Gå til innhold

Ok forskjellsbehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En familie jeg kjenner består av en mor som har en datter fra før, en far som har en sønn ( la oss kalle han sønn 1) fra før, og en sønn (sønn 2) som mor og far har fått sammen. De har vært sammen siden sønn 1 og datter var to og tre år gamle. Sønn 1 og datter anser seg selv for å være bror og søster, og sønn 1 kaller også sin stemor for mamma (hans ordentlige mor er død).

Da datter (som er eldst) ble 18, fikk hun åpnet sitt fond hvor mor og mormor hadde spart opp penger siden hun ble født.

Da sønn 1 ble 18 fikk han en splitter ny bil (i hovedsak fra sin far ettersom det er han som tjener de store pengene, men mor/stemor stod selvfølgelig på kortet) og frigjorte penger fra fond.

Da sønn 2 ble 18 fikk han også en dyr bil (også far som betalte, men gaven var fra mor og far), i tillegg til frigjorte penger fra fond.

Datter kjører rundt i en skraphaug, samtidig som hun venter sitt første barn med sin samboer.

Hva synes dere om situasjonen?

Anonymous poster hash: 3dacf...43e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datter har vel en egen far? Kan ikke forvente at stefar skal kjøpe bil til henne.

Anonymous poster hash: d3c44...2f1

• Liker 4
Skrevet

Datter har vel en egen far? Kan ikke forvente at stefar skal kjøpe bil til henne.Anonymous poster hash: d3c44...2f1

Ingen som forventer noe som helst. Bare lurer på hva folk tenker.

Skrevet

Er alle fondene av lik størrelse?

Skrevet

Det er bare én datter i historien, sant? Kunne ikke hun kjøpe bil med pengene fra fondet sitt da?

• Liker 1
Skrevet

Det er bare én datter i historien, sant? Kunne ikke hun kjøpe bil med pengene fra fondet sitt da?

Bare én ja. Fondene er av like stor størrelse.

Datteren brukte fondet sitt på bsu og leilighetkjøp. Sønn 1 får bo nærmest gratis i en av leilighetene far leier ut.

Skrevet

Er det mange år mellom dem da? I vår familie er det ganske mange år mellom meg og mine søsken (jeg er eldst), og det har vært en del forskjellsbehandling synes jeg da. F.eks. jeg betalte stort sett hele sertifikatet mitt selv med penger tjent på sommerjobb, broren min fikk alt av mine foreldre. Foreldrene mine kausjonerte for at jeg skulle kunne kjøpe bolig, det gjorde de også for broren min, men for han overtok de i tillegg et lån på ca 60 000kr hvor min far betaler avdrag mens min bror betaler forsikring og min bror beholder tingen det var lån på.

Min bror og hans samboer fikk ny oppvaskmaskin i julegave hos foreldrene mine, vi fikk 500kr.

Det er 6 år mellom meg og broren min og 17 år mellom meg og søsteren min. Hun kommer sikkert til å få enda mer den dagen hun blir så gammel at det er nødvendig.

Det handler selvsagt litt om hva en har råd til der og da. Men i vårt tilfelle føles det litt urettferdig, det må jeg innrømme. Det burde egentlig vært kompensert slik at de forsøkte å gi så likt som mulig. Men, det sier jeg jo ingenting om til foreldrene mine.

Anonymous poster hash: f5ede...603
Skrevet

Det vil jo være forskjellsbehandling mellom helsøsken også. Sånn er livet. Og har man ulike forelder (og dermed også besteforeldre), så vil jo ting bli helt ulikt.

Jeg har fått ca 100 000 fra ett sett av mine besteforeldre og ikke noe av betydning fra det andre settet. Et evt halvsøsken (noe jeg ikke har) kunne jo ikke fått tilsvarende om de kun delte de fattige besteforeldrene.

Anonymous poster hash: d6d3a...0fe
Skrevet

Er det mange år mellom dem da? I vår familie er det ganske mange år mellom meg og mine søsken (jeg er eldst), og det har vært en del forskjellsbehandling synes jeg da. F.eks. jeg betalte stort sett hele sertifikatet mitt selv med penger tjent på sommerjobb, broren min fikk alt av mine foreldre. Foreldrene mine kausjonerte for at jeg skulle kunne kjøpe bolig, det gjorde de også for broren min, men for han overtok de i tillegg et lån på ca 60 000kr hvor min far betaler avdrag mens min bror betaler forsikring og min bror beholder tingen det var lån på.

Min bror og hans samboer fikk ny oppvaskmaskin i julegave hos foreldrene mine, vi fikk 500kr.

Det er 6 år mellom meg og broren min og 17 år mellom meg og søsteren min. Hun kommer sikkert til å få enda mer den dagen hun blir så gammel at det er nødvendig.

Det handler selvsagt litt om hva en har råd til der og da. Men i vårt tilfelle føles det litt urettferdig, det må jeg innrømme. Det burde egentlig vært kompensert slik at de forsøkte å gi så likt som mulig. Men, det sier jeg jo ingenting om til foreldrene mine.

Anonymous poster hash: f5ede...603

det er ett år mellom datter og sønn 1, og seks år mellom datter og sønn 2 (felles sønn).

Skrevet

Bare én ja. Fondene er av like stor størrelse.

Datteren brukte fondet sitt på bsu og leilighetkjøp. Sønn 1 får bo nærmest gratis i en av leilighetene far leier ut.

Hva om det hadde vært HENNES far som hadde pøset på med gaver, og de to guttene som hadde sittet med det korteste strået? Hadde det vært noe mer rettferdig?

Jeg forstår at i en ideell verden ville alle barn i moderne familier få like mye, men det går rett og slett ikke.

• Liker 3
Skrevet

Hva om det hadde vært HENNES far som hadde pøset på med gaver, og de to guttene som hadde sittet med det korteste strået? Hadde det vært noe mer rettferdig?

Jeg forstår at i en ideell verden ville alle barn i moderne familier få like mye, men det går rett og slett ikke.

Men brødrene hennes har jo ingenting med faren hennes å gjøre. Hun (datter) derimot har bodd nesten hele sitt liv med mor og stefar, og sønn1 og 2.

Skrevet (endret)

Men brødrene hennes har jo ingenting med faren hennes å gjøre. Hun (datter) derimot har bodd nesten hele sitt liv med mor og stefar, og sønn1 og 2.

Hun kan jo alikevel ikke forvente å få like mye - han er kun stefar.

Hun har en far å arve, sønn 1 har en mor å arve, og da er det naturlig at sønn 2 tjener best på dette ekteskapet. Mor til sønn 1 chipper inn til sin sønn (bilbidrag), altså er det din farsside som utgjør skjevheten - men det kan selvfølgelig ikke kreves av far å skulle matche rike stefar.

Endret av Chloe-
  • Liker 2
Skrevet

Så du mener at når man har en steforeldre man bor sammen med mye, bør man arve og få gaver fra disse også, i tillegg til sine biologiske foreldre? Mens de som kun bor sammen med sine biologiske foreldre, skal måtte dele arv og gaver fra sin familie med stesøsken?

Vil neppe bli realiteten. Folk arver sine foreldre, ikke sine steforeldre. Noen får mye, andre lite eller ingenting.

• Liker 2
Skrevet

Hun kan jo alikevel ikke forvente å få like mye - han er kun stefar.

Hun har en far å arve, sønn 1 har en mor å arve, og da er det naturlig at sønn 2 tjener best på dette ekteskapet. (Selv om faren ikke gjør så voldsomt stor forskjell på sønnene sine.)

Nei, hun forventet nok ingenting. Jeg bare får litt vondt av hele situasjonen. Moren hennes er gift med stefar, og hun har bodd der med sine brødre så lenge hun kan huske. Så jeg bare tenkte på hvordan det er for henne da å se på at brødrene hennes får bil (2-300tusen kroners biler) av mor og far, mens hun selv ikke fikk noe som helst.

Skrevet

Så du mener at når man har en steforeldre man bor sammen med mye, bør man arve og få gaver fra disse også, i tillegg til sine biologiske foreldre? Mens de som kun bor sammen med sine biologiske foreldre, skal måtte dele arv og gaver fra sin familie med stesøsken?

Vil neppe bli realiteten. Folk arver sine foreldre, ikke sine steforeldre. Noen får mye, andre lite eller ingenting.

Nå må du ikke legge ord i munnen på meg! Jeg mener ingenting, jeg bare lurer på hva andre mener om saken!

Skrevet

Nei, hun forventet nok ingenting. Jeg bare får litt vondt av hele situasjonen. Moren hennes er gift med stefar, og hun har bodd der med sine brødre så lenge hun kan huske. Så jeg bare tenkte på hvordan det er for henne da å se på at brødrene hennes får bil (2-300tusen kroners biler) av mor og far, mens hun selv ikke fikk noe som helst.

Hun fikk da et fond!

Antar det sto mer der enn de fleste andre får av sine foreldre.

Så har brødrene skutt gullfuglen ved å ha en rik pappa som attpåtil gir dem bil. Verden er ikke rettferdig. Tough luck.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to Stebarn og et fellesnavn med mannen min. Sparer på diverse kontoer til sønnen min og han vil også arve huset ettersom det er mitt særeie. Stebarn arver og får gaver av sin mor og far. Om de sparer vet jeg ikke. Men vårt felles barn sparer jeg boligsparing for barn, sparekonto til sertifikat og bil samt en annen konto der alt av gaver går inn, dette går fra mine penger og ikke far sine. Dette vil han få når han blir 18 og 20. Hva de andre vil få vet jeg ikke. Mulig det er forskjellsbehandling i noens øyne men her velger vi å gjøre det slik.

Anonymous poster hash: 47691...933

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...