Valentinia Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg skal bli mor nå etterhvert og lurer på hvordan permisjonen blir. Skjønner at det avhenger om man har en unge som er syk eller har kolikk osv. Men hvordan er denne tiden generelt? Blir det noe søvn? Er det koselig? Er det slitsomt? Hvor lenge varer det? Får faren perm når mor har perm så de kan være sammen som familie en tid og ha fri?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 Det er vel strengt tatt likt svar til alle spørsmålene her: ja og nei, det kommer helt an på. Og til spørsmålet om tid: mellom 7,5 og 12 mnd, alt ettersom hva dere velger, om du er alene osv. Anonymous poster hash: 92d6b...5e3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Foreldrene kan ikke ha permisjon samtidig men f.eks kan far ta ut ferie eller avspassere i blant. De første 14 dagene etter fødsel er det normalt at far er hjemme, de dagene må han avspassere, noen får med lønn og andre uten. Din permisjon starter 3 uker før termin (du kan velge tidligere men da får du mindre etterpå). Etter termin har du 14 uker som er dine, du kan dele de opp men må ta 6 uker rett etter fødsel. Far har og 14 uker. Ellers har dere 18 eller 28 uker som dere kan dele dere i mellom. 18 uker om dere velger 100% lønn eller 28 uker om dere velger 80% lønn. Noen trur at det er 21 og 31 uker men de 3 ukene før termin er trekt i fra fellespotten selv om det kun er mor som kan ta de 3 ukene, og hun må ta de. Merkelige NAV. 100% lønn er det som er mest lønnsomt for de fleste sies det, også har man lov til å ta ut permisjon uten lønn. Man må ta ut permisjonen innen 3 år etter fødsel, man kan og fordele det så man har f.eks 50% permisjon en stund. Husk at du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd for å få disse mnd med foreldrepenger, hvis ikke får du bare en engangssum på 35.000 kr. Vi skal ha 100% lønn og da mitt vikariat har gått ut (jeg har begynt på permisjonen men har ikke født ennå) og har tjent minst så skal jeg ha de 18 ukene med perm og ta ut noen uker uten inntekt. Mens samboer tjener bra. Jeg kan ikke svare på hvordan din permisjon blir, vi er alle forskjellige og babyene og. Jeg har jo ikke født ennå men ser for meg at det blir slitsomt men koselig.Anonymous poster hash: 8fdad...caa
Barcelone Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Foreldrene kan ikke ha permisjon samtidig men f.eks kan far ta ut ferie eller avspassere i blant. De første 14 dagene etter fødsel er det normalt at far er hjemme, de dagene må han avspassere, noen får med lønn og andre uten. Din permisjon starter 3 uker før termin (du kan velge tidligere men da får du mindre etterpå). Etter termin har du 14 uker som er dine, du kan dele de opp men må ta 6 uker rett etter fødsel. Far har og 14 uker. Ellers har dere 18 eller 28 uker som dere kan dele dere i mellom. 18 uker om dere velger 100% lønn eller 28 uker om dere velger 80% lønn. Noen trur at det er 21 og 31 uker men de 3 ukene før termin er trekt i fra fellespotten selv om det kun er mor som kan ta de 3 ukene, og hun må ta de. Merkelige NAV. 100% lønn er det som er mest lønnsomt for de fleste sies det, også har man lov til å ta ut permisjon uten lønn. Man må ta ut permisjonen innen 3 år etter fødsel, man kan og fordele det så man har f.eks 50% permisjon en stund. Husk at du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd for å få disse mnd med foreldrepenger, hvis ikke får du bare en engangssum på 35.000 kr. Vi skal ha 100% lønn og da mitt vikariat har gått ut (jeg har begynt på permisjonen men har ikke født ennå) og har tjent minst så skal jeg ha de 18 ukene med perm og ta ut noen uker uten inntekt. Mens samboer tjener bra. Jeg kan ikke svare på hvordan din permisjon blir, vi er alle forskjellige og babyene og. Jeg har jo ikke født ennå men ser for meg at det blir slitsomt men koselig.Anonymous poster hash: 8fdad...caa Trodde disse ukene ble trukket fra på fars 14 uker jeg...?
Gjest Keljo Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Trodde disse ukene ble trukket fra på fars 14 uker jeg...? Nei, de heter fødselspermisjon og går ikke av fedrekvoten:)
Barcelone Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Nei, de heter fødselspermisjon og går ikke av fedrekvoten:) Men han får ikke nødvendigvis betaling for dem?
Jenna Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Noen fedre har tariffavtale om lønn i fødselspermisjon, andre ikke. Det må dere sjekke med jobben hans.
Barcelone Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Good to know. Godt vi enda har noen måneder igjen så vi eventuelt kan spare opp hvis han ikke får betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå