Mona26 Skrevet 6. oktober 2013 #1 Skrevet 6. oktober 2013 Hei! Jeg driver ( forsatt) å vurderer å skaffe meg hund. Er så utrolig urettferdig at jeg som er så glad i dyr er så allergisk. Er klar over at ingen hunder er helt "allergifri". Jeg er forberedt på et liv i snufsing -men vil minimere det så mye som mulig ved å velge en rase som er allergivennlig. Her er noen kriterier; Må være liten nok til å kunne has med i flykabinen. Må ikke være avhengig av allverdens mosjon ( skal selvsagt gå masse tur - men fint om den kan være fornøyd med en times tur på dagen og noen litt korte spredt utover) Må kunne bo i leilighet Må bjeffe lite og ikke varsle -evt være lett å trene til å legge av seg disse vanene ( bor i blokk og her er det kjempe lytt og barn som springer i gangene og trappene dagen lang) Må være snill mot andre hunder og mennesker. Men er ikke så farlig om den er resavert. Et kjempe pluss om den elsker kos Bør være en ok førstegangs hund. Takk for all hjelp!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #2 Skrevet 6. oktober 2013 Vaksiner deg før du i det hele tatt tenker på det! Det er ingen menneskerett å ha hund! Anonymous poster hash: 76d10...186 2
Mona26 Skrevet 6. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2013 Er dessverre ikke bare å vaksinere seg. Man må gjennom en rekke tester osv for å finne ut om man i det hele tatt er kvalifisert. Er heller ingen garanti for at man blir allergi-fri. Men som du skriver -er ingen menneskerett å ha hund. Tolker dette som at jeg må ta et valg om å tåle 15 år med allergiske symptomer eller ikke. Jeg forsøker bare å avgrense plagene så mye sommulig. Jeg er oppvokst med katter i hjemmet fra jeg var 0-18 så veit jeg klarer å leve med nysing,kløe og eksem. Men tenker at jeg trenger ikke å stresse kroppen min mer enn hva som er nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2013 #4 Skrevet 6. oktober 2013 Nei, det betyr at du undersøker om du kan vaksinere deg. Du gjør alt du kan gjøre noe med før du i det hele tatt tenker tanken. Jeg vet at effekten av vaksine er usikker, men da har du ihvertfall prøvd. Og du vet ikke om allergien kommer til å utarte seg på samme måte som med kattene. Anonymous poster hash: 76d10...186 2
Sugerøret Skrevet 7. oktober 2013 #6 Skrevet 7. oktober 2013 Ingen hunder er allergivennlige. Det kommer ann på deg ,hvor mye du reagerer.Enkelte individer kan du bli møkksyk av ,mens andre takler du godt.Det er ikke kun hår en kan reagere på,Allergener finnes i pels, spytt, urin, slim, hårrøtter og hudceller som faller av hunden.! Du får teste ut en rase og se hva som skjer.Men husk at selv innenfor en bestemt rase,er det forskjeller i hvilke individer du kan reagere på. Ta f.eks Obama og hans "allergivennlige hund"http://www.naaf.no/no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Obama-feilinformert-om-hundeallergi/ http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1645&ID=4068 som disse nettstedene sier,det finnes ikke noen allergivennlige hunder/katter.. Jeg ville helt klart tatt en alvorlig runde med meg selv ,og i allefall testet ut flere raser og individer over en uke-14 dagers tid om mulig. FØR du kjøper deg en ny venn ,som i værste fall du må levere tilbake ..
fuerza Skrevet 7. oktober 2013 #7 Skrevet 7. oktober 2013 Dvergschnauser? Jeg har ingen erfaringer med hunden selv, men ei venninne mener den er allergivennlig. Og tror den fyller de fleste av de andre kravene din og
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #8 Skrevet 7. oktober 2013 Dvergschnauser? Jeg har ingen erfaringer med hunden selv, men ei venninne mener den er allergivennlig. Og tror den fyller de fleste av de andre kravene din og Jeg har en sånn. De er allergivennlige, men får ikke plass i kabinen. Har aldri sett ett hundehår eller kjent lukt av hund. Er kjempegreit! Anonymous poster hash: 311bd...27a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #10 Skrevet 7. oktober 2013 Må det være hund? Hva med katt? En del av kravene du har er enklere å oppfylle med katt. Sibirkatten produserer ikke en spesiell type allergen, så hvis det er det allergenet du reagerer på, kan du ha katt uten å ha plager? Anonymous poster hash: 88bf9...f3c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #11 Skrevet 7. oktober 2013 gå for en LITEN rase. Toy puddel er en fantastisk rase, de er rolige og fine og veldig allergivennlig, pga deres pels og at de er så SMÅ, det er rett og slett mindre å reagere på For alt i verden ikke fall for disse doodle blandingene, 70% av alle doodles er ikke allergivennlige. Hvis ikke kan du jo vurdere Allergivennlige dyr =) Chinchilla fks Anonymous poster hash: 935a9...fca 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #12 Skrevet 7. oktober 2013 Toypuddel! De er flotte,små, lettlærte, allergivennlige, kosete og liker passe mosjon. Min nekter å gå ut når det regner, løper ut for å tisse - that's it. Er veldig fornøyd med puddelen! Anonymous poster hash: e5a0e...580
Gjest Skrevet 7. oktober 2013 #13 Skrevet 7. oktober 2013 Sett opp en "kortliste" over raser som du synes virker passende. Deretter kontakter du de relevante raseklubbene, forklarer problemet og ber om å få komme i kontakt med oppdrettere som er villige til å låne deg en hund noen uker. Problem 1: Du utsetter deg for stadig eksponering, som kan gjøre deg mye sykere på sikt en du er i dag. Greier du som er så glad i dyr å gi fra deg dyret ditt om det går på helsa løs? Problem 2: Valper sies å gi fra seg mer allergener enn voksne hunder. Du burde styre unna valp, og få deg en voksen hund. Har en liten rase selv, og det er mye hund i liten kropp. I hvert fall den jeg har. Men tror ikke min rase er spesielt allergivenlig. (Selv om dels allergiske slektninger påstår at de reagerer lite på min hund.)
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2013 #14 Skrevet 7. oktober 2013 malteser. jeg er megaallergisj mot katt og hest og ganske allergisk mot hund. jeg tar allergimedisiner hver dag og da går det helt fint å ha hunden min. han harn å bodd med oss i fire år uten problem. er jeg på besøk med en annen rase derimot blir jeg veldig tett.Anonymous poster hash: 84605...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå