Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bygger på huset og i forbindelse med avlessing av materiale har vår hyggelige nabo fakturert snekkeren for bruk av deres eiendom ( 5000 kr).

Det der er snakk om er at stilasje ble satt sammen oppå deres asfalt ( i løpet av et par timer) Når de ble bedt om å flytte seg så gjorde de det.

Det står ingen skilt på parkeringsplassen og vi har aldri mottatt noe info om dette på forhånd.

Jeg har ikke tenkt å betale denne regningen. Hvordan gjøre dette ryddigst mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare for snekkeren å bestride kravet. Da må naboen ta saken til forliksrådet og der får han ha lykke til...

Anonymous poster hash: ffe07...9a9
  • Liker 5
Skrevet

Dette er mellom snekkeren og naboen. Heldigvis for deg. Videresend og la dem ta det opp.

Anonymous poster hash: 67fe6...99d
  • Liker 3
Skrevet

Men holder det å bare skrive at " jeg bestrider fakturaen" og det er det ?

Skrevet

Om det er snekkeren selv som egenhendig har brukt naboens eiendom uten å involvere deg (dvs. uten at du har sagt at stillaset skal stå der) så det er i det minste fakurert tredjepart (snekkeren). Fra dere ståsted er derimot du tredjepart og behøver i prinsippet ikke blandes inn. Denne saken har to parter, snekkeren og naboen din.

Anonymous poster hash: c6ab1...b62
Skrevet

Jeg ville vel bare skrevet noe slikt som "Jeg bestrider herved dette kravet pga det står ingen skilt på parkeringsplassen og vi har aldri mottatt noe info om dette på forhånd/visste ikke at dette var privat eiendom/var ikke til ulempe for noen" og sendt fakturaen rett i retur.

Hvor inni@$**! frekk er det i det hele tatt mulig å bli? Høres ut som noen fantastiske naboer!

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Ville bare hjelpe snekkeren litt, men har planer om å holde meg utenfor saken ja.

Og ja hvor frekk kan man være... Har bestemt meg for å ikke bli sint over dette - det er det ikke verdt... (men lett er det ikke)

Skrevet

Men hva gjør men da hvis han sender purring? Ingen ting?

Skrevet

Høres helt utrolig ut, har dere sjenert naboen mye i forbindelse med byggingen? Jeg tror jeg ville gått og banket på døren med en blomst eller flaske vin og beklaget det inntrufne og sakt at jeg håpet på et godt naboskap

• Liker 2
Skrevet

Men hva gjør men da hvis han sender purring? Ingen ting?

Han har ikke lov til å sende purring når kravet hans er bestridt. Det strider mot god inkassoskikk. Når kravet blir bestridt, må han vurdere om han skal reise sak for forliksrådet for å få en rettslig avklaring på om han har et krav eller ikke.

Skrevet

Høres helt utrolig ut, har dere sjenert naboen mye i forbindelse med byggingen? Jeg tror jeg ville gått og banket på døren med en blomst eller flaske vin og beklaget det inntrufne og sakt at jeg håpet på et godt naboskap

Du hadde vel tatt med en strap-on også, tenker jeg...

Skrevet

Tro det eller ei så har vi veldig god tone med han... Men akkurat den parkeringsplassen deres er visst et ømt tema. Har vært andre uenigheter med andre, men ikke med oss.

Dropper vinflasken for vi har prøvd å bli enig med han, og det er han ikke interessert i. Han burde kansje få seg en annen hobby.

Skrevet

Han kommer ingen vei med dette kravet. Med mindre snekkeren har prestert å ødelegge deler av asfalten på den lille tiden, så kommer forliksrådet til å synes at 5000 er en urimelig høy sum. Som sagt, bestrid kravet, og la han bestemme neste steg.

Fyren er bare en kverulant, og kommer sannsynligvis ikke til å prøve saken inn for Forliksrådet.

Skrevet

Tro det eller ei så har vi veldig god tone med han... Men akkurat den parkeringsplassen deres er visst et ømt tema. Har vært andre uenigheter med andre, men ikke med oss.

Dropper vinflasken for vi har prøvd å bli enig med han, og det er han ikke interessert i. Han burde kansje få seg en annen hobby.

Jeg tror det er litt lurt å ikke skrive "jeg bestrider", for det er jo ikke du som skal ha kravet.

Jeg ville sendt fakturaen til snekkeren, og deretter sendt et brev til naboen der du av høflighet informerer at kravet er sendt dit det hører hjemme.

Så kan du vurdere om du ønsker å skrive at du ser mørkt på et så firkantet opplegg videre i naboskapet.

Men kravet skal altså ikke være hos deg, og din eneste rolle må eventuelt være å forklare deg på vegne av snekkeren hvis det blir en rettslig tvist av det. Ikke gi naboen lillefinger`n med å omtale det som at DU bestrider kravet..

Skrevet

Jeg tror det er litt lurt å ikke skrive "jeg bestrider", for det er jo ikke du som skal ha kravet.

Jeg ville sendt fakturaen til snekkeren, og deretter sendt et brev til naboen der du av høflighet informerer at kravet er sendt dit det hører hjemme.

Så kan du vurdere om du ønsker å skrive at du ser mørkt på et så firkantet opplegg videre i naboskapet.

Men kravet skal altså ikke være hos deg, og din eneste rolle må eventuelt være å forklare deg på vegne av snekkeren hvis det blir en rettslig tvist av det. Ikke gi naboen lillefinger`n med å omtale det som at DU bestrider kravet..

Les HI en gang til, du.

Skrevet

Da foreslår jeg at du introduserer makrame som en passende hobby for han, Jeg skjønner at dere har prøvd å være imøtekommende, Da er det eneste dere kan gjøre slik som sagt over her, snekker må bestride kravet skriftlig og samtidig gi beskjed om at han ser frem til å møte naboen i forliksrådet vis naboen tar kravet videre. Dette fordi han trodde plassen var felles, offentlig eller din og han etterkom naboens ønske om å fjerne seg fra plassen så fort han ble gjort oppmerksom på forholdene.

• Liker 1
Skrevet

Les HI en gang til, du.

Jeg ser nå at kravet ikke er sendt til TS direkte, utover det står jeg ved det jeg har skrevet - basert på at hun noen steder blir rådet til å bestride kravet. Å bestride det er forsåvidt greit, men hvis amatørnaboen er ute på en prinsipiell krigsstid er det kanskje ikke så lurt å åpne for at dette tullekravet skal være tema mellom naboene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...