Løvinna Skrevet 30. april 2004 #1 Skrevet 30. april 2004 Før i tiden tok jeg alltid sol i solarium før jeg reiste til syden, men de senere år har jeg ikke gjort det da jeg ikke føler at det er helt sunt. I fjor fikk jeg imidlertid litt soleksem da jeg var i syden. Så vidt jeg husker fikk jeg ikke det tidligere da jeg hadde tatt sol først. Noen sier art det ikke har noen hensikt å ta solarium på forhånd. Hva er deres erfaring med dette? Tar dere noen timer i et solarium før sydenturen?
Elze Skrevet 30. april 2004 #2 Skrevet 30. april 2004 Egentlig ville jeg heller anbefalt selvbruningskrem fremfor solarium, men akkurat mot soleksem hjelper det faktisk med soling. Jeg får alltid soleksem tidlig på sommeren til tross for HØY faktor og nitid smøring, selv om jeg bare sitter i sola i en halvtimes lunsjpause. Senere på sommeren får jeg ikke så mye eksem, selv om jeg sprengsoler meg i syden (fortsatt med minst faktor 15). Hvis du har erfaring med at solarium hjelper forebyggende mot soleksem, synes jeg du skal ta et par timer med bare litt sol, 10 min eller noe. Solarium i så små mengder er neppe mer skadelig enn den solingen du allikevel skal utsette deg for på sydenturen.
Gjest the imp Skrevet 30. april 2004 #3 Skrevet 30. april 2004 Jeg tar alltid litt solarium før jeg reiser til syden nettopp for å slippe å bli solbrent og få soleksem.
Tantemor Skrevet 30. april 2004 #4 Skrevet 30. april 2004 Å ta solarium stopper IKKE de farlige strålene UVA og UVB fra den virkelige sola. Det er falsk trygghet!! Ta gjerne litt solarium for å se bedre ut, men ikke tro at det hjelper mot ordentlig sol. Selvbruningskrem hjelper heller ikke, så var det også sagt.
Gjest the imp Skrevet 1. mai 2004 #5 Skrevet 1. mai 2004 Å ta solarium stopper IKKE de farlige strålene UVA og UVB fra den virkelige sola. Det er falsk trygghet!! Ta gjerne litt solarium for å se bedre ut, men ikke tro at det hjelper mot ordentlig sol. Selvbruningskrem hjelper heller ikke, så var det også sagt. Selvfølgelig hjelper ikke noen av de tingene mot UVA og UVB, men poenget er at når man har litt brunfarge før man reiser ned til syden slipper man gjerne å bli så fryktelig solbrent eller å få soleksem. Man smører seg da med solkrem selv om man har fått litt farge.
Lillebi Skrevet 1. mai 2004 #6 Skrevet 1. mai 2004 Jeg tar alltid solarium noen ganger før jeg drar til syden - nettopp for å forhindre at huden får "sjokk" og dermed få soleksem og lettere bli solbrent... Jeg tror huden har godt av en gradvis tilvenning til sterkere solstråler enn å plutselig ligge på stranden hver dag i en uke etter å ha vært dekket av klær en hel høst og vinter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå