Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kollega kommer tuslende og mumler om PDF.....hva er det......hvordan åpner man det/den?

Jeg:

Forklarer impulsivt noen stikkord om PDF, kan inneholde bilder og/eller vektorbaserte figurer/info....

Klikker du på et Word-dokument så åpner det seg i Word.

Klikker du på en PDF så åpner et seg (normalt *1) i Acrobat Reader.

Så spør jeg om han har klikket på fila....?

Kollega:

Åja, kan jeg bare klikke på fila altså? Tusler ut igjen....

(*1 normalt: På mine egne maskiner installerer jeg som regel Foxitreader som pdf-leser bare på pur trass. I alle fall når jeg har med Windows å gjøre...).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollega, som jobber innenfor IT, som ikke vet hva PDF er?

Anonymous poster hash: a9809...d5f
Skrevet

Aldri gi inntrykk av at du har peiling på data til folk som ikke har peiling på data. De kommer med problemer på så basale funksjoner at det faktisk blir vanskelig å sette seg inn i hvordan de opplever problemet for å forklare den egentlig enkle løsningen.

Anonymous poster hash: 48bbf...5f5
  • Liker 1
Skrevet (endret)

En kollega, som jobber innenfor IT, som ikke vet hva PDF er?

Anonymous poster hash: a9809...d5f

Han jobber ikke med IT, men annet teknisk fagfelt.

(ikke jeg heller, men har litt mer IT-relaterte oppgaver i tillegg...)

Jeg vet at han er nødt til å ha åpna mange pdf'er tidligere, men å klikke på noe i en mail kontra en litt for tydelig "PDF-merket PDF" (i en katalog f.eks.) må ha fått ham til å stusse.

Han er typen som ikke er redd for å stille dumme spørsmål, gjerne to ganger for sikkerhets skyld :)

Hva mente jeg med "PDF-merket PDF"?

At filnavnet kanskje inneholder ordet PDF.

Normalt oppsatte Windows-pcer viser ikke fil-utvidelsen, så kanskje han daglig åpner pdf'er uten å vite hva det er, annet en.......ei fil (eller ikon).

Endret av slask
Skrevet

Normalt oppsatte Windows-pcer viser ikke fil-utvidelsen, så kanskje han daglig åpner pdf'er uten å vite hva det er, annet en.......ei fil (eller ikon).

Stemmer. Dette er originalinnstillingen på en windowsmaskin. Noen av de mindre gode ideene til Microsoft.

• Liker 2
Skrevet

Jeg: "Hva kan jeg hjelpe deg med?"

Kunde: "Ja, jeg har ikke kommet til kundeservice?"

Jeg: "Nei, du har kommet til teknisk support"

Kunde: "Helt sikker?"

Jeg: "Ja.."

Kunde: "Åja, trodde ikke damer kunne sånt jeg".

Jeg: "..."

Det at jeg er dame får jeg høre ganske ofte. Dessverre. Jeg vil gjerne bare få jobben gjort og slippe å forsvare det faktum at jeg er en kvinne.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Skrevet

Jeg: "Hva kan jeg hjelpe deg med?"

Kunde: "Ja, jeg har ikke kommet til kundeservice?"

Jeg: "Nei, du har kommet til teknisk support"

Kunde: "Helt sikker?"

Jeg: "Ja.."

Kunde: "Åja, trodde ikke damer kunne sånt jeg".

Jeg: "..."

Det at jeg er dame får jeg høre ganske ofte. Dessverre. Jeg vil gjerne bare få jobben gjort og slippe å forsvare det faktum at jeg er en kvinne.

Mvh Yvonne :heiajente:

Du skulle svart

"Det var jeg ikke klar over! Da var det jo veldig rart at de ansatte meg, jeg må jo ha gitt alle mulige slags gale svar til folk jeg da. Jaja.. beklager så mye at jeg visst ikke kan hjelpe deg likevel."

Også lagt på :-D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...