og du kan brenne en del på det hvis du går lange turer hver dag. Øk gjerne tempoet. Lykke til! Er ikke det energien en trenger for bare å opprettholde vekta? Må ned til 1200-1400 for å gå ned jeg....Anonymous poster hash: 48c90...67a Kommer an på hva man veier i utgangspunktet. 2
milco Skrevet 8. oktober 2013 Forfatter #18 Skrevet 8. oktober 2013 Er ikke det energien en trenger for bare å opprettholde vekta? Må ned til 1200-1400 for å gå ned jeg....Anonymous poster hash: 48c90...67a Spørs ikke det litt hvor stor man er da? 1
Gjest KateW Skrevet 8. oktober 2013 #19 Skrevet 8. oktober 2013 Som Bond (om jeg leser deg riktig) ønsket jeg å endre livsstil og bli sunnere, snarere enn å drive med noen kur. Jeg begynte med svømming, så har jeg gått videre med et nybegynnerprogram for å lære å jogge, det har vært luksus for meg, framgang og krysse av dag for dag. Nå utvider jeg med utholdenhet og styrketrening. Jeg mener at det aller viktigste er å finne noe som passer for deg, men som ikke er "latmannstrening". Etter et par år merket jeg at kun svømming ikke holdt for meg. Jeg svømte 2000 meter tre ganger i uka, uten økning i puls (nevneverdig) fordi jeg er god til å svømme. Jeg svømmer fortsatt, det er bra, men for å gå ned i vekt må pulsen opp. I tillegg spiser jeg mat som metter, balanserer mellom proteiner, grønnsaker og karbs. Drikker mye vann og grønn te. Får i meg vitaminer. Forrige gang jeg skulle ha mensen fikk jeg lyst på sjokolade, og det gikk opp for meg at det var to måneder siden sist jeg hadde tenkt på sjokkis. Ved å flytte fokus, og å holde oppe blodsukkeret tror jeg at man slutter å tenke på å UNNE seg ting hele tiden. Min motivasjon har hele tiden vært å være sunn, ikke å gå på diett. Tror det er smart!
Gjest Bond Skrevet 8. oktober 2013 #20 Skrevet 8. oktober 2013 Som Bond (om jeg leser deg riktig) ønsket jeg å endre livsstil og bli sunnere, snarere enn å drive med noen kur. Japp Men fokuset for min del er heller ikke å være sånn kjempesuperdupersunn hele forbanna tiden. Det er noe med at hvis man får kroppen og matinntaket noen lunde i balanse mtp næringsinnhold, mister man litt av den "lyst på noe" tanken - i grunn akkurat det du beskriver. Men, viktig for meg har vært at jeg ikke slavisk må tenke at jeg ikke har lov å spise ditten eller datten. At jeg ikke kan lage en finere middag en gang i blant fordi det bruker noen kaloririke ingredienser, at jeg burde absolutt alltid takke nei til bursdagskake på jobben, at man ikke skal spisee en is på en kjempevarm sommerdag når man sitter ute i sola, eller evt ha en god kald øl eller to når det passer. Slike ting. Men at man stort sett er fornuftig og hører på kroppen og ikke pøser på mat med mye sukker, salt og tomme kalorier. Om jeg skal konsekvent tenke at noe ikke er lov da er det jo ren tortur for meg.. Husker lavkarbo-tiden jeg prøvde i min ungdom. Tror jeg drømte faktisk om natten om stekte poteter til slutt, var så lysten på det hele tiden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå