Gå til innhold

Får så lett krampe i tærne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt på dette en stund. Jeg får utrolig lett krampe i tærne. Kan til og med få det med vilje ved å krølle tærne hardt.

Noen som vet hva dette skyldes?

Anonymous poster hash: 2f2cb...7a1

Skrevet

Jeg plages med det samme. Tror det skyldes at musklene under føttene er stramme, jeg merker i hvert fall godt forskjell når jeg tar meg tid til å strekke de ut. Kanskje har det noe med fottøy å gjøre også?

Skrevet

bruk en tennisball som du tråkker på.Rull foten over og trykk ned .Det hjelper litt på krampene og stivheten

Har noe med muskler,sener ,fottøy og hvordan du går på tror jeg . I alle fall noe slikt fotlegen bablet om

Skrevet

Vitamin-/mineralmangel kan være en årsak:

"Generelt vil jeg derfor nevne at elektrolyttforstyrrelser nok er en viktig mekanisme for å utløse smertene og krampene. For lite kalsium, for lavt saltinnhold, redusert magnesium og/ eller kalium og uttørking er aktuelle årsaker her. Vitaminmangel er også nevnt, spesielt vitamin E og B"

http://www.lommelegen.no/legesvar/kramper-i-bena

Skrevet

Vet ikke om det er noe lignende jeg har, men jeg kan få krampe i hele foten bare ved å være pittelitt uheldig med bevegelse. Kan ikke bevege foten på en stund da, den blir helt stiv og det er faktisk veldig vondt også.

Jeg dovner veldig lett bort i beina og armene også. Sitter meg på do, og etter ti sek er foten dovnet bort. Eller hvis jeg lener armen i mot noe går det veldig rast før den er helt bortdovnet. Alle dovner jo bort, men for meg er det et ganske betydelig problem. Noen andre som har det sånn, og evt. vet hva som kan være problemet?

Anonymous poster hash: 9c2f4...26f

Skrevet (endret)

Tenker du på krampe i fotbladet? Særlig etter et lengre sykkelritt kan jeg få det. Ligger i senga og strekker meg, da er det naturlig å bøye føttene nedover, og da kommer krampa som et skudd. Det kan skyldes lite magnesium, men det kan også skyldes høy anspenthet i muskulaturen.

Løsning: Tøye beina hver kveld før du legger deg. Særlig leggmusklene må løsnes opp, en effektiv øvelse er denne: Ta på deg joggesko, og stå i en trapp med tærne inn mot trappetrinnet. Stå på én fot, og senk hælen nedenfor kanten på trinnet. Hold dette i 30 sekunder. Så bytter du fot og gjør det på ny i 30 sekunder. Så tar du den første foten igjen. Ta 2-3 ganger på hver fot. I tillegg bør du tøye baksiden av låret og setemuskulaturen, da hjelper følgende øvelse:

http://muskelterapeuten.blogg.no/1352319232_etterlengtede_tyevels.html

Bilde nr. 7 og 8 ovenfra. Bruk begge hendene til å dra beinet, her bruker hun den ene til å ta bilde.

I perioder der jeg er sløv med å tøye får jeg lett krampe i fotbladet eller leggen om natta. Hvis jeg kjører fullt tøyeprogram før jeg legger meg får jeg det svært sjelden.

EDIT: Grunnen til at tøying av leggen kan hjelpe på krampe i foten er at stram leggmuskulatur strammer på sener og muskler i foten.

Endret av Wiggins
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde mye krampe i leggen før, men så ble jeg flinkere å drikke melk så forsvant det ganske fort.

Vitaminmangel :-)

Skrevet

Magnesium kan hjelpe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...