Gå til innhold

Foreldre som ikke engang gidder å bake til ungens bursdag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg og mannen i 4årsfag til gudsønnen til mannen. Ca 20 gjester, hovedsakelig familie og faddere. Mendet jeg reagerer på er at det virker som de ike gadd å bry seg med å stelle i stand! Kom til bord uten duk, noen gjester i salongen, noen med soisebordet, med ryggen til. 2 kjøpekaker, en stabel med papp-tallerkener ble satt på bordet, så en stabel pappkopper, skjeer i et glass! Og en vannkoker og nescafe... Huset så ikke ut! Rotete og skittent og innestengt! Jeg mener at når man lager bursdag kan man i det minste bake en kake, dekke pp med lys, duker, servietter, skikkelige kopper og fat, og ikke bare slenge engangs på bordet! Nårmitt barn fylker år dekker jeg på med duker og servietter, et skikkelig kaffebord. Og 3-4 hjembakte kaker, påsmurte rundstykker og skikkelig kaffe! Og flytter bordene slik at alle sitter " samnen" og ikke med ryggen mot andre! Synes dette var tragisk... Pinlig og trykket stemning var det ig.. Burde jeg si fra til verskapet?

Anonymous poster hash: fbd4c...dc9

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS

Beklager leifene, bruker iphone.

Skrevet

Høres ut som en kjip bursdag, men ikke alle kan bake, og de som ikke kan det og attpåtil har små barn har vel ikke allverdens med tid til å eksperimentere og i tillegg vaske hus og dekke fine bord. Kaffen var jo lavmål, da, det må jeg innrømme. Kanskje du kunne tilby litt hjelp neste år?

• Liker 16
Skrevet

I går var jeg og mannen i 4årsfag til gudsønnen til mannen. Ca 20 gjester, hovedsakelig familie og faddere. Mendet jeg reagerer på er at det virker som de ike gadd å bry seg med å stelle i stand! Kom til bord uten duk, noen gjester i salongen, noen med soisebordet, med ryggen til. 2 kjøpekaker, en stabel med papp-tallerkener ble satt på bordet, så en stabel pappkopper, skjeer i et glass! Og en vannkoker og nescafe... Huset så ikke ut! Rotete og skittent og innestengt! Jeg mener at når man lager bursdag kan man i det minste bake en kake, dekke pp med lys, duker, servietter, skikkelige kopper og fat, og ikke bare slenge engangs på bordet! Nårmitt barn fylker år dekker jeg på med duker og servietter, et skikkelig kaffebord. Og 3-4 hjembakte kaker, påsmurte rundstykker og skikkelig kaffe! Og flytter bordene slik at alle sitter " samnen" og ikke med ryggen mot andre! Synes dette var tragisk... Pinlig og trykket stemning var det ig.. Burde jeg si fra til verskapet?

Finnes det en unntaksregel i "høflighet for nybegynnere" om at gjester kan irettesette vertskap pga manglende rydding og baking?

Nei.

Det er mulig vedkommende ikke likte bursdager? Og ikke drakk kaffi? Mulig de var syke eller deprimerte eller jobbet overtid og tok en prioritering: feiring er viktigere enn rydding. Mulig det var dårlig gjestfrihet, men deres lille kutymebrudd er bare smuler mot hva ditt brudd ville vært om du sa fra. Det er jo ikke din bursdag. Kun jubilanten kan (høflig) klage på feiringen.

Anonymous poster hash: 7ea0b...e1f

• Liker 43
Gjest navnelapp
Skrevet

Vi har ikkje betre plass enn at når vi har bursdag med tjue personar så må nokre sitte i salongen og nokre i spisestova. Det fungerer fint. Eg syns nok du brukar litt for mykje energi på å pirke på andre, ts. Som det er sagt over: Neste gong kan du melde deg frivilling til å hjelpe til før bursdagen. Det ville vere å bidra, ikkje med kritikk og sure miner.

• Liker 11
Skrevet

Det er ikke alle som er så nøye på det. Det sier jo absolutt ingenting om hvor gode foreldre de er, kun noe om hvor mye vekt de legger på materielle ting...

Anonymous poster hash: b7696...f78
  • Liker 10
Skrevet
Mulig det var dårlig gjestfrihet, men deres lille kutymebrudd er bare smuler mot hva ditt brudd ville vært om du sa fra. Det er jo ikke din bursdag. Kun jubilanten kan (høflig) klage på feiringen.

Anonymous poster hash: 7ea0b...e1f

This.

Anonymous poster hash: 96439...47f

• Liker 1
Skrevet

Ahh, det høres deilig ut å ha et liv der slike ting kan defineres som et irritasjonsmoment :)

Anonymous poster hash: 1e191...cb7
  • Liker 29
Skrevet

Huset så ikke ut! Rotete og skittent og innestengt!

Jeg synes det er flott at det fremdeles finnes folk med nok selvtillit og gjestfrihet til å våge å invitere folk hjem til seg uten å måtte styre og ståke og shine og bake i dagesvis på forhånd.

• Liker 43
Skrevet

Måtte smile litt for du hørtes ut som ei skikkelig kjærring TS.

Det er helt ok å være så raus at en reflekterer over at alle faktisk ikke er like "huslige" av seg, og at der er greit for deg. Er enig med de andre som foreslår at neste gang kan du heller tilby deg å hjelpe til. :)

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes det er flott at det fremdeles finnes folk med nok selvtillit og gjestfrihet til å våge å invitere folk hjem til seg uten å måtte styre og ståke og shine og bake i dagesvis på forhånd.

Enig. Foretrekker dette over et selskap i et strigla BoNytt-utstillingshus.

(Så lenge det er hygieniske forhold for store og små)

• Liker 7
Skrevet

Jo mer jeg tenker over det du skriver, jo mer slår det meg at du har et veldig snevert syn på hva en god forelder og vertinne er. Du er tydeligvis ikke spesielt redd for å få ting knust siden du bruker vanlige fat i en barnebursdag. Og i din verden er kanskje rundstykker et must, i andres verden finnes det ikke noe kjedeligere enn rundstykker og rundstykker er absolutt ikke godt nok for en bursdag i mine øyne. Hvorfor i all verden serverer du ikke noe varmt? Hvordan hadde du likt det om andre skulle sagt fra til deg at måten du steller i stand til bursdag ikke er bra nok?

• Liker 11
Gjest Keikolina
Skrevet

Gidder ikke jeg heller, det gjør svigemor. Egentlig bare digg, hun gjør jo ikke noe ellers heller.

Skrevet

Joda, men man kan jo lure hvordan mennesker orker å leve slik daglig?

Hvis det var så rotete og skittent der som TS skal ha det til.

Jeg for min del foretrekker å ha det ryddig og rent rundt meg, så når det er bursdager og annet tar det meg ikke en halv dag å få kåken til å se representabel ut. Dessuten bor jeg her hver dag, og vil for MIN del at det skal se representabelt ut på generell basis. Men hei, noen er søppelhuer.

• Liker 6
Gjest Keikolina
Skrevet (endret)

Ser jo bare oppslager i vg og andre div. magasiner, foreldre som sliter seg ut fordi de lager kaker og må ha et perfekt hjem, he he. Godt å få hjelp.

Har bikkje hår i krokene også, skyt meg, jeg dør ikke ifra barna mine pga stress ihvertfalll

Endret av Keikolina
Skrevet

Helt enig!

TS, tror du alle kan eller like å bake? Hva i all verden er galt med kjøpekaker? Nå elsker jeg å bake, så for meg er det en fryd når jeg får anledningen til å bake til noen andre enn bare meg selv og samboer. Men jeg har aldri reagert på at andre ikke har interesse for det, er jo nettopp det kjøpekakene er til for.

• Liker 5
Skrevet

Sist vi hadde bursdag ble jenta to år. Jeg gidder ikke å vaske huset før det stelles istand barnebursdag (der tanter og onkler også kommer). Jo, jeg støvsuger, rydder, vasker badet og fjerner flekker hvis det finnes.

Har alltid løper på bordet, men skifter ikke til noe flott og fin duk. Da det av erfaring lett blir dratt av bordet.

Til barna ordnet vi engangsfat, men skikkelig glass. Kaffeservicet vi har er grusomt, men jeg lar ikke være å innvitere til bursdag allikevel. Noen av oss voksne måtte også spise på pappfat. Håper ikke noen av gjestene reagerte på det, og hvis de gjorde det håper jeg ikke de tar seg bryet med å komme til oss flere ganger.

Pga av plass mangel ble barna plassert ved spisebordet, hvor også noen av vi voksne måtte sitte. Kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være et problem - må voksne folk sitte som sild i tønne får å ha det koselig?

Når det er sagt bakt jeg både kaker og pizzasnurrer, men vurderte å bytte den ene kaka ut med en himla god kaka fra bakeriet. Ville det gjort meg til en dårlig mor?

Ballonger blåste vi også til den store gullmedalje.

Hadde jeg vist det var noen super kritiske gjester tror jeg jeg hadde gruet meg til bursdagen, men heldigvis har vi en avslappet familie - som skjønner at de ikke er invitert til slottet :)

Anonymous poster hash: cdffc...b9c

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg synes også det er rart at noen ikke orker å stelle litt ekstra før de inviterer til fest eller bursdag. Det blir som å komme i bryllup uten å pynte seg.

Å stelle til er jo for å gjøre stas på hovedpersonen, og jeg vet ikke hvor feiret jeg hadde følt meg med en brioche fra Meny og et glass nescafè... Kanskje om det var et "i siste liten"-selskap, men ikke når det hadde vært planlagt og invitert til i god tid.

Om jeg ikke hadde klart verken å gå over med støvsugeren, ta frem noen ordentlige asjetter eller lagt på en duk så kunne jeg heller avlyst hele greia.

Så kjerring er jeg.

Og for å snu det hele om litt. Det er egentlig ganske uhøflig av vertskapet å ikke legge ihvertfall et minimum av arbeide i et selskap. Folk setter av tiden, de kjører kanskje et stykke, de pynter seg litt og bruker penger på presanger. Det er en utveksling som foregår, og begge parter har en rolle de skal oppfylle.

Endret av Løvetanten
  • Liker 19
Skrevet

Helt enig med Løvetanten. Når man inviterer til selskap, så gjør man det fint. Og jeg forventer at folk baker selv. Når man har klart å få barn må man da klare å bake!

Anonymous poster hash: 9ef36...f1c
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...