Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dødfødsel for et år siden, graviditet og SA tre måneder etter, kjemisk graviditet i sommer og har i dag hatt en ny SA. Var 8 uker på vei.

Pga antifosfolipid antistoff syndrom har jeg gått på både albyl-e og fragmin, men det hjelper tydeligvis ikke meg. Fikk se levende foster på torsdag og alt så normalt ut. Nå er det over igjen.

Burde jeg i mitt tilfelle bli satt på progesteron ved neste svangerskap eller må man ta masse tester for å få resept på dette? Jeg blir relativt lett gravid, så det er kanskje ikke lurt for meg å bruke dette før graviditet da jeg jo har eggløsning og ikke har lyst til å rote til syklusen.

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dette noe du burde ta opp med en ekspert på området?

I ditt tilfelle så burde du vel følges opp før neste graviditet slik at det legges en "slagplan" på hva som kan gjøres for å øke sannsynligheten for suksess i neste svangerskap. Problemet er jo allerede definert (tolker det ihvertfall slik at det kommer av syndromet du har) og da burde det vel være ganske "enkelt" for en ekspert å gi deg et svar på dette. :)

Skrevet

Joda. Skal til lege i morgen for å få bekreftet SA. Var fragmin og albyl-e som skulle hjelpe meg, men nå har det gått skeis to ganger selv med disse medisinene - så da lurer jeg på om jeg mangler progesteron. Er klar over at ikke dere kan svare meg på dette, men tenkte kanskje at noen her hadde erfaring :)

Skrevet

Kanskje "Prøvere og ufrivillig barnløse" er et bedre underforum å legge dette på?

Mangel på progesteron kan vel føre til at livmorslimhinnen ikke bygger seg opp slik den må for at et egg skal kunne feste seg, men ved en spontan graviditet så skal man ifølge lommelegen ikke trenge progesterontilskudd.

http://www.lommelegen.no/legesvar/progesteron-spontanabort

Skrevet

De burde jo målt progesteron på deg. Ved neste svangerskap så måler du progesteron minst 2 ganger helt tidlig i svangerskapet, for å se om den stiger/holder bra nok nivå. Dersom nivået ikke er stabilt kan du få tilskudd av progesteron.

Lommelegen vet nok ikke helt hva denne snakker om. Det finnes nok av kvinner som trenger progesteronstøtte.

Skrevet

Her er blant annet plasmaferese nevnt som forsøkt behandling når blodfortynnende og asprin ikke hjelper:

http://www.uptodate.com/contents/management-of-pregnant-women-with-antiphospholipid-antibodies-or-the-antiphospholipid-syndrome

Plasmapheresis — Plasmapheresis has been used to treat pregnant women with documented APS when first line therapy (aspirin and/or heparin) failed to prevent pregnancy loss. Data are limited to case reports and a small case series [58-61]. Randomized trials and larger series are needed to determine whether these therapies have a role in clinical practice.

One report performed repeated exchanges of approximately three to four treatments per week starting at the 14th week of pregnancy and continuing until cesarean delivery at 34 weeks; another performed a total of six exchanges beginning at the 24th week followed by cesarean delivery at week 29. Both documented a reduction in antibody titers following apheresis [58,59]. A third report described a woman with a history of thrombotic events, a previous pregnancy loss at the 11th week of gestation, lupus anticoagulant activity, and high titers of IgG anticardiolipin antibodies [60]. Weekly plasma exchanges were performed, but the patient delivered in the 26th week due to fetal growth restriction and oligohydramnios. The female infant weighed 730 g and survived.

The largest series included 18 pregnant women who received both prednisone (10 mg/day) and plasmapheresis for three sessions per week until lupus anticoagulant activity was suppressed and the IgG anticardiolipin titer decreased [61]. The live birth rate was 100 percent; pregnancy complications included preterm delivery (22 percent), oligohydramnios and fetal distress (16 percent), intrauterine growth restriction (11 percent), mild preeclampsia (5 percent), and thrombocytopenia (5 percent). There were no perinatal deaths, thrombotic events, or lupus flares

Skrevet

Takk for info, Silfen :)

Ser dog for meg at dette med plasmaferese er noe som blir utført i USA og ikke her (i forbindelse med graviditet)?

Linkene fikk jeg ikke noe utbytte av. Må registrere meg og betale(?).

Skal nevne progesteron-sjekk ved et potensielt neste svangerskap. Kommer til å nevne plasmaferese også bare for å være litt besserwisser :P

Skrevet

Jeg vet at plasmaferese også er brukt i UK. Jeg tror iallfall at en bekjent av meg gjorde dette, men jeg kan undersøke det nærmere.

Skrevet

Jeg vet at plasmaferese også er brukt i UK. Jeg tror iallfall at en bekjent av meg gjorde dette, men jeg kan undersøke det nærmere.

Takk skal du ha :)

Skrevet

IVIG sier min bekjente i UK, som er donor immuglobolin. Der borte er det dyrt og til dels eksperimentelt. Hun fikk det selv fordi kroppen angrep fostrene, som medførte vektretardasjon og død. Men hun sier at det er vist å ha mulig bedre effekt på kvinner med din problematikk.

Hun sier også at clexane fremfor fragmin virker bedre for en del kvinner, da de tar dette opp bedre.

Nevnte også intralipider, mer om det her: http://www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php?topic=260560.0

Ellers skal det være mye info om så mange på dette forumet:

http://www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php?PHPSESSID=d4c94elito2qtg97hblubn0to1&

Skrevet

så mye du kan innenfor dette feltet Silfen. Er du lege?

Anonymous poster hash: 80894...b48

Skrevet

Som du ser så har jeg benyttet meg av en bekjents ekspertise på feltet. Ergo videreformidler jeg, jeg kan ikke.

• Liker 1
Skrevet

Var hos lege i dag og fikk abortpiller. Det var ikke fosteranlegg kroppen støtte ut i går, men koagulert blod osv. Allikevel har fosteret gått til grunne.

Det er nok lupus antikoagulant som er den store synderen for min del. Den kan gi vekstretardasjon bl.a.

Selve syndromet - antifosfolipid antistoff syndrom - alene, pleier aldri å være årsaken til fosterdød før i andre og tredje trimester.

Fikk resept på progesteron jeg kan ta ved et evt neste svangerskap. Legen trodde for øvrig dette var noe bare infertile kvinner fikk, men slo det opp og leste mens jeg satt der :P

Lei og bitter nå kjenner jeg. I og med at vi NESTEN kom i mål i fjor, og barnet slettes ikke var veksthemmet. Hvem hadde visst at det skulle bli SÅ vanskelig å komme gjennom første trimester fremover :(

Skrevet

Har ingen råd, men vil gi deg en klem :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg har forstått det er vanskeligere når det er sånn som du skriver at det er lupusen som er hovedsynderen. Det er rett og slett noe dritt med hvordan det gikk for dere og fortsetter også. Håper du kan finne noe nyttig info på forumet jeg linket til, det er massevis av folk som går gjennom slike ting og det er ikke alltid legene har like god peil med mindre man går til en ekspert. Egentlig burde du få oppfølging av bedre instanser enn fastlege, får du det?

Skrevet

Har ikke peiling på sånt men håper det går bra denne gangen! Masse lykke til! :hug:

Skrevet

Slik jeg har forstått det er vanskeligere når det er sånn som du skriver at det er lupusen som er hovedsynderen. Det er rett og slett noe dritt med hvordan det gikk for dere og fortsetter også. Håper du kan finne noe nyttig info på forumet jeg linket til, det er massevis av folk som går gjennom slike ting og det er ikke alltid legene har like god peil med mindre man går til en ekspert. Egentlig burde du få oppfølging av bedre instanser enn fastlege, får du det?

Var hos lege ved obstetrikk/gynekologi på sykehuset i mitt fylke. De ville ikke henvise meg til fertilitetsklinikk siden jeg ER fertil.

Skrevet

Eh ...hallo?

Du må jo utredes, doser må justeres, må finne den beste sammensetningen av medisiner for deg. Tar du asprin ved siden av blodfortynnende?

Skrevet (endret)

Eh ...hallo?

Du må jo utredes, doser må justeres, må finne den beste sammensetningen av medisiner for deg. Tar du asprin ved siden av blodfortynnende?

Spurte om dette med utredning og legen svarte at dette ble gjort i forbindelse med at jentungen døde. Er noen hormonopøver som gjenstår bare.

Jepp - tar både fragmin og albyl-e (aspirin).

Endret av Sobril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...