Gå til innhold

Sunne og enkle ovnsretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har dere noen tips til enkle og sunne ovnsretter? Tenker på noe jeg bare kan slenge i en form og så gjør det seg selv i ovnen, altså så lite steking/koking på forhånd som mulig. Feks noe med egg, cottage cheese, diverse grønnsaker, pasta, potet..?

Alt tas imot med takk!

Anonymous poster hash: 90015...df0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jeg også ha! Sliter sånn med å lage noe annet enn lasagne og kyllingform...:P

Skrevet

Gjerne noe jeg kan bruke torsken min i også :)

Skrevet

Fiskegrateng er ganske så enkelt å lage!

Ellers pleier jeg å lage buketter av blomkål, spre dem på et pakepapir i en langpanne, legg ved noen hvitløkskløfter delt i 2 eller 4 (evt. litt grovhakket løk). Drypp over litt olivenolje og kutt bacon i strimler som legges over. Stek i forvarmet ovn i ca 20-30 minutter på 200 grader til blomkålen er mør gjennom og gjerne har fått litt farge på toppen og baconet sprøtt. Dryss evt litt parmesan eller annen ost over.

Kan serveres med salat eller brød ved siden av, men også spises som den er.

Tar nesten ingen tid, lager seg selv og smaker mye bedre enn det høres ut. Dessuten er det like lett å lage til en person som til 6 personer.

Skrevet

Sei/torsk, hvitløk, chili, de grønnsakene du liker, valgfritt krydder og creme fresh blandes og legges i ildfast form. Strø eventuelt litt ost på toppen Serveres med varmt og fersk brød.

Anonymous poster hash: 81a92...f16
Gjest Nanne70
Skrevet

Gjerne noe jeg kan bruke torsken min i også :)

Denne - jeg ville ha brukt kremfløte, da :)

Skrevet (endret)

Dette er kanskje ikke hverdagsmat, men greit å fryse ned også. Retten er fra Tunis / nord-Afrika. Til 4 personer:

1,2-1,7 kg lammebog

5-6 løk (deles i to)

7-8 poteter (deles i to)

1-3 rød chili (deles i to)

5-7 tomater (deles i to)

litt safran, en knivsodd (kan sløyfes)

ca 2 strøkne ss gurkemeie

Olivenolje som dekker langpanna med ca en centimeter.

Litt salt

Ha olje i pannen, ha kjøtt, poteter m.m. fordelt i panna.

Stekes midt i ovnen på ca 180 grader til kjøttet er mørt, ca 1- 1,5 time. Snu på kjøttet par ganger under stekingen.

Kutt opp bredbladet persille og finhakk en stor løk. Strø over retten når den serveres på fatet, sammen med baguetter (smør er ikke nødvendig, man dypper brødet i olivenoljen, men pass på å ikke søle, gurkemeie er nesten umulig å få vekk fra klær).

En god chianti passer også om man vil ha vin til maten.

Endret av Alvina
Skrevet

Dette er kanskje ikke hverdagsmat, men greit å fryse ned også. Retten er fra Tunis / nord-Afrika. Til 4 personer:

1,2-1,7 kg lammebog

5-6 løk (deles i to)

7-8 poteter (deles i to)

1-3 rød chili (deles i to)

5-7 tomater (deles i to)

litt safran, en knivsodd (kan sløyfes)

ca 2 strøkne ss gurkemeie

Olivenolje som dekker langpanna med ca en centimeter.

Litt salt

Ha olje i pannen, ha kjøtt, poteter m.m. fordelt i panna.

Stekes midt i ovnen på ca 180 grader til kjøttet er mørt, ca 1- 1,5 time. Snu på kjøttet par ganger under stekingen.

Kutt opp bredbladet persille og finhakk en stor løk. Strø over retten når den serveres på fatet, sammen med baguetter (smør er ikke nødvendig, man dypper brødet i olivenoljen, men pass på å ikke søle, gurkemeie er nesten umulig å få vekk fra klær).

En god chianti passer også om man vil ha vin til maten.

Takk vennen.

Skrevet

Sei/torsk, hvitløk, chili, de grønnsakene du liker, valgfritt krydder og creme fresh blandes og legges i ildfast form. Strø eventuelt litt ost på toppen Serveres med varmt og fersk brød.

Anonymous poster hash: 81a92...f16

Åååh, det skal jeg ha neste uke! Ble innkjøp av laks i går så da må jeg spise det denne uken ;)

• Liker 1
Skrevet

Fiskegrateng er ganske så enkelt å lage!

Ellers pleier jeg å lage buketter av blomkål, spre dem på et pakepapir i en langpanne, legg ved noen hvitløkskløfter delt i 2 eller 4 (evt. litt grovhakket løk). Drypp over litt olivenolje og kutt bacon i strimler som legges over. Stek i forvarmet ovn i ca 20-30 minutter på 200 grader til blomkålen er mør gjennom og gjerne har fått litt farge på toppen og baconet sprøtt. Dryss evt litt parmesan eller annen ost over.

Kan serveres med salat eller brød ved siden av, men også spises som den er.

Tar nesten ingen tid, lager seg selv og smaker mye bedre enn det høres ut. Dessuten er det like lett å lage til en person som til 6 personer.

Forslag til hva jeg kan bytte ut baconet med? Er ikke så glad i det, og føler det er en viktig komponent i retten :)

Skrevet

Forslag til hva jeg kan bytte ut baconet med? Er ikke så glad i det, og føler det er en viktig komponent i retten :)

Ja, baconet er vel ganske viktig akkurat i denne. Men du kan jo gratinere blomkål og annet og kanskje servere med reker eller skinke i en eller annen form? Det bør nok smake litt av det du serverer til, for blomkål smaker jo ikke så mye.

Skrevet

Ja, det var nettopp smaken jeg tenkte på. Mulig scampi med noen slags marinade kunne ha gjort seg?

Skrevet

Ja, chilireker/scampi høres godt ut til blomkål. Kanskje bare legge dem oppå enten på slutten av steketiden eller varme dem for seg selv.

Det som er med bacon her er jo at fettet renner ned og blander seg med blomkålen/grønnsakene. Og om man LIKER bacon så blir det veldig godt. Om man ikke liker bacon.. not so much :)

Jeg er litt på midt på treet ang bacon. Synes det er godt med litt bacon, men ikke for mye.

Skrevet

Ja, chilireker/scampi høres godt ut til blomkål. Kanskje bare legge dem oppå enten på slutten av steketiden eller varme dem for seg selv.

Det som er med bacon her er jo at fettet renner ned og blander seg med blomkålen/grønnsakene. Og om man LIKER bacon så blir det veldig godt. Om man ikke liker bacon.. not so much :)

Jeg er litt på midt på treet ang bacon. Synes det er godt med litt bacon, men ikke for mye.

M-m :) Jeg er litt under midt på treet ;) God ide å legge dem og osten over litt mot slutten ja tror jeg.

Skrevet

Stekt champion er godt til fisk, også til grateng og kan fint erstatte bacon. Men er usikker på om du bør servere den ved siden av gratengen, gjerne surret med blanket løk i smør.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Elg eller reinskav med gulrøtter, løk, kålrabi, noen skiver poteter, og evt andre grønnsaker. 1 ss hvetemel blandet i par dl vann. Enkelt. Smør formen og ha alt i langpanna. 180 grader i ca en time. Fyll opp med litt vann underveis og snu kjøtt og grønnsaker.

Litt salt og litt mer pepper enn til vanlig (etter smak og behag).

Kan ligne litt på lapskaus men er bedre. Serveres med nyrørte tyttebær.

Jeg er glad i å lage retter som lager seg selv mens man kan slappe av til maten gjør seg ferdig.

Endret av Alvina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...