Gå til innhold

Ustabil jente sprer rykter om min søster - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gal jente sprer rykter om min søster (at hun har kjønnssykdommer og at hun har smittet mange) til en søsteren min liker. Det er jo selvfølgelig bare sjalusi fra jentas side, men jeg kjenner at jeg blir så forbanna! At hun skal kunne gjøre sånn og gå ustraffet fra det.

Jeg har lyst til å si noe til henne men jeg har sett samtalene mellom henne og min søster og det er bare håpløst å kommunisere med henne. Hun bare står på sitt og påstår hun har kompiser som sier de er smitta osv, uansett hvor veltalende og grei søsteren min prøver å være.

Samtidig må jeg vel kanskje la søstera mi ordne opp selv? Hun er ikke 18 helt enda, så er desverre en av dagens ungdomsjenters dilemmaer:( Jeg fikk noen sånne styggdommer kastet mot meg også for mange år siden.

Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 5e727...28a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kor gammal er denne jenta? Eg trur eg hadde gått til foreldrene hennar om ho er under 18. Det er veldig vanskelig å ignorere slike ting, men ofte kan det vere det beste. Denne galne jenta elsker nok oppmerksomheten, og har oppnådd akkurat det ho vil når søstera di blir lei seg og sint. Målet hennar er jo å såre søstera di, så eg ville prøvd å vise at ho ikkje klarer det.

Eg har ei eksveninne frå grunnskulen som alltid har vore lystløgnar. Ho har sagt ting som at eg har mobba nokon, at eg er bitch osv til veninna mi. Ho visste då tydeligvis ikkje at ho snakka med ei av mine beste veninner. Veninna mi trudde sjølvsagt ikkje på ho, sa det til meg og sa at eg ikkje måtte bry meg. Dei som kjenner meg veit at det bare er tull. Eg vart mobba sjølv, så det var fryktelig sårande å tenke på at nokon kanskje kunne tru at eg hadde gjort det mot andre.

Dei fleste vil nok merke at denne jenta er litt ustabil. Om ikkje dei merker det no, så vil det komme snart. Dei klarar ikkje å skjule det evig. Har du snakka med foreldrene dine? Du treng jo ikkje si akkurat kva som skjer, men at det er ei jente som sprer falske rykter om lillesøstera di? Då kan dei ta det opp med foreldra til denne andre jenta? Eg hadde blitt ekstremt flau viss pappa hadde funnet ut at eg spreidde rykter om kjønnssjukdommar. :P

Ho skulle fått rista litt vett inn i seg! Blir så sur på slike mennesker. Men ho treng nok hjelp med sin eigen sjølvtillit.

• Liker 2
Skrevet

Faktisk er denne jenta like gammel som meg, og jeg er 5 år eldre enn søsteren min! Han som hun har sagt dette til sa at han visste denne jenta var ustabil og at han derfor ikke trodde på henne, så det er jo bra.

Takk for svar, kjenner det er greit å diskutere med folk istedet for å gruble seg ihjel.

• Liker 3
Skrevet

Godt at andre ser det også! :) Kva med at du tar ein jentekveld med søstera di, så får dåke ein god prat. Det er sikkert tøft for ho, og godt å få snakka litt om det. Legg veldig vekt på at han gutten ikkje trur på ryktene :) Så då er det nok ikkje vits å bekymre seg altfor mykje, sjølv om det er lettare sagt enn gjort. Ikkje la ei ustabil jente vinne med løgner og sjalusi. Back opp søstera di og si at ho har all grunn til å holde hodet høgt og heve seg over dette. Då vil ho nok gi seg. Når søstera di ikkje bryr seg, så er det jo ikkje vits å fortsette med tullet.

:) Stor klem til deg og søstera di!

Herregud.. Ho burde jo vere meir voksen enn ho oppfører seg då. Tenk å hakke på ei fem år yngre jente...?

Gjest Malanthor
Skrevet

Du kan jo alltids bare la henne holde på. Hun høres ut som person som kanskje ikke har så veldig mye troverdighet. :)

Alternativet er jo og konfrontere henne, men det er jo umulig og si hvordan det vil gå. For alt hva du vet er hun klin sprø og går med en kniv i lomma og tar det du gjør som en enorm provokasjon.

Når det er sagt, jeg ville konfrontert henne selfølgelig. Det er dog ikke nødvendigvis det lureste og gjøre. :murvegg:

Skrevet

Tru med politianmeldelse.

Samme ville jeg ha gjort. Det er jo trakassering.

Anonymous poster hash: ed9aa...470

• Liker 2
Skrevet

Jeg danner meg i liten grad en mening om noen ut fra hva andre sier om vedkommende, vet jo at hva sladder forteller ikke alltid er representativ, dessuten vet jeg jo at negative karikteristikk ofte kommer fra konflikter der det er to sider av saken. Dog har min nærhet til kilden og kildens og min erfaring med kilden mye å si...

Dog tar jeg i de fleste tilfeller forbehold og vet av erfaring at jeg kan få et annet inntrykk av en person enn hva sladderet forteller om personen.

Jeg er åpen for at det er TS og søsteren som er ille og urimelig, vell så gjerne som den part som fremstilles som ille her. Kjenner jo via dette bare en del av den ene part sitt synspunkt for hva dem mener er ille og urimlig.

Å legge for mye i andres sladder bør ingen, ei heller ta for mye på vei over den sladder som rammer enn selv. Personlig hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om noen spredde usannheter om meg selv. Dog er et feilaktig rykte om at jeg skulle ha kjønnssykdommer langt over grensen, det og annet som er over grensen hadde jeg reagert på.... Men om noen betegnet meg som dum, feig, løgner etc. så hadde jeg ikke brydd meg om det men heller nøyd meg med å vise at dem som spredde slike ting tok feil, med det hadde jeg oppnådd at løgnene slo tilbake på ryktespreder som ville tapt all troverdighet og som ville sittet tilbake som taperen.

Gjør dere noe rett TS så hev dere over dette og tilbakevis heller påstandene, da mister ryktespreder troverdighet og blir ikke tatt seriøst samt selv utsettes for negativ omtale. Altså kan dere snu på hele bildet uten å gå til angrep på ryktespreder og ved det skape en større konflikt og mer negativitet begge veier.

Skrevet

Det kan være vanskelig, men jeg tror det beste er å heve seg over det. Ikke gå til angrep eller konfrontasjon, og i hvert fall ikke sette ut "mot-rykter" og lage drama, men bare la dama holde på og bevise sin egen ustabilitet for hele verden.

Vi var i en tilsvarende situasjon med min manns eks-samboer (godt voksen dame). Hun tiltet fullstendig da han fikk seg ny kjæreste, og gikk i månedsvis rundt og prøvde å samle sympati ved å finne på den ene mer usannsynlige tingen enn den andre. Han var gal, han var lat, han var et fyllesvin, han hadde gitt henne kjønnssykdom i ekteskapet, jeg var en hore, jeg var bare ute etter penger... det var temmelig vilt! Hun ble også bortvist av politiet flere ganger. Det var barn inne i bildet og vi bor på et lite sted, noe som gjorde saken langt verre, og moren min var på ett tidspunkt så forbannet og fotvilet at hun prøvde å få oss til å anmelde. Men vi klarte å holde hodet kaldt, og etter en viss tid gikk det jo opp for alle at det var hun som hadde et par skruer løs. Og da mister sladderet sin injurierende kraft. Vi oppførte oss greit og hyggelig mot alle som vanlig, og svarte på ryktene med et skuldertrekk. Det krevde tålmodighet, men til slutt var det nok vi som fremsto som "vinneren", hvis du skjønner hva jeg mener. Action speaks louder than words, og hvis søsteren din er en real og grei jente kommer folk til å skjønne tegninga etter hvert ;)

Men moro er det ikke. Dere har all min sympati!

Anonymous poster hash: b8734...1a5
Gjest oreokaka
Skrevet

Slet med samme problem når jeg var yngre (at folk slang dritt til lillesøstera mi, og faktisk sendte STORESØSTERA hennes for å slenge dritt til lillesøstera mi på skolen). Når jeg fikk høre dette gikk jeg direkte bort til jenta mens hun stod sammen med jentegjengen, snakka til henne og spurte hvorfor hun gjorde slikt. Da hadde hun ikke noe svar på hvorfor hun gjorde det, og "gjengen" hennes skjønte også at hun bare gjorde det på dritt da. Etter det sluttet hun.

Skrevet

Jeg opplevde at sånne rykter ble satt ut om meg, og mange år etter møtte jeg igjen de historiene hos folk som jeg aldri hadde møtt engang... Ikke noe kult.

Det var i samme gata; at jeg var løs på tråden og hadde smittet mange med kjønnssykdommer. Ikke noe kult å ha på seg. Så om du kan hjelpe henne så gjør det.

Anonymous poster hash: 4ef09...2bf
Gjest Atheena
Skrevet

Hvis du har mulighet til å hjelpe henne på et hvis så syns jeg du skal gjøre det.

Skrevet

Kan ikke dere damer gjøre opp med hverandre heller enn å føre psykisk krigføring mot hverandre i å henge noen ut i offentligheten etc., mye enklere og mer realt det...

Skrevet

TS her: vi holdt hodet kaldt, ingen stygge ord eller trusler mot henne, bare et spørsmål om hvorfor. Vi fortalte henne at moren vår var forbanna og ville anmelde(tenkte hun kanskje så mer alvoret da). Da begynte hun å skylde alt på mange andre, og inrømte for andre folk at hun fant det på(som igjen sa det til søsteren min). Har vært rolig etter det.

• Liker 1
Skrevet

Når ungjenter slenger dritt om andre så nytter det ofte å konfrontere dem. Den gangen jeg var ung og fikk slengt i trynet rykter om meg selv så sporet jeg ryktet tilbake til den som hadde startet det og spurte hvorfor, ryktene stoppet fort når de stadig ble konfrontert av vedkommende de snakket om :fnise:

Godt det ordnet seg TS :)

Anonymous poster hash: 96e5b...4dc
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...