AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #1 Skrevet 7. oktober 2013 Jeg er utenlandsstudent og har leid en leilighet i London opptil i sommer. Leiligheten byttet eier underveis og jeg maatte legge til paa depositum. Totalen var paa £5200 pund. Jeg har ventet lenge paa at eiers advokat skulle regne ut kostandene for at jeg kan faa igjen pengene - som jeg trenger saart naa. Jeg fikk regnskapet idag. Jeg forlot kontrakten en maaned tidlig - de sa seg enige paa at jeg betalte leie frem til 10 September. Jeg var forberedt paa at det ville komme kostnader som maatte tas ut av depositum - f.eks. bestilte jeg rengjoering av leiligheten til £150 og megler sa denne ikke var god nok og burde vaert dyrere. Idag fikk jeg regnskapet. De har slukt hele depositum og ber om £700 EKSTRA. Listen er kjempelang og mange av tingene er kostnader jeg ikke er enige i i det hele tatt. F.eks. rengjoering av ting jeg ikke har brukt. Det verste er at de skal ha £480 for administrasjonskostander for 8 timer og to timer advokatkostnader (etter aa ha forlatt kontrakten tidlig) til £475 per time, dvs. totalt £1140 (over 10.000 kr). Han sa han ventet paa mine kommentarer og jeg kommer til aa merke kostandene jeg ikke er enige i. Men jeg vet ikke hva jeg gjoer med disse siste. Hva er normalt? Har noen noen erfaring med dette? Jeg er veldig fortvilet akkurat naa. Er redd jeg ikke faar tilbake noe som helst og jeg har ikke leilighet her naa og trenger pengene. Anonymous poster hash: 64601...269
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #2 Skrevet 7. oktober 2013 De prøver seg, ikke la deg skremme. Britiske/amerikanske kan være langt tøffere mot sine klienter enn mange norske. Dokumenter så godt som mulig det du har brukt. Er det manglende rengjøring, spør om hva de mener er for dårlig rengjort og be om en begrunnelse. Ikke godta vage og generelle beskrivelser som "dårlig rengjøring" uten at det redegjøres for. Om det er noe hold i det (et fornuftig krav) så vasker du heller skikkelig selv, ikke godta dyre (og ofte dårlige) rengjøringsbyråer som rengjør på stoppeklokke og skriver faktura med gaffel. Er du medlem av noen organiasjon som kanskje kan gi deg videre juridiske råd i forbindelse med jobb/studiesituasjon? Om man f. eks er medlem av IAESTE så kan man høre med dem om noen har erfaringer. At ny eier ønsker mer depositum er jeg usikker på om du får gjort noe med. Det kan ikke uten videre gjøres her i Norge, men det kommer an på hvordan dette reguleres i britisk husleielov. Uansett tror jeg nok det vil være vanskelig å komme unna på det nå siden du allerede ble enig i den avtalen. Jeg ville fokusert på uforholdsmessig store kostnader og renhold. Anonymous poster hash: c52f0...24f
Neket Skrevet 7. oktober 2013 #3 Skrevet 7. oktober 2013 8 timer administrasjon og to timer advokat hørtes i overkant mye ut. Du kunne vel bare latt leiligheten stått ubebodd ut resten av kontrakten og kommet billigere unna?
Chloe- Skrevet 7. oktober 2013 #4 Skrevet 7. oktober 2013 Dette var jo helt hårreisende store summer! Kontakt ANSA, de hjelper utenlandsstudenter. Og hold all informasjon skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #5 Skrevet 7. oktober 2013 8 timer administrasjon og to timer advokat hørtes i overkant mye ut. Du kunne vel bare latt leiligheten stått ubebodd ut resten av kontrakten og kommet billigere unna? Det var en dyr leilighet, saa ikke noedvendigvis. Jeg fikk dessuten beskjed om aa flytte - jeg sa jeg ville dra (var for dyrt) og de ville faa leiligheten rengjort og tilbake paa markedet igjen for resten av perioden. Anonymous poster hash: 64601...269
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Dette var jo helt hårreisende store summer! Kontakt ANSA, de hjelper utenlandsstudenter. Og hold all informasjon skriftlig. Godt tips, jeg kontakter dem idag. Jeg har ellers kontaktet organisasjonen som holder depositum (skal forsoeke aa ringe ogsaa) og spurt paa et britisk forum. Responsen var stort sett at de bare proever aa pumpe meg for penger. Det virker omtrent som om eier vil pusse opp leiligheten og legger det paa meg. £475 i timen for en advokat er haarreisende. Selv om advokater er godt betalt verden rundt ligger engelske loenninger UNDER norske, ikke over. Anonymous poster hash: 64601...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå