Gå til innhold

Sjakett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med sjakett, hvordan er kleskoden på dette? Er ikke sjakett en engelsk formiddagsdress i utgangspunktet eller er det finere enn smoking sånn etikette messig. Viskal nemlig et bryllup hvor det står sjakett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis bryllupet starter før kl 16 er det korrekt med sjakett. Det er allikevel vanlig å skrive smoking fordi veldig få har sjakett, og det ofte er forbeholdt brudgommen. Jeg tror sjakett og smoking er sidestilt. Så får mother eller noen andre ev. arrestere meg på det!

Skrevet

Jeg tror også sjakett og smoking er sidestilt i "finhetsgrad". Min kjære kjøpte ny smoking til bryllupet i London nettopp, og da spurte de ham om når han skulle gifte seg. Siden vi vies på ettermiddagen fikk han beskjed av mannen i "formal wear"-butikken at det da var vanlig med smoking - for formiddagsvielser "skulle" man ha sjakett. Men det er godt mulig det er andre skikk og bruk regler i Norge enn i England...

Skrevet

Jeg blir helt forvirret av dette med kleskoder jeg skjønner dere!! Jeg har kjøpt meg en kjole som går rett under knærne, og da kan jeg vel ha på meg den! Min kjære får ta på seg mørk dress, da vi vil spare smoingen til vårt eget bryllup helgen etter.

Skrevet

Smoking og sjakett er sidesilt i finhetsgrad, men sjakett skal bare brukes i formiddagsvielser og smoking skal ikke brukes i kirken før om ettermiddagen. Der er således ukorrekt å bære smoking i en kirke før klokka har passert 17.00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...