Gjest Byliv Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Hvis man skal bytte navn? Hvordan er alle regler for det? Blant annet å erstatte navn med tidligere navn osv.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 Hvis man skal bytte navn? Hvordan er alle regler for det? Blant annet å erstatte navn med tidligere navn osv. Man kan hete nesten hva man vil i Norge, man kan endre navn når man trenger det og det er enkelt. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/andre/skjema/meldingsskjema-for-navneendring.html?id=450610 http://www.skatteetaten.no/nn/Skjema/Endre-navn/ Anonymous poster hash: a3b46...d64
Gjest Byliv Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 Hørte at minst 200 måtte ha det navnet du ønsket å bytte til?
hjärterdam Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Hørte at minst 200 måtte ha det navnet du ønsket å bytte til? Kommer an på hvilken tilknytning du har til navnet. Byttet til min manns, og han til mitt nå nylig, mitt er vi ca 70 som heter, og hans er den noen og 30.
Gjest Byliv Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 Hva om man ønsker å legge til navn du tidligere har hatt? Eller bytte ut et navn og erstatte det med et tidligere?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Hva om man ønsker å legge til navn du tidligere har hatt? Eller bytte ut et navn og erstatte det med et tidligere? Hva om man ønsker å legge til navn du tidligere har hatt? Eller bytte ut et navn og erstatte det med et tidligere? Det er ikke noe problem. Du kan ta som etternavn eller mellomnavn - Alle navn du har hatt tidligere - Et hvilket som helst slektsnavn/etternavn eller mellomnavn som dine foreldre, besteforeldre, oldeforeldre eller tippoldeforeldre har hatt - Samboer/ektefelles navn - Et hvilket som helst navn som har flere enn 200 bærere (sjekk her: http://ssb.no/navn ) Du kan endre navn uten videre en gang hvert tiende år, men trenger du å endre det oftere er ikke det noe problem, du må bare fylle ut en grunn i skjemaet og så lenge grunnen ikke er helt urimelig går det greit Du kan også fritt stokke rundt på alle disse navnene. Anonymous poster hash: a3b46...d64
Gjest Byliv Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Hva er ulempene ved å bytte navn? Hva må man formelt igjennom? Ringe banken? Få nytt vitnemål? Osv..?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Hva er ulempene ved å bytte navn? Hva må man formelt igjennom? Ringe banken? Få nytt vitnemål? Osv..? Du får en bekreftelse fra Folkeregisteret i posten. Send kopi av den til banken og evt. andre som måtte trenge det. Hos de fleste er det sikkert nok å bare si fra. Man trenger ikke nytt vitnemål, det vil da stå det gamle navnet, men det er helt normalt at folk bytter navn og du har jo uansett dokumentasjon på navneendringen. Anonymous poster hash: a3b46...d64
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #9 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg har byttet navn to ganger med fire års mellomrom og sendte inn bekreftelsen fra folkeregisteret til banken og studiested. I tillegg sa jeg fra til arbeidsgiver (epost). Husker ikke om jeg kontaktet noen andre. Og du må skaffe nytt pass. Anonymous poster hash: a3b46...d64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå